Loading...
dk

ny ejer og i tvivl om billigste elleverandør | Tesla Forum

TJ1
TJ1 Dec 20 '20

Efter en uge som Tesla S(2015) ejer er smilet stadig lige stort :-)

Nu skal jag have sat det billigste ladesetup klar i garagen og markedet er sgu et smule kompliceret.

Min situation:

kørsel årligt = 40.000 km (160 km dagligt til arbejde)

Trods gratis ladning på tesla chargere, så bliver det nok kun på længere ture..som jeg læser det er det lidt hårdere ved batteriet. der ligger ellers en Charger i Randers på turen jeg kunne bruge hver dag...

Solceller på taget ( på "gammel ordning, hvor det største del af gevinsten er røget efterhånden med timeafregning, afgifter m.m.)

har et årligt strømforbrug på ca. 3800 kwh i huset og en el produktion på ca 4200 kwh.

Har 400 volt stik lige ved siden af bilen i opvarmet garage og har "mormorlader m. 3 faser" den bruger jeg pt indtil videre.

Jeg er i tvivl om hvorvidt et alm. skifte til eks. Modstrøm med deres "gratis ladning om natten" kan kombineres med Clever og så få det til ligefrem at give lidt penge retur eller om det er for godt til at være sandt og alle de ting med småt. (denne løsning er mit bedste bud, men jeg vil godt rådes er erfarne elbils-folk)

Da jeg har meget nemt ved at trække kabel og tilslutte på en ekstra gruppe i eltavlen samt har en elektriker på venne listen, så irriterer det mig at smide 8000 kr til clever for boks installation. Boks kan jo købes billigere hvis det er nødvendigt...Men det lader til at Clever ikke vil levere et abonement til en boks allerede opsat på rimelige vilkår. Det vil de have ca. 6000 kr for....

Forummets indlæg er redigeret af TJ1 Dec 20 '20
webercarbmann
webercarbmann Dec 21 '20

Citat: #Jeg er i tvivl om hvorvidt et alm. skifte til eks. Modstrøm med deres "gratis ladning om natten" kan kombineres med Clever og så få det til ligefrem at give lidt penge retur eller om det er for godt til at være sandt og alle de ting med småt.#

Det kan du og det vil nok være den mest optimale løsning.  Celver tager 8000 for opstart med du kan spare 2500 hvis der "er en gammel installation der kan genbruges" Jeg får besøg af deres elektrikerne 4/1 og de er angiveligt glade hvis der er trukket et kabel. Det har jeg tænkt mig at  gøre...   Vi skrifter fra Eon til Clever.  Skiftet tager ca 6 mdr. at tjene hjem, herefter er der overskud.  Vi har også jordvarme så din case er lidt andereldes.  

TJ1
TJ1 Dec 21 '20

Nogen der har erfaring med et setup i lighed med mit. gerne med Clever 799 kr. mdr. løsning og Modstrøm som strømleverandør. Havde en snak med Modstrøm i dag.  Den kære sælger var ved at bilde mig ind at jeg kunne bruge lige så meget strøm om natten jeg ville. At der ingen begrænsning var. 3 oplæsinger af deres hjemmeside med 15.000 Kwh begrænsing og så måtte hun lige ringe til hendes chef og beklage at det var noget nyt der netop var indført...

hmm....

er der en forglemmelse er der sgu også flere for den kære dame var blot sælger og havde en salgsmanual i hånden... 

Ice2EV
Ice2EV Dec 21 '20

Hej

VI har EON med Modstrøm som leverandør og deres "gratis" nattakst.

Når jeg skriver gratis, så er det fordi det koster jo 69 kr om måneden at kunne "tanke" gratis vindmøllestrøm om natten.

Så er spørgsmålet om hvad gennemsnitsprisen er på strøm om natten. Men hvis vi antager det er forholdsvis billigt i snit, eks 20 øre. Så går der altså 69X5= 345 kWt før du reelt får noget ud af det.

Da vi startede med Modstrøm, så havde jeg bedt om 12.000 kWt, men blev aconto sat til noget der svarede til 6000 kWt. Fik aconto rettet uden et pip. Men vi er tættere på 13-14.000 kWt om året.

Clever og EON er komplet ligeglad med hvor du køber din strøm.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Dec 21 '20
webercarbmann
webercarbmann Dec 21 '20

Clever og EON er komplet ligeglad med hvor du køber din strøm.

Clever er så også ligeglad med om der er betalt fuld afgift af strømmen i forhold til jordvarmerabat eller om du selv lige har høstet elektroner på taget. Eon kræver at der er betalt fuld afgift af strømmen, så Jordvarne og solceller spiller ikke med Eon.  Clevers refusionstakst er dog lavere end Eon`s  pt 1,90 kr/Kwh i forhold til 2,32 kr/Kwh

TJ1
TJ1 Dec 21 '20

Et forsimplet regnestykke ved Clever og Modstrøm( smæk mig hårdt for ikke at have alle detaljerne med) :

Elbilforbrug 25 dage pr måned a 150 km m. 200 w/km = 750 KwH

betalt til modstrøm på "nat-tankning) 161 øre i afgft, moms m.m. = 1207,50 kr.

retur fra clever v. 1.92 kr/kwh  = 1440 kr.

abonnement til modstrøm = 69 kr.

abonnement til Clever = 799 kr.  

udgift pr måned = 635 kr. 

er ovenstående korrekt ? eller er der ting der er glemt ? 

