@Ludvig Cool setup.... Men er der nogen fordel ved vandtank kontra sand? Umiddelbart bør en sandpude pga. vægtfylde vel kunne indeholde mere energi.
@Ludvig Cool setup.... Men er der nogen fordel ved vandtank kontra sand? Umiddelbart bør en sandpude pga. vægtfylde vel kunne indeholde mere energi.
Sand har en massefylde på ca. 1600 kg/m³ og en varmekapacitet på ca. 1,5 kJ(kg·K), dvs. en volumetrisk varmefylde på 2,4 MJ/(m³·K).
Vand har en massefylde på 1000 kg/m³ og en varmekapacitet på 4,18 kJ/(kg·K), dvs. en volumetrisk varmefylde på 4,18 MJ/(m³·K) eller næsten det dobbelte ift. sand.
Det kan godt være, at vand ikke er så tungt som sand, men til gengæld har vand langt større specifik varmekapacitet end næsten alt andet.
Derudover har vand den fordel, at det er meget varmeledende, så det kan nemt fordele varmen i en beholder.
Det næste døgns tid er billigt på timeafregning vest for Storebælt:
https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/ALL1/Hourly/?view=table
-25 øre/kWh til 0 øre/kWh.
Nok fordi der kommer en bette vind i vest.
Mon ikke. Heftig negativ elpris hele dagen i DK1 men ikke i DK2. Der er iøvrigt kommet gang i det nye kabel over Krigers Falk fra Tyskland. Der sendet lige nu 1GW fra Tyskland over Sjælland til Sverige (Samlet 1,5GW til sverige) Den forbidelse har kørt i test mode et stykke tid men nu er den taaget rigtig i brug.
Er der nogen der ved hvorfor der aldrig sendes strøm mellem Holland og Danmark gennem den forbindelse der hedder Cobra link? Den er aldrig aktiv når jeg kigger på energinets kort.
https://energinet.dk/
@webercarbmann Der er desværre en fejl på kablet. Det kommer tidligst i drift om en måneds tid.
https://www.tennet.eu/tinyurl/bIhL-2890
https://umm.nordpoolgroup.com/#/messages/94b51403-deb2-43f1-b0ec-bb3b4aad0096/4
Er vi enige om at det der natteladning kun er et spørgsmål om at minimere elprisen på de ca. 50 øre til mindre og evt. 0 enkelte nætter?
Alt det andet som afgifter og transport er der stadig, medmindre man selvfølgelig har noget refusion for det.
Ja, det er kun selve elprisen, der svinger. Afgifter, transport m.m., som typisk udgør størstedelen af den samlede pris, er uændret.
Lidt har også ret. Mange bække små osv. Men ja, det ville batte lidt mere, hvis afgifter, transport osv. også var variable.
Arh, så meget planlægning er der heller ikke i at stille bilens timer til kl. 02. Der er lav tarif og lave priser generelt.
Lad være med at lade fra kl 17-20. F.eks. stiger nettariffen her i Fredericia fra ca. 7 til 35 øre/kWh. Samtidig er selve elprisen nogle af de dyreste timer du kan vælge.
Og en elpris på 50 øre/kWh er der godt nok langt op til. Månedgennemsnittet her i 2020 har været under 25 øre/kWh, så du skal virkelig gøre en indsats for at komme helt derop.
Regner du transport energinet/system + netselskab + PSO + elafgift - EVSE refusion retur og spottillæg giver det ca. 30 øre/kWh ex moms. Dertil elprisen.
Men ja, vaskemaskinen og tørretumbleren, der betaler fuld afgift, får ikke meget ud af det. Det skal være for sportens skyld. =)
dvs. billigste 12 øre pr kwh?
Som jeg ser det kan man få den pris døgnet rundt hvis man gider skifte leverandør hvert halve år.
elpris.dk søg på f.eks. forbrug 12000 kWh om året og få pris pt. 10,8 øre,
Eller er det forkert forstået?
