Loading...
dk

200 km på en opladning? | Tesla Forum

TeslaSeb
TeslaSeb Dec 18 '20

Hej folket

Jeg har nu haft min M3SR+ i en uge, og, givet jeg har kørt meget i den, og nok heller ikke SUPER batteri-venligt (skal jo lige lære den at kende og trykke lidt på speederen) - men jeg var ude for at lade den op til 100% (det nye batteri) - herefter har jeg kørt ret normalt, både bykørsel og motorvej, og jeg kan nu se at den fortalte mig jeg havde 150km tilbage mens jeg havde kørt 100km siden den fulde opladning, det faldt hurtigt til 100km og i det "kolde" vejr falder den jo ikke 1:1 med antal km kørt. Det vil altså sige at jeg ville have kørt omkring 200km når den var klar til opladning. Kan det virkelig være rigtigt? 

Jeg er med på at det som sagt er køligt og man derfor bruger lidt mere strøm, men havde da forventet 300 eller 320 som minimum. Jeg har kørt 300 km på en uge, og har allerede ladt den op for omkring 100KwH.

Jeg kører moderat og uden fuld blæs på varme og sådan... Håber der er en fornuftig forklaring, at batteriet skal køres til eller noget.. Ville da være ærgerligt hvis en M3 ved 4-7 grader kun kan køre 200km ihvf..

MOS
MOS Dec 18 '20
Citat fra TeslaSeb

(...) og i det "kolde" vejr falder den jo ikke 1:1 med antal km kørt.

Jeg er med på at det som sagt er køligt og man derfor bruger lidt mere strøm (...)

Du har jo selv givet svaret. Men ja, den bruger mere, når det er koldt. Det er nok ikke usædvanligt, at den tæller 3 km ned for hver gang, du har kørt 2 km. Specielt mange småture bruger uforholdsmæssigt meget energi til opvarmning af kabine og batteri. Høj hastighed (f.eks. på motorvej) bruger også rigtig meget. Derudover kan forbruget være forhøjet, hvis der er våde vejbaner eller kraftig side- eller modvind.

Kører du uden aerocaps eller på 19" hjul, så er luftmodstand og/eller rullemodstand også højere, hvilket naturligvis giver lidt højere forbrug.

Så er der tung speederfod, hvilket er meget normal, når man lige har fået en ny Tesla :-) Gæt selv, hvilken indflydelse det har på rækkevidden - og smiletøjet? ;-)

Hvis du vil strække rækkevidden, så kør på 18" med aerocaps. Sæt farten ned, specielt på motorvej. Kør forudseende og brug regen ved at løfte foden fra speederen, så du undgår at spilde energi ved at bruge friktionsbremserne. Brug forvarmning hjemmefra med stikket sat i, så den trækker strømmen fra elnettet, ikke batteriet. Og hvis du virkelig vil strække den, så find en stor lastbil, som du kan ligge i læ bag ved.

Til sommer vil du opleve, at den kan køre en del længere på en opladning.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Dec 18 '20
cth
cth Dec 18 '20

3 til 2 lyder helt normalt ved koldt vejr og motorvej samt IKKE let fod.

Min S kører ved 80-100 km/t 1 km og tæller 1 km ned ved ca. 10 grader.

Så de der WLTP opgivelser kan kun MOS opnå :-)

Boomle
Boomle Dec 18 '20

Jeg kører ca 250 km på en opladning fra 90%-10% her i vintermånederne. Det er med en M3P og jeg kører ikke meget mere end 110 på motorvejen. Til gengæld lader jeg kun 1 gang om ugen, så der mistes en del over natten også. 

Fsch
Fsch Dec 18 '20
Citat fra TeslaSeb

Hej folket

Jeg har nu haft min M3SR+ i en uge, og, givet jeg har kørt meget i den, og nok heller ikke SUPER batteri-venligt (skal jo lige lære den at kende og trykke lidt på speederen) - men jeg var ude for at lade den op til 100% (det nye batteri) - herefter har jeg kørt ret normalt, både bykørsel og motorvej, og jeg kan nu se at den fortalte mig jeg havde 150km tilbage mens jeg havde kørt 100km siden den fulde opladning, det faldt hurtigt til 100km og i det "kolde" vejr falder den jo ikke 1:1 med antal km kørt. Det vil altså sige at jeg ville have kørt omkring 200km når den var klar til opladning. Kan det virkelig være rigtigt? 

