Loading...
dk

helårsdæk - kan det passe | Tesla Forum

rossoneris
rossoneris Dec 17 '20

Jeg er ikke nogen "dæk" nørd og det jeg ved om dæk er de er runde og drejer rundt når man kører - sådan ca. :)

Men jeg har meget begrænset kørsel og kunne godt tænke mig et have helårs dæk. På min TM3 sidder sportsfælge i 19" og har i dag Hancook på i målene 235/40/r19 96W

Så når jeg kigger efter helårs dæk skal det vel være de samme mål som dem der sidder på, hvis de skal passe på samme fælge. Jeg har kigget på Bridgestone EVO A005, men kan det passe de ligger i snart 2000,-kr pr stk ?

Er der andre der har helårs dæk de 19" sportsfælge, som kan anbefale noget ?

En anden ting jeg læser omkring er de Bluetooth TPMS (tror jeg der hedder). Er det noget man skal have ved siden af på nye dæk. Men det er noget man skal have for at tesla´en kan finde ud af det eller ?

bskaarup
bskaarup Dec 17 '20
Citat fra rossoneris

En anden ting jeg læser omkring er de Bluetooth TPMS (tror jeg der hedder). Er det noget man skal have ved siden af på nye dæk. Men det er noget man skal have for at tesla´en kan finde ud af det eller ?

Hvis du bare skifter dæk så blive TPMS ventilen siddende i fælgen og du skal ikke købe ekstra/nye. TPMS er "Tire Pressure Monitoring System" som er det system der holder øje med dæktrykket.

Forummets indlæg er redigeret af bskaarup Dec 17 '20
jramskov
jramskov Dec 17 '20

Michelin Cross Climate+ får gode anmeldelser. Vi skifter mellem sommer og vinterdæk, men jeg påtænker at skifte vinterdækkene ud med Croos Climate+ når det bliver tid til at skifte vinterdækkene ud da de faktisk passer bedre til det danske vejr end vinterdæk. Hvis vi nu havde meget snevejr i DK, ville jeg helt sikkert fortsætte på vinterdæk.

cth
cth Dec 17 '20

Såvidt jeg har forstået er Michelin crossClimate et vinterdæk med sommerdæk egenskaber.

Vinterdæk delen klarer sig ret godt i forhold til vinterdæk.

har selv haft dem på min ICE i 2 år men har jo ikke haft sne at teste det i.

Nikola
Nikola Dec 17 '20
Citat fra cth

Såvidt jeg har forstået er Michelin crossClimate et vinterdæk med sommerdæk egenskaber... ......

De kalder det, så vidt jeg husker, et sommerdæk, med vinterdæk egenskaber ;-)

Men kan anbefale CC. Her haft dem i nogle år på ICE og de gør det godt, både sommer og vinter. Vil man have de sidste marginaler med, skal man køre på "sæsondæk"
Men med milde vintre, er det vel lige før at helårsdæk er et bedre kompromis end vinterdæk...

PeterE
PeterE Dec 17 '20

Ah, vinterdæk er vel at foretrække om vinteren - og sommerdæk om sommeren, selvom crossclimate og et par stykker mere faktisk får gode tests/anmeldelser. Bare lad være med at købe dårlige dæk fordi de er billige. Læs en FDM test eller en tilsvarende test, og køb se de bedste til prisen.

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Dec 17 '20
cth
cth Dec 17 '20

Hvis man ikke skal til nord norge eller sverige samt alperne, så har jeg svært ved at se meningen med vinterdæk kontra CrossClimate.

Jeg vil tro CrossClimate også dur de nævnte steder nu. 

Det er så vidt jeg ved godkendt i dag.

Jeg mangler stadig lige at se test der siger at det klarer sig ok i sne, før jeg vil køre til alperne med CC.

Hvis de gode vinterdæk får 5 sjerner i sne så får CC måske 3-4.

Et nyt CC er måske endda bedre end et 3 år gl. vinterdæk.. ved det ikke.

man skal huske at et vinterdæk er dårligere i regnvejr end et sommerdæk.

Vores vintre er vel efterhånden regn og og vådt 0g + 5 grader.

Forummets indlæg er redigeret af cth Dec 17 '20
Nikola
Nikola Dec 17 '20
Citat fra PeterE

Ah, vinterdæk er vel at foretrække om vinteren - og sommerdæk om sommeren, selvom crossclimate og et par stykker mere faktisk får gode tests/anmeldelser. Bare lad være med at købe dårlige dæk fordi de er billige. Læs en FDM test eller en tilsvarende test, og køb se de bedste til prisen.

Enig i at man børe købe kvalitetsdæk. Men det er vel efterhånden et godt spørgsmål om vinterdæk er bedst i en dansk vinter? Med temp op til en 12-13 grader på nogen dage om vinteren er vinterdækket efterhånden også et kompromis på en del dage.... 

