Loading...
dk

2020.48.26 og eksterne højtaler? | Tesla Forum

adsi7430
adsi7430 Dec 28 '20
Har vores europæiske M3’ere egentlig en ekstern højtaler som de amerikanske modeller? Har lige hentet den nyeste software 2020.48.26, men jeg har ikke fået den nye Boombox funktion? (Ja, den hvor man kan lave hornet om til en prut og en ged) (Og ja, jeg er åbenbart 8 år gammel og har plat humor.)
kleine100
kleine100 Dec 28 '20
Jeg synes at jeg har læst et sted, at alle modeller uanset land kommer med ekstern højtaler. Men at de features, som følger med den nye boombox ikke er lovlige i EU. Kan dog ikke huske hvor jeg har læst det.

Synes personligt det er lidt plat med de lyde, så savnet er ikke stort fra min side. Kunne dog godt tænke mig, hvis man kunne vælge mellem forskellige motor lyde, lige som på den nye Porsche Taycan
Twinauto
Twinauto Dec 28 '20
Synes at have læst at de først blev monteret på eu blier produceret fra sep 2020
Forummets indlæg er redigeret af Twinauto Dec 28 '20
cth
cth Dec 28 '20

Lyde... udvendig fodgænger advarsel lyd????

jeg troede egentlig at alle elbiler skulle udsende en lyd udvendigt når de kørte.

Men enten gør min nye model S det ikke eller så er jeg blevet døv på mine gamle dage :-)

MOS
MOS Dec 28 '20

Nye typer elbiler har skullet have kunstig støj siden 1. juli 2019. Andre nye elbiler (altså modeller, som allerede er på markedet) har fået en frist indtil 1. juli 2021.

Jeg har ikke hørt om, at eksisterende Tesla modeller i DK har kunstig støj, men de nyeste har formentlig en indbygget højttaler, der vil kunne bringes til at udsende kunstig støj via en OTA software opdatering en gang i ude fremtiden. Men det bliver sikkert standard på den kommende Model Y.

Personligt kunne jeg godt forestille mig at "komme til" at pille stikket til højttaleren af, hvis jeg får sådan en støjmaskine. Jeg synes, den slags kunstig larm til at advare om, at her kommer et motorkøretøj uden larmende motor, aldrig burde have været lovpligtig. Som elbilforeningen så rammende beskriver det:

Elbilforeningen betragter forslaget som en fejltagelse og et midlertidigt fænomen på lige fod med manden med rødt flag foran motorkøretøjer til at advare om, at her kommer en hestevogn uden hest.

ankjaers
ankjaers Dec 28 '20

Det er ret sjovt at elbiler skal sige lyde. Jeg oplevede faktisk med min tidligere aygo at folk troede det var en elbil fordi den var helt stille hvis man kom kørende i tomgang mod folk. 
Min 2020 M3 fra Marts har vist ikke højtaler. Hvis man kører over 30km/t siger dækkene jo alligevel lidt så folk hører en. Men det kunne være ret brugbart med en lyd på p pladser. Hvis man vil gøre opmærksom på sig selv uden at bruge hornet. Som er lidt for hidsigt. 

jth
jth Dec 28 '20

Når man nu selv kan bestemme lyden så bliver det pludselig lidt mere sjovt :) 

Min 3LR fra juni 2019 har "desværre" ikke højttaleren, men man kan se hvor den skulle have siddet. 

cth
cth Dec 28 '20

Gør kun mit model S køb endnu bedre... ingen lyde da den som gl. model er undtaget til 1/7 - 2021 :-)

Enig med dig MOS...jeg ville nok ogsp google mig til den løsning :-)

PeterDahl
PeterDahl Dec 29 '20
Der er umiddelbart intet at finde om Boombox eller valg af lyde på min 2021 LR med seneste Update, ej heller i release notes. Ved faktisk ikke om jeg har højtaleren, men ellers tænker jeg også at sådan noget sikkert ikke er lovligt i EU.

Der var ellers en Tesla som holdt og agerede Boombox med relativt højt musik da vi hentede i Ringsted, men kan ærligt talt ikke huske om de bare havde åbnet alle dørene...
Forummets indlæg er redigeret af PeterDahl Dec 29 '20
Ice2EV
Ice2EV Dec 29 '20

En nabo har en hybrid der summer når den køre EV. Det er ikke alverden den siger. Tvivler på det kan høres inde i bilen.

ThomasG
ThomasG Dec 29 '20
PeterDahl. Den Boombox du hørte i Ringsted var en SoundBoks der stod midt på pladsen. Jeg var der selv for at hente min Model 3 i dag, og der var det i hvert fald sådan en der spillede :-)