Jeg er med på at det som sagt er køligt og man derfor bruger lidt mere strøm, men havde da forventet 300 eller 320 som minimum. Jeg har kørt 300 km på en uge, og har allerede ladt den op for omkring 100KwH.

Jeg kører moderat og uden fuld blæs på varme og sådan... Håber der er en fornuftig forklaring, at batteriet skal køres til eller noget.. Ville da være ærgerligt hvis en M3 ved 4-7 grader kun kan køre 200km ihvf..

Det er selvfølgelig en smagssag, men der km opgivelser i elbiler kan ikke bruges til noget. Personligt synes jeg % visning giver en, en meget bedre føling med forbrug og distance.

MOS
MOS Dec 18 '20
Citat fra Fsch

Det er selvfølgelig en smagssag, men der km opgivelser i elbiler kan ikke bruges til noget. Personligt synes jeg % visning giver en, en meget bedre føling med forbrug og distance.

Enig. De der viste km er jo ikke en veldefineret enhed. 1 km km på displayet svarer jo ikke nødvendigvis til 1 km i virkeligheden, da det kommer an på så meget.

Tesla-ejere bruger ofte km-visning i starten, men efter nogle måneder har de fleste skiftet over til %-visning.

Man har jo også %-visning på sin mobiltelefon. Tænk hvis den i stedet vist, hvor mange MB data eller hvor mange minutters taletid, der er tilbage på batteriet. Det skulle da nok gå galt... :-/

MOS
MOS Dec 18 '20

Hvis man skal have et bedre mål for, hvor mange km der er tilbage på batteriet, så kan man med fordel bruge energy appen.

Hvis man vælger en destination i navigationen, så kan man i energy appen på fanebladet trip (tur) se, hvordan SoC på batteriet gradvis falder i løbet af turen og man kan se forventet SoC ved ankomst. Det plejer at passe meget godt, og afhængig af kørestil m.m., så kan det være den reelle (farvede) kurve afviger lidt fra den først estimerede (grå kurve). Den farvede kurve bliver hele tiden opdateret.

Hvis man vælger fanebladet Consumption (forbrug), så kan man vælge knappen average og så enten 10, 25 eller 50 km. Så viser den gennemsnitsforbrug på den valgte strækning og estimeret rækkevidde baseret på dette forbrug. Så hvis man f.eks. kører som død og helvede med 200 i timen i modvind, 20 graders frost og snestorm med fuld blæs på varmeapparatet, så vil det viste gennemsnitsforbrug naturligvis være astronomisk og man vil tydeligt kunne se virkningen deraf på den estimerede rækkevidde, som tilsvarende vil være ganske lav. Man kan med fordel vælge 10, 25 eller 50 km alt efter om de seneste 10, 25 eller 50 km kørte strækning er repræsentativ for resten af turens forbrug.

I stedet for knappen average kan man også vælge instant, så viser den (i stedet for et glidende gennemsnit) øjeblikkeligt forbrug og estimeret rækkevidde efter det det forbrug, den har lige i øjeblikket. Det er efter min mening ikke særlig brugbart, da tallene cykler helt vildt op og ned, bare man lige accelererer lidt eller løfter foden fra speederen. Så jeg har den altid stående på average.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Dec 18 '20
AgentP
AgentP Dec 19 '20
Citat fra TeslaSeb

Man skal lige lære bilen at kende. 

Det er rigtigt som MOS skriver, at energi-beregneren i bilen er ret god. Står der "10% ved ankomst" i navigationen, så passer det normalt. 