Forummets indlæg er redigeret af Nikola Dec 17 '20
tintin
tintin Dec 17 '20

Husk at der kan blive bøvl hvis man skal til udlandet. For eksempel får man en bøde på 60 ecu hvis man kører på sommerdæk i Tyskland

MOS
MOS Dec 17 '20

I Tyskland er det lovpligtigt at have vinterdæk eller helårsdæk på bilen, når der er vintervejr. Vinterføre betyder, der er sne, is, sjap eller frost på vejen, eller vejen er våd og temperaturen er omkring eller under 0 grader. Det er politiet, der afgør, om der er tale om vinterføre. Men man får næppe bøder for at køre på sommerdæk om vinteren, så længe der bare er sådan noget efterårsagtig vejr med +5 °C, som der jo er en stor del af vinteren.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Dec 17 '20
jramskov
jramskov Dec 17 '20
Citat fra PeterE

Der er nogen der har lavet en test der viser at Cross Climate+ helårsdæk faktisk er bedre end vinterdæk under nærmest alle forhold med undtagelse af når der er sne. Alt efter ens behov, mener jeg det giver rigtig god mening for mange at vælge Cross Climate+ i stedet for et godt vinterdæk.

PeterE
PeterE Dec 17 '20
Citat fra jramskov
Citat fra PeterE

Der er nogen der har lavet en test der viser at Cross Climate+ helårsdæk faktisk er bedre end vinterdæk under nærmest alle forhold med undtagelse af når der er sne. Alt efter ens behov, mener jeg det giver rigtig god mening for mange at vælge Cross Climate+ i stedet for et godt vinterdæk.

!00% enig, og jeg skifter faktisk kun til vinterdæk pga sne. Det sker ikke ret tit, men det sker. Jeg har på min Model S kørt i sne to vintre i Danmark, en gang nordpå og en gang længere sydpå om vinteren. Det vil jeg kun gøre på rigtige vinterdæk, ikke på helårs. Men ja, hvis det ikke var for potentiel sne, så kørte jeg nok gerne på helårsdæk.

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Dec 17 '20
HrMogensen
HrMogensen Dec 17 '20

Citat fra Pensionisten   Se evt. denne: https://fdm.dk/helaarsdaektest-2020   New mailCopy

Måske burde FDM have skrevet at efter almindelige danske forhold er CrossClimate+ klart bedste dæk da det kun er ved høj sne at det ikke er bedre end et vinterdæk. Der står sort på hvidt at det KUN er ved kørsel i høj sen at det kniber og ellers imponerer dækket. 

Og hvad er det her for noget forbandet sludder at skrive:

"Endnu større var forskellen på tør vej. Her skulle en bil med et godt sommerdæk bruge 37 meter på at bremse helt ned fra 100 km/t., mens testens dårligste helårsdæk skulle bruge hele 52 meter."

Ja sammenlign I bare bedste sommerdæk med ringeste helårsdæk og konkluder at helårsdæk er noget pladder. Flot auto translate fra FDM eller hvad de har haft gang i.

Forummets indlæg er redigeret af HrMogensen Dec 17 '20
PeterE
PeterE Dec 17 '20

Læs det nu ordentligt HrMogensen, FDM skriver også at helårsdæk er et godt alternativt hvis man kan lade bilen stå når det sner. Jeg er lidt træt at den her bashing af FDM. Enig, de var langsomme med at komme i gang med el-bilerne i Motor - men det er de kommet godt efter. Hvis du er medlem af FDM, og ikke tilfreds så meld dig dog ud :)

HrMogensen
HrMogensen Dec 17 '20

Hvorfor skal jeg lade bilen stå når det sner? Der står jo netop at det kun er i HØJ sne at fx. CrossClimate+ kniber. Folk der stoler blindt på hvad FDM skriver, de vil nu vælge et af de andre 2 helårsdæk der omvendt på tør vej ikke er noget at råbe hurra for. Og hvad har vi mest af i DK... ? 

Men ja hver sin smag.

Husker FDM at skrive at nogle helårsdæk (fx CrossClimate+) er bedre end et vinterdæk når temperaturen er over frysepunktet? At et vinterdæk ikke er suverænt i regnvejr og tør vej? 

Forummets indlæg er redigeret af HrMogensen Dec 17 '20
Nikola
Nikola Dec 17 '20

Ok, men kan vi ikke blive enige om at FDM formuleringer virker som om de hælder i en bestemt retning? 

Det virker sådan lidt: har du "ikke sådan rigtigt" brug for at køre om vinteren er helårsdæk fine...

Kombineret med sammenligninger af bedste vinterdæk og ringeste helårsdæk?

Samtidig taler man om tør vej. Men hvad med temp? Hvordan opfører det bedste vinterdæk sig overfor helårsdæk, hvis temp er 10-12 grader, som efterhånden ikke er uhørt i løbet af vinteren?

Jeg har kørt med CC i nogle år, kører ca. 35k km/år og har også prøvet CC i sne. På de (meget (meget) få) dage med sne var de uden tvivl en smule ringere. Men på mange af de andre dage, var de formentlig mindst lige så gode og måske endda en smule bedre end (de bedste?) vinterdæk? 

Forummets indlæg er redigeret af Nikola Dec 17 '20
MOS
MOS Dec 17 '20

FDM har lavet en fejl i beregningen af våd vej karakteren for CC+. Med korrekt beregning er CC+ faktisk samlet set lige så godt som testvinderen.

baldur
baldur Dec 17 '20
Jeg er punkteret tre gange på mine CC+. Det er aldrig sket for mig på tidligere dæk. Alle punkteringer er sket ved mit værksted, hvor udlejer har nogle sten der bare går i dækket og sætter sig fast. Men de andre lejere forstår ikke hvad jeg taler om og siger de ikke punkterer.
Nikola
Nikola Dec 18 '20

Har kørt ca 200 k km på CC på 2 sæt dæk (på 2 biler). Har aldrig punkteret, udover skruer kørt op i dækket....  

Sider: 1 2 »