Loading...
dk

M3LR 2021 - 82 kWh ? | Tesla Forum

madsen45
madsen45 Jan 2 '21

Vi fik leveret vores 2021 TM3 long range i slut December - sikke en bil! 

Jeg har forsøgt at finde ud af om den har det nye Panasonic 82kWh batteri. Jeg fandt dette under Skat's registrering af bilen:

Elektrisk Rækkevidde:580.0

Batteri Kapacitet:85.8

Jeg prøvede en tilfældig anden nummerplade fra et forum, og den har samme tal.

Jeg formoder dette kun er en beregnet værdi, fordi 85kWh er det vist kun model S der har. I f.eks Tyskland står den aktuelle kapacitet på registreringen.

Fra hvad jeg har læst, er det "mange, hvis ikke alle EU modeller" der har panasonic 82kWh, ellers har de LG Chem. Er der en måde at finde ud af det på?

Joe73
Joe73 Jan 2 '21
I følge vores allesammens Tesla guru, Tesla Bjørn, så er det ind til videre kun performance udgaverne der har 82kWh batteriet. Samme med nye forbedrede forlygter.
https://youtu.be/sj3vUh5RqMc
Og
https://youtu.be/ZvNV46yXx1A
PeterDahl
PeterDahl Jan 2 '21
Jeg har de samme tal som dig i Motorregisteret og har også undret mig. Ved desværre ikke om det er muligt at checke selv, men hvis jeg husker det kan jeg spørge Tesla onsdag når jeg skal derud.
jth
jth Jan 2 '21

Min 2019 LR står med 89.6kWh hvilket ikke kan passe. Jeg tror ikke du skal tillægge det felt nogen reel værdi.

Et mere interessant felt er "EU variant". Min 2019 LR har E3D. Har din E3D eller E5D ?

 

PeterDahl
PeterDahl Jan 2 '21
Registreret (har fået tilknyttet en gyldig registrering)
003
E3D
Bb1s5N
M1
Tesla, Inc.

Men hvad skal man så lægge i det? Jeg har da mere end 3 døre hvis det er det de mener :)
kleine100
kleine100 Jan 2 '21
Min 2021 M3P er også ED3. 
Forummets indlæg er redigeret af kleine100 Jan 2 '21
jth
jth Jan 2 '21

E3D skulle være Panasonic batteri, men E5D er LG Chem

jth
jth Jan 2 '21

EU-version Bb1s5N = 

B = alm motor.bag (altså ikke performance)
b = alm bremser (altså ikke performance)
1 = 18" eller 19" hjul
s5 = 5 pladser
N = uden træk 

Edit: Min 2019 LR har ikke "s5" betegnelsen, men blot Bb1T, dvs. ikke-performance & med træk

 

Forummets indlæg er redigeret af jth Jan 2 '21
ThomasG
ThomasG Jan 3 '21
Endnu en observation: Jeg fik leveret min M3P 29 december og den burde således have det nye 82KWh batteri, som “Tesla Bjørn” ser ud til at have konkluderet. På min registreret hos SKAT fremgår “E3D” dvs. Panasonic jf. JTH.
jth
jth Jan 3 '21

Ja, det burde være det nye større Panasonic batteri

jth
jth Jan 3 '21

... og dog: I Tyskland bliver batteristørrelsen åbenbart oplyst på reg.attesten og de har lavet en oversigt: https://docs.google.com/...dit?usp=sharing ;

Der findes M3P af E3D typen der både har det gamle Panasonic på 77kWh og det nye på 82kWh. Og man kan umiddelbart ikke se nogen logik ift VIN nr. F.eks. VIN 830xxxx med E3D 82kWh og VIN 840xxx med E3D 77kWh

 

Ice2EV
Ice2EV Jan 3 '21

Nu spørger jeg bare af uvidenhed.

 

Er det nye 82 kWh batteri, samtidig det nye LPC? 

 

For hvis det er, så ligger hunden til 100% ladning vel gemt der?

jth
jth Jan 3 '21

E1R er det gamle SR+ batteri

E6R er det nye LFP SR+ batteri fra Kina

AMT3
AMT3 Jan 4 '21

2020 M3SR+ (MIC 55kw LFP-batteri) E6R Pb1s5T1 (SKAT har mærkeligt nok ikke registreret nogen EU-variant eller EU-version men har en rækkevidde på 440 km og et "62,5kW" batteri, som helt klart er forkert).