MOS
MOS Dec 21 '20

@TJ1

Det ser rigtigt ud. Men du glemmer, at der er billigere løsninger.

I stedet for Clever findes der flere ladeboksoperatører, der kører med afgiftsrefusion samt et lille månedligt abonnement. F.eks. Aura, som refunderer 1,11 kr./kWh og har et abonnement på 79 kr./mnd. Det giver i dit tilfælde med 750 kWh/mnd. 832,50 kr. i refusion, herfra trækkes abonnement på 79 kr., dvs. nettoindtægt til dig fra ladeboksoperatøren på 753,50 kr./mnd. Til sammenligning vil Clever give dig 1440 kr. i refusion, men koster 799 kr. i abonnement, dvs. nottoindtægt til dig fra Clever på 641 kr./mnd.

Ladeboksoperatørerne er ligeglade med, hvor du køber din strøm, og her er der også billigere alternativer. 

Der er flere elleverandører, der har intro-tilbud med gratis strøm (hele døgnet) i 6 mdr., med gratis abonnement - og så er det endda grøn strøm. Her sparer du Modstrøms abonnement på 69 kr. og du sparer så også deres relativt dyre elpris i dagtimerne. Efter 6 mdr kan man så skifte til en anden elleverandør, der kører med gratis strøm på et intro-tilbud osv.

webercarbmann
webercarbmann Dec 22 '20

@Mos  - du glemmer at @Tj1 har solceller og derfor ikke kan få reffusion. Tror stadig at Clever er den bedste løsning.  

jramskov
jramskov Dec 22 '20

@MOS Er de ikke alle betinget af at man ikke har f.eks. solceller? Jeg har ikke hørt om andre end Clever der er ligeglad med det?

MOS
MOS Dec 22 '20

Åh jo, det er da vist rigtigt. Hvor er det tåbeligt, at man har lavet en lov, der modarbejder at være grøn. Hvis man har solceller, kan man ikke få afgiftsrefusion for el brugt til opladning af elbil. Og hvis man i forvejen har elbil og påtænker at få solceller, så kan det nok ikke svare sig.

Det minder mig i øvrigt om, at jeg skal have fundet en god løsning til vores bofællesskab. Vi har solceller. Og vi påtænker at opsætte et antal ladestandere til fælles afbenyttelse, men med et system til individuel afregning. Er der nogen, der har erfaringer med et sådant setup? Udfordringen er at gøre det billigt. Jeg tænker, at vi skal med på afgiftsrefusionen, men så er der lige solcellerne, der kommer i vejen. Kan man på en eller anden måde skille solceller og ladebokse fra hinanden, så der er noget måler-halløj imellem, eller er man nødt til at have et separat aftagenummer? Jeg tænker jo, det ville være oplagt, hvis man kunne udnytte en evt. fri kapacitet i eksisterende forsyning, men det går så fløjten, hvis man skal have nyt aftagenummer hos elselskabet til brug for ladeboksene. Hvad er den gode løsning her?

MOS
MOS Dec 22 '20

@selsoe

Tak for tippet!

webercarbmann
webercarbmann Dec 23 '20

@MOS.  Low tech løsningen er vel at sætte en bimåler foran laderne og bede brugerne om at føre regnskab over forbrugt antal Kwh på månedsbasis til en fast pris pr Kwh. Hvis det antal kwh der oplyses af brugerne ikke passer med det antal Kwh der er løbet igennem måleren, så ganger man forbruget hos alle med en faktor 1,xx.  Et antal Tesla Wall chargere kunne bruges til dette.  Har i jordvarme i bofællesskabet? 

MOS
MOS Dec 23 '20

@webercarbmann

Ja, dit forslag kunne da være en løsning på problemet med individuel afregning.

Der findes også flere tekniske løsninger på markedet med ladebokse, der er låst, men hvor de enkelte brugere kan låse den op med en app på mobilen, og så er der et bagvedliggende system, der holder regnskab med, hvem der lader hvor meget. Det er også noget, vi overvejer, da vi så kan nøjes med færre ladebokse til deling mellem flere biler, hvilket er en bedre udnyttelse af hardware ressourcerne.

