Loading...
dk

Vinterdæk på standard 19" fælge? | Tesla Forum

Claus8930
Claus8930 Nov 20 '14

Hejsa

Er der nogle der har fået Tesla til at montere vinterdæk på de 19" standard fælge som bilen kommer med.

Har forespurgt dem, men det vil/kan de ikke!

Havde tænkt mig at benytte standard fælgende som vinterhjul, og så selv finde et par fede 22" til sommerhjul.

Med Tesla´s indstilling, vil jeg så ligge inde med et sæt 19" sommerdæk, som jeg ikke skal bruge, og skal så ud og investere i et sæt 19" vinterdæk.

Synes ikke det virker som god service :(

Maho
Maho Nov 20 '14

Bilen leveres med helårsdæk, og Tesla vil godt montere vinterdæk mod ca. 10.000 ekstra (helårsdækene får du udleveret ved siden af), dem kan du så sælge (det har jeg gjort....)

kajakaj
kajakaj Nov 20 '14

21" bliver leveret med sommerdæk

Maho
Maho Nov 20 '14

Nej, ovenstående er for 19" standardfælgende :-)

gw
gw Nov 20 '14
Faktisk derfor jeg bestilte med 21" så koster de faktisk "kun" 23k
Claus8930
Claus8930 Nov 20 '14

Tesla skal da ikke ud og købe vinterdæk! Tesla tilbyder som det kan ses i den vedhæftede fil, at man kan købe et sæt vinterhjul med dæk.

1 sæt 19” Pirelli vinterhjul

Pirelli Winter Sottozero Series II kombinerer lav rullemodstand og stærkt vejgreb I vinterføre. Leveres monteret på fire standard 19” fælge.

18.000 kr

Samt :

21" vinterdæk-sæt

Fire 21" hjul, monteret med vinterdæk af mærket Pirelli Winter Sottozero, størrelse 245/35-21. Vinterhjul tilpasses din Model S.
kr. 41.000

Så hvorfor de ikke kan levere bilen med et af disse, i stedet for det originale sæt med sommerdæk forstår jeg ikke!

Har de sidste 3 fabriksnye biler jeg har købt (VW & BMW) uden merpris fået leveret standardfælge på vinterdæk!

Forummets indlæg er redigeret af Claus8930 Nov 20 '14
Claus8930
Claus8930 Nov 20 '14

Og ja, Tesla tilbyder at sætte vinterdæk på original fælgende på en merpris på 15.000 kr.

Samme dæk jeg selv kan finde til 10.000 kr, (sommerdækkene får jeg stadig)

så står jeg så med 4 stk. 19" sommerdæk, som jeg intet har at bruge til, og kan sælge brugt til en slik :(

Claus8930
Claus8930 Nov 20 '14

Desuden forstår man jo ikke de faktisk må levere bilen på  Goodyear Eagle. De er kun godkendt til 240  km/t.

P85D har en tophastighed på 250 km/t

LarsH
LarsH Nov 20 '14

Hej Claus,

Jeg tror det der menes, er at Tesla skal forære dig et sæt vinterdæk, som de reelt kan sælge til en hver anden kunde og tjene penge, kontra hvor de ingen reelle udgifter har ved at levere bilen på helårsdæk, som det er tilfældet ellers (De skal jo levere bilen på en eller anden form for dæk under alle omstændigheder) Ja, naturligvis skal disse helårsdæk stadig indkøbes af Tesla koncernen men hvis hver eneste Tesla leveres med disse dæk, så formoder jeg også, at de får dem til en absolut skarp pris, kontra vinterdækkene, som de nok ikke sælger lige så mange af :)

Har en fornemmelse af at prisen ER prisen hos Tesla og rabat er et fremmeord. Jeg har i hvert fald intet fået på min men krævede det omvendt heller ikke.

// Lars

LarsH
LarsH Nov 20 '14
Citat fra Claus8930

Og ja, Tesla tilbyder at sætte vinterdæk på original fælgende på en merpris på 15.000 kr.