2021 M3LR AWD (77kw batteri) E5D Bb1s5T1 (VIN er 839XXX)

 

Hvis man bruger Tesla Remote-appen, angiver det, hvor mange KW batteriet har, og jeg har brugt det til begge vores M3'er.

Vores M3LR AWD blev solgt med en rækkevidde på 580 km, hvilket SKAT har også opført. Dette ser mærkeligt ud for mig, hvis det er 77KW batteriet og ikke 82KW.

Det har kun kørt 125 km (vi hentede det med 10 km på kilometertælleren), så det er for tidligt at sige, hvilket rækkevidde det virkelig har.

Forummets indlæg er redigeret af AMT3 Jan 4 '21
AMT3
AMT3 Jan 4 '21
Quote from Joe73 I følge vores allesammens Tesla guru, Tesla Bjørn, så er det ind til videre kun performance udgaverne der har 82kWh batteriet. Samme med nye forbedrede forlygter.
https://youtu.be/sj3vUh5RqMc
Og
https://youtu.be/ZvNV46yXx1A

 

Jeg tror, han har ret i forlygterne. Både vores 2020 MIC SR+ og vores 2021 LR AWD har de gamle forlygter, som det kan ses i denne video til højre (https://youtu.be/2q22F8iDOxo). Ikke at jeg klager - i for nylig tæt tåge på motorvejen og på mindre, snoede veje var de fremragende.

Forummets indlæg er redigeret af AMT3 Jan 4 '21
SG
SG Jan 10 '21

Jeg har bemærket noget, som "måske" kan hjælpe med at afgøre hvilket batteri, der er i LR AWD2021.

Ladehastighed nær 100% på Supercharger:

I Bjørn Nylands videoer af 2021 Performance lader han på supercharger til 100%, og ladehastigheden ender på 1 kw, hvilket jeg også selv har erfaret.

2021 long range, som i Bjørns lånebil har LG batteri, er ladehastigheden også nede på 1 kw ved 100%

Jeg har supercharged en 2021 LR med E3D (Panasonic?) på registreringen til 100%. Ladehastigheden var stadig 16 kw, da den slog fra og var 100% opladet/552 km. Den stoppede brat uden at lade ekstra længe til sidst.

  En 2021 Performance (med angiveligt 82kwh batteri) lader med 16 kw når batteriet er 96% opladet på supercharger. Det tog ½ time for de sidste 4% til 100% (499 km)

Dette "kunne"  indikere en øvre bufferkapacitet i long range Panasonic versionen på ca 4%

Det siges, at 82 kwh batteriet fra Panasonic er software begrænset, så kapaciteten svarer til LG batterierne, ca 75 kwh.

Jeg synes også, det er påfaldende, at WLPT rækkevidden på long range og performance 2021 kun adskilles af 13 km (580 km  vs 567 km). Det kan evt forklares ved, at performance har mere batterikapacitet til rådighed (ca 4%). Det ville også betyde, at en performance med uoriginale 18" hjul uden aerokapsler, vil have nogenlunde samme rækkevidde som en long range (plus 4% batteri men minus 3-4% pga manglende aerokapsler)?

Bjørn har vist ikke haft fingre i en long range med Panasonic 82 kwh endnu. 

 

 

Forummets indlæg er redigeret af SG Jan 10 '21
MOS
MOS Jan 10 '21

@SG

Lyder plausibelt.

Rschmidt79
Rschmidt79 Feb 2 '21

Det er lidt sjovt med det lotteri, jeg fik min 21LR med de nye lygter, men med LG batteri (E5D) og vin oppe i 844xxx. Ved ikke om det har betydning, men ærgerligt hvis næste bil i køen havde 82kw batteri..

Forummets indlæg er redigeret af Rschmidt79 Feb 2 '21
SG
SG Feb 16 '21

@Rsshmidt79  Enig i, det er et lotteri. Der er dog også fordele ved LG batteriet. Det lader hurtigere i koldt vejr på supercharger, det har bedre ydelse i kulde end Panasonic, så en long range LG er hurtigere 0-100 km/t under 40% soc end en tilsvarende performance. Nu har Bjørn Nyland for øvrigt bekræftet ovenstående, at en performance på 18" har længere rækkevidde end long range pga batterikapaciteten, så performance er long range, og LG long range er performance (under 40%) :-).