Lyde... udvendig fodgænger advarsel lyd????
jeg troede egentlig at alle elbiler skulle udsende en lyd udvendigt når de kørte.
Men enten gør min nye model S det ikke eller så er jeg blevet døv på mine gamle dage :-)
Nye typer elbiler har skullet have kunstig støj siden 1. juli 2019. Andre nye elbiler (altså modeller, som allerede er på markedet) har fået en frist indtil 1. juli 2021.
Jeg har ikke hørt om, at eksisterende Tesla modeller i DK har kunstig støj, men de nyeste har formentlig en indbygget højttaler, der vil kunne bringes til at udsende kunstig støj via en OTA software opdatering en gang i ude fremtiden. Men det bliver sikkert standard på den kommende Model Y.
Personligt kunne jeg godt forestille mig at "komme til" at pille stikket til højttaleren af, hvis jeg får sådan en støjmaskine. Jeg synes, den slags kunstig larm til at advare om, at her kommer et motorkøretøj uden larmende motor, aldrig burde have været lovpligtig. Som elbilforeningen så rammende beskriver det:
Elbilforeningen betragter forslaget som en fejltagelse og et midlertidigt fænomen på lige fod med manden med rødt flag foran motorkøretøjer til at advare om, at her kommer en hestevogn uden hest.
Det er ret sjovt at elbiler skal sige lyde. Jeg oplevede faktisk med min tidligere aygo at folk troede det var en elbil fordi den var helt stille hvis man kom kørende i tomgang mod folk.
Min 2020 M3 fra Marts har vist ikke højtaler. Hvis man kører over 30km/t siger dækkene jo alligevel lidt så folk hører en. Men det kunne være ret brugbart med en lyd på p pladser. Hvis man vil gøre opmærksom på sig selv uden at bruge hornet. Som er lidt for hidsigt.
Når man nu selv kan bestemme lyden så bliver det pludselig lidt mere sjovt :)
Min 3LR fra juni 2019 har "desværre" ikke højttaleren, men man kan se hvor den skulle have siddet.
Gør kun mit model S køb endnu bedre... ingen lyde da den som gl. model er undtaget til 1/7 - 2021 :-)
Enig med dig MOS...jeg ville nok ogsp google mig til den løsning :-)
En nabo har en hybrid der summer når den køre EV. Det er ikke alverden den siger. Tvivler på det kan høres inde i bilen.