Samme dæk jeg selv kan finde til 10.000 kr, (sommerdækkene får jeg stadig)

så står jeg så med 4 stk. 19" sommerdæk, som jeg intet har at bruge til, og kan sælge brugt til en slik :(

Tesla skal vel også tjene penge? Dæk er ofte billigere at købe online end hos både bilforhandlere og dækcentre. Det er næppe nogen nyhed, ej heller for dig.

Kan ærlig talt ikke se det store problem. Herregud de 15.000 kr. er godt givet ud. Køber du selv dækkene til 10.000 kr. skal du stadig have en dækmand til at afmontere de medleverede helårsdæk fra fælgene, montere de nye dæk på samme fælge og dernæst afbalancere alle 4 hjul. Det koster naturligvis ikke 5000 kr. men det alt det arbejde for at spare 3-4000 kr. i sidste ende, det gad jeg ikke.

Claus8930
Claus8930 Nov 20 '14

Lars,

Du gad ikke køre ud til et dæk firma for at spare 4.500 kr. for ca. en times arbejde? (koster ca. 500 af få monteret 4 dæk)

Ja sådan er vi jo så forskellige :)

LarsH
LarsH Nov 20 '14
Citat fra Claus8930

Lars,

Du gad ikke køre ud til et dæk firma for at spare 4.500 kr. for ca. en times arbejde? (koster ca. 500 af få monteret 4 dæk)

Ja sådan er vi jo så forskellige :)

Jeg formoder ikke at de 10.000 kr. du kunne få dækkene få i løssalg, er ved et dækcenter men nærmere online med levering. Tager du sådan et sæt med ud til en dækmand, så får du næppe ham til både at pille dine nuværende dæk af, sætte de nye medbragte dæk på og afbalacering for 500 kr.

Jeg har mange gange medbragt egne dæk til den lokale dækmand og jeg har aldrig fået udført det arbejde for små 500 kr. ej heller selvom jeg kommer der en håndfuld gange årligt.

MicTheCat
MicTheCat Nov 20 '14
@Claus. Nu er der jo ikke nogen der har fået leveret en P85D endnu. Så vi ved reelt ikke hvilke dæk den er monteret med på 19"
FrederikC
FrederikC Nov 20 '14
Min dækmand ville have 250kr pr hjul, fik skiftet 1 dæk rundt mellem 2 fælge et andet sted og det kostede 300kr. Så 1000-1200kr skal man nok regne med.
LarsH
LarsH Nov 20 '14
Citat fra FrederikC Min dækmand ville have 250kr pr hjul, fik skiftet 1 dæk rundt mellem 2 fælge et andet sted og det kostede 300kr. Så 1000-1200kr skal man nok regne med.

Ja, det lyder mere sandsynligt end 500 kr. samlet :-) Det er i hvert fald også det jeg betaler.

Hejgaard
Hejgaard Nov 20 '14
Kitora. Hvilke dimensioner tog du og hvad syntes du om Pirelli dækkene?
LarsH
LarsH Nov 20 '14

Kan varmt anbefale Pirelli Sottozero, i hvert fald hvis der er tale om Winter Sottozero 3. Har kørt med dem i et par sæsoner, de klarer RWD ganske glimrende, foruden at yde et godt vejgreb i sne/sjap. Nu kører jeg dog med Michelin Alpin PA4, da min dækmand anbefalede dem, efter det sidste sæt Sottozero var slidt ned og de er (I mine øjne) en anelse bedre over-all. Støjer også en smule mindre og det er værd at tage med.

// Lars

LarsH
LarsH Nov 20 '14
Citat fra kitora

Det skal dog siges at man ikke kan sammenligne de første versioner af dækket med den seneste. Der sker udvikling hele tiden på dæk.

Naturligvis kan man ikke det :-) De skifter ikke modeller hvert år men arbejder stadig på at forbedre nuværende model hele tiden, for uden at udvikle en helt ny version.