De viste priser i indlæg #34 er tilsyneladende gennemsnitspriser for et bestemt tidsrum. Jeg tror, det må være taget som gennemsnit for den samme klokketime over alle årets dage. Dvs. tallene i tabellen giver et fingerpeg om, hvilke tidspunkter på døgnet, priserne ofte er høje eller lave. Der kan altså være døgn, hvor priserne er meget højere eller lavere - endda negative priser. Hvis man sætter scheduled charging ud fra, hvornår middelpriserne er lave, så sparer man da lidt ift. bare at lade, når man tilfældigvis kommer hjem. Hvis man derudover løbende holder øje med elpriserne, så kan man vælge at time sin opladning endnu billigere. Ofte kan man vel springe opladningen over et par dage, hvis elprisen er høj og så lade den godt op på dage (eller nætter) med lave elpriser.
Men ja, hvis man kører på introtilbud og gider at skifte hver 6. måned, så kan sikkert få lige så lave elpriser døgnet rundt.
Jeg har fast elpris på 18,75øre/kWh, og da jeg har en varmepumpe som kører på alle tider af døgnet, så jeg tvivler på det er meget at spare
Vi har i flere år lavet 6 måneders kontrakter på max 7000 kWt til 0-4 øre/kWt. Så der er en del at spare på den konto.
Men så fordelagtigt er det ikke når man får elbil og bruger 12-14.000.
Viborg Energi tilbyder til 13 øre/kWt pt, som giver eks 5 øre pr kWt svarende til 6-700 kr. i forhold til 18,75. MEN kontra ingen aftale, så er prisen måske væsentlig højere, idet folks almindelige forbrug ligger på de dyre timer.
Spørgsmålet er, og der skal man være mere sheets nørd end mig, om det er billigere at betale markedsprisen, og bare "tanke" som vi gør pt om natten fra 00-06. hvilket er ca 55-60% af forbruget.
Hovedparten af almindeligt forbrug ligger jo 07-08 og 16-22, altså i de dyre timer.
Jeg har valgt intro løsning da jeg så ved hvad pris er og ikke skal kigge på tidspkt.
Har sat det så meget i system, at det skift der er hver 6 mdr. er nemt og smertefrit.
Så jeg har betalt 0 kr. for strøm i nu 2 år vil jeg tro.
Men fordi jeg nu kommer over 7000 kWh og nok nærmere 12000, så må jeg ryste op med 10.8 øre i stedet.
Dvs.. tiden må vise.. jeg fortsætter på intro max 7000 kWh indtil videre.
Ikke alle selskaber der gør noget ved overforbrug.
@MOS Jep, det var gennemsnitlige priser i de enkelte timer.
@jth Årsgennemsnittet er på 18,48 øre på timeafregning, men det er jo incl. sommerperioden, hvor forbruget er lavere. Om det har det store at sige kræver næsten et dataudtræk fra f.eks. https://eloverblik.dk/
@Ice2EV Ja, timeafregning ser billig ud på gennemsnitsprisen, men det kræver rigtigt nok, at du har noget forbrug i de billige timer, der kan kompensere for de dyre timer. Det er nok ikke helt tosset med en lav fastprisaftale.
@cth 10,8 øre/kWh er dælme også fint. Er det så for alle 12000 kWh, eller kun dem der ligger over 7000?
Jeg skal lige ha downloadet mit forbrug når året er omme, og så have regnet på, om det var bedre med en fastprisaftale. Nu er året også lidt specielt for mit vedkommende, da Corona har sat en stor stopper for arbejdsrelateret kørsel. Har kun brugt samlet ca. 6100 kWh i år, hvor bilen står for ca. 2200 kWh. Det er blevet til kun lidt over 10000 km.
Viborg Energi tilbyder til 13 øre/kWt pt, som giver eks 5 øre pr kWt svarende til 6-700 kr. i forhold til 18,75. MEN kontra ingen aftale, så er prisen måske væsentlig højere, idet folks almindelige forbrug ligger på de dyre timer.
Iflg Viborg Energi's hjemmside er deres intro-pris 13,4øre/kWh ex moms, dvs. 16,75øre/kWh incl moms. 2øre * 12000 kWh er for lidt :)