Alt "extra" er bare dyrt i strøm i en el-bil. Regnvejr, trailer, modvind, høj fart, elvarme. Der er direkte afregning ved kasse 1 ift en brændstofmotor - fordi elbilen er så effektiv, at der ikke er meget spildenergi. Se evt  Denne video fra Engineering Explained : Why Teslas Are Bad At Towing. Den forklarer, hvorfor det er så "dyrt"

På en dejlig sommerdag med solen i ryggen klarer min SR+ et stykke landevej med 145Wh/km. På en decembermorgen på motorvejen i regnvejr står måleren på 220 Wh/km. Pga varme, friktion og accelerationer på motorvejen. 

Så man skal lige lære bilen at kende. Tidligere på ugen havde Hende den langhårede glemt at sætte bilen til strøm natten over. Den morgen gik med max 100 km/t uden varmen tændt. Pressede den ned på 130 Wh/km. Det var selv ret stolt af.

Du skal nok komme op over 200 km. Men hvis der er 50 kWh i batteriet og du kører 220Wh/km, så er det simpel matematik.  

Så det er nok ikke batteriet men føreren, der lige "skal køres til" :-) Prøv at se, hvordan din Wh/km ser ud. Øv dig i at køre økonomisk, og se tallet falde.  

Og skal man lægerne, at tager det ikke lang tid at få 100 km i batteriet på en 50kW-lader, som der er en del af i landet. 

Edit:
Et sidste råd. Du vil se din range falde over tid. Der er en naturlig degenerering af batteriet. Men softwarekan også blive dovent, ift at regne kapaciteten ud, hvis du lader ens hver dag. Så skal bilen køres i bund og faldes fuldt op et par gange, så har softwaren bedre styr på minimum og maximum i batteriet.
Vi kører/lader til dagligt i spændet 80% - 50%. I appen er min range ved 100% pt 356km. Efter en langtur, hvor batteriet er "strakt ud" stiger det tal ofte til mere rimelige 375 km. Resten op til de 405 er degenerering af batteriet.  

Forummets indlæg er redigeret af AgentP Dec 19 '20
Ice2EV
Ice2EV Dec 19 '20

Det smarte ved procent beregning er at der er et større spænd at lande på.

Hvis bilen siger der er 21 km tilbage ved destinationen, og der kun er 19 så er det en 10% fejl.

Men siger bilen der er 4% tilbage, så er det stadig 4% selvom der kun er 19 istedet for 21 km tilbage. Og der er ingen fejl at spore.

PeterDahl
PeterDahl Dec 19 '20
Hvis det har interesse til sammenligning så har jeg kørt ca 80 km i dag, hvor den har brugt 20%, altså ca. 400 km total range. 3 relativt korte ture fordelt over godt 3 timer. Det er en 2021 long range, og da børnene skulle kunne falde i søvn kørte jeg ret stille og roligt. Blandet motorvej og by, men ikke 110 særligt længe ad gangen. Klimaanlæg på 20 grader og forvarmning af bil i ca. 10 min. Sentry mode når den holdt parkeret.

Bilen selv siger 13 KWh for 78,2 km, så det er lidt mere når man trækker sentry mode fra.

Så hvis du er nysgerrig på hvad bilen kan og har tid til at eksperimentere, så prøv at forvarme den og kør som om du har en tønde nitroglycerin i frunken :)
Forummets indlæg er redigeret af PeterDahl Dec 19 '20
TeslaSeb
TeslaSeb Dec 21 '20

Mange tak for svar. Jeg kan i hvert fald høre at det nok "bare" er sådan det er. Har så også taget rådet med regen til mig og det hjælper helt klart. Det er noget man lige skal lære når man kommer fra en klassisk Polo ;-)

Jeg så i morges at min M3 var gået fra 50% til 52% i strøm, har Elon opfundet evighedsbatteriet og udstyret min bil med det, eller ved I om der er anden grund til dette? 

Joe73
Joe73 Dec 21 '20
Tror det har noget at gøre med temperaturen.
Er det fx koldt om natten når batteriet bliver ladt op, og temperaturen så stiger, så bliver der mere energi til rådighed, også ser det ud som om batteriet har taget et par % på.
Det er i hvert fald min teori.
CanEl
CanEl Dec 21 '20

bilen beregner energi til rådighed.
derfor har den fratrukket energi til opvarmning af batteri, til drifts temperatur.
hvis det allerede er varmt, trækkes intet fra.