Men så er der stadig vores solceller, der gør, at vi ikke umiddelbart kan få refusion for elafgiften. Som jeg har forstået det, kan man ikke få refusion, hvis der er solceller på samme aftagenummer. Fordi man ikke umiddelbart kan garantere, at der ikke er noget af solcellestrømmen, der løber ud til ladeboksene, for man kan ikke få refusion for noget strøm, man selv har produceret. Alternativet er desværre, at vi jo så skal betale fuld afgift af al strømmen til elbilerne, selvom det i praksis næppe er solcellestrømmen, der bliver brugt til ladeboksene, da solcellerne ikke engang kan dække resten af vores elforbrug. I praksis tror jeg, at stort set al solcellestrømmen altid bliver brugt i fælleshusene og de enkelte lejligheder, så der skal altså trækkes ekstra strøm fra elnettet hele tiden for at dække boligforeningens elforbrug - og endnu mere, hvis vi også skal oplade elbiler. Det er nok mest den del med, hvordan vi kan få afgiftsrefusion, vi har brug for den gode løsning til.

Vi har ikke jordvarme, men fjernvarme.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Dec 23 '20
DeaconWP
DeaconWP Dec 23 '20

Man kan oprette en ny hovedmåler på sin stikledning. Altså, den skal sidde udenfor ens egen måler, som afregner hus og solcelle anlæg.

Med en sådan ny hovedmåler, forsyner man så sit elbil lade anlæg.

Så kan alle lave en afgifts refusions ordning, hvor man får afgiften retur efter forbruget.

Det koster så et årligt måler leje gebyr hos sit forsynings selskab, men det kan holdes på de samme hovedsikringer ude i vejen.

MOS
MOS Dec 23 '20

@Deacon

Lyder som en fin løsning, du foreslår. Men jeg er ikke sikker på, at det virker som tiltænkt. Måske forstår jeg det bare ikke helt.

Hvad sker der i følgende scenarie: Antag en solskinsdag, hvor alle beboere har meget lavt elforbrug og vores solceller producerer mere strøm, end der bliver brugt i fælleshuse + lejligheder. Det forekommer nok meget sjældent, hvis overhovedet. Men skulle det ske, så ville den overskydende strøm fra solceller, der ikke bliver brugt, normalt blive sendt tilbage ud i elnettet. Hvis vi så sætter ladebokse op og der bliver brugt strøm til dem, vil den overskydende solcellestrøm så ikke bare i stedet blive sendt ud til ladeboksene? Og kun hvis der er yderligere overskudsproduktion, vil der være nok til både fælleshuse, lejligheder, ladebokse og så resten tilbage ud på elnettet?

Jeg er ikke helt med på, hvordan man kan garantere, at solcellestrømmen ikke bruges til ladeboksene, men at evt. overskydende produktion sendes tilbage ud i elnettet, samtidig med at forbrug til ladeboksene kommer fra elnettet og ikke solcellerne. En ekstra hovedmåler imellem gør vel ikke nogen forskel? Eller har jeg misforstået noget?

CanEl
CanEl Dec 23 '20

der sidder 2 målere på samme stikledning, ligesom et dobbelthus.
d.v.s. at alt ubrugt solstrøm sælges til nettet, og alt ladestrøm købes af nettet.

MOS
MOS Dec 23 '20

Altså noget i denne stil?

Vil man med dette setup så kunne få refusion af elafgiften for den del, der måles med hovedmåler 2?

CanEl
CanEl Dec 23 '20

det vil jeg mene.
har forespurgt på lignende løsning her i midtjylland, hvor det var muligt.
muligheden for 2 målere på samme stikledning er vist for at opdele afregning, hvor en privat har erhverv derhjemme. og så må de jo også afregne afgifter for hver måler.
men spørg den net leverandør, om det er rigtigt forstået.

Ludvig
Ludvig Dec 24 '20

Hej alle!

God debat. Har selv et 15 kWh solcelleanlæg på taget, 24 kWh batteri samt vandbuffertank med 4 elstave - altså et hybridanlæg. Er fra marts til oktober tæt på 100% selvforsynende med strøm og varme og producere 100 kWh på en sommerdag.

Dette kombineret med en KEBA lade stander. Overskudstrøm sælges til Vindstød og vi køber primært strøm om natten til vores elbiler via Modstrøm til den billige takst.

Vi har overvejet at række ud efter bl.a. Aura, for at høre om der var noget mere at spare. Men hvis der ikke kan gives refusion, når der er solcelleanlæg, så er der nok ikke mere at hente ;-)

Er medejer af selskabet Green4Life hvor vi netop rådgiver om dette, men ovennævnte er endnu ikke tryktestet herfra.

Hvis nogen ønsker at høre om muligheden for solceller og evt. batteriløsning m.v., står undertegnede gerne til rådighed. Vi er særdeles konkurrencedygtige, da vores overhead omkostninger er "ikke eksisterende" - hvilket vi gerne deler med vores kunder ;-) 

P85DK
P85DK Dec 24 '20
Quote from Ludvig

Hej alle!

God debat. Har selv et 15 kWh solcelleanlæg på taget, 24 kWh batteri samt vandbuffertank med 4 elstave - altså et hybridanlæg.

Man skal bare huske at fortælle børnene at de ikke skal røre stavene når de er i poolen ...

Sider: 1 2 3 »