Loading...
dk

Accelerere med fartpilot og autopilot slået fra. | Tesla Forum

PeterDahl
PeterDahl Dec 26 '20
Ja, jeg syntes også selv det lyder vandvittigt, men jeg syntes bestemt at bilen, LR 2021, accelererede efter jeg havde drejet om et hjørne inde i byen. Fartpilot og autopilot havde været brugt tidligere på turen men var med sikkerhed slået fra flere kilometer forinden.
Er det noget nogen mener at have oplevet? Eller har jeg haft en mærkelig krampe i foden så den har trykket let på speederen uden jeg selv oplevede det som tryk? Hælder næsten til det sidste, men måske har andre oplevet noget lignende ?

Jeg bremsede hurtigt ned så det har max varet 5-10 meter
HrMogensen
HrMogensen Dec 26 '20

Det lyder som en træls oplevelse!

Spørgsmål: Var der en bil foran indtil du drejede? Altså, med andre ord, lå der en bil foran som du fulgte efter, og da du så drejede fra var der intet foran?

Jeg tænker det er sandsynligt at fartpilot ikke var slået fra (eller slået til igen på stilken ved uheld). Hermed kan fartpiloten have holdt øje med bilen foran og når der så blev frit om hjørnet (selvom speeder var sluppet) så begyndt at accelerere op imod den hastighed fartpilot var sat til? 

Forummets indlæg er redigeret af HrMogensen Dec 26 '20
Kemp
Kemp Dec 26 '20
Har prøvet det HrMogensen beskriver, heller ikke en rar oplevelse, men der var god forklaring, min autopilot var slået fra da jeg drejede rat men fartpilot er stadig slået til.
HrMogensen
HrMogensen Dec 26 '20

Citat fra Kemp Har prøvet det HrMogensen beskriver, heller ikke en rar oplevelse, men der var god forklaring, min autopilot var slået fra da jeg drejede rat men fartpilot er stadig slået til.

Ja præcis. Det kan ske at man ikke lægger mærke til at fartpilot rent faktisk er på, da man jo sidder og overruler den med speedertryk. Når man så slipper speederen så tager fartpiloten over igen. 

PeterDahl
PeterDahl Dec 26 '20
Jeg er helt sikker på at fartpilot ikke bevist var slået til. Havde kørt 10 km hvor jeg havde bremset flere gange, og bruger ikke fartpilot i byen.

Men det er en fornuftig teori der vil kunne forklare hvad der skete, så jeg må nok acceptere at den kan være slået til ved en fejl - måske endda min egen :) tak for input.

HrMogensen
HrMogensen Dec 26 '20

Lige nu kan jeg selvfølgelig ikke huske om der er en "advarselslyd" når man blot slår fartpilot til men jeg tror det ikke? Såvidt jeg husker er det kun et såkaldt "chime" når det er autopilot eller FSD der slås til? 

Det er jo et meget lille vip på højre stilk der skal til (det bløde tryk)? Jeg håber da selvfølgelig det bare er det :) 

PeterDahl
PeterDahl Dec 26 '20
Jeg mener også at der kun kommer chime ved autopilot, så jeg køber at det kunne være det. Men det ville være spændende hvis man kunne downloade den fulde log, som jeg er overbevist om at Tesla generere....
Vika7
Vika7 Dec 28 '20
Min lavede det modsatte i morges, ville bremse efter en lille sving, ved grønt lys (Ingen autopilot, ingen fartgrænse... bilen har dog FSD) .... den advarede dog at den stopper ved krydset snart, nåede at trykke på speederen, men det blinkede og bippede da jeg kørte over for grønt lys .... 
jth
jth Dec 28 '20
Det er kun i få lande inkl USA at bilen kan køre over for grønt (den aktuelle lovgivning i EU tillader det ikke)
Vika7
Vika7 Dec 28 '20
Quote from jth Det er kun i få lande inkl USA at bilen kan køre over for grønt (den aktuelle lovgivning i EU tillader det ikke)
Men den kørte fint i 3-4 lyskryds inden ... og det var grønt for mig hele tiden. 
Og alle ekstra funktioner var slået fra, slukkede min fartpilot ved afkørslen fra motorvejen. (autopiloten fungerede ikke før på motorvejen grundet fejl ved kamera pga regnvejr / mørkt).

Hmm... ved at dashcam kan gemme 10 sek af kørslen hvis man dytter, kan man gemme den på en anden måde? Vil virkelig gerne se det hele igen (har jeg overset noget)? 
Ice2EV
Ice2EV Dec 28 '20

Vika. Fruen havde en ungersvend der kørte alternativt og var rasende da hun kom hjem. Hun havde ikke dyttet, idet hun ikke anede noget om den funktion. Men jeg gik ud og hentede sticken, og fandt alligevel video af knejtens alternative kørsel både for dem bagved såvel som rundt fruen.

PeterDahl
PeterDahl Dec 28 '20
Den gemmer vist Dashcam hvis man trykker på kamera ikonet. Har ikke prøvet, men det siger dokumentationen...
jth
jth Dec 28 '20
Yup, det virker at trykke på kamera-ikonet. Jeg brugte den forleden da bilen var vidne til et (banalt) trafikuheld. Jeg sendte efterfølgende videoen til den forurettede part.