Oplevede det samme sidste år.
Jeg prøvede i år at give håndtagene en anelse silikone, samtidig med gummilisterne fik. Det har dog ikke været frostvejr nok til jeg har kunnet efterprøve om det har haft effekt. Samtidig var det rimelig besværligt at give på den tykke ende af håndtaget, fordi den vipper ind, når man benytter håndtaget.
Men jeg mener jeg så en Tesla Bjørn nævne, at bilen var designet således at varmen ville ventilere ud af ladeport og håndtagene, således de ikke burde fryse, med mindre man kom lige fra vaskehal eller parkerede våd.
Hvis det er korrekt at den ventilerer ud af håndtag og ladeklap, så burde de tø op når du giver den 20 minutters kabinevarme, med mindre den kun kører recirkulation og ingen tilgang af luft udefra. Det kan man nemlig ikke se på APP.
Tænker da også den burde "tø op" hvis du preconditioner den? Men det har du gjort, og stadig bare helt frossen? :(Batteri 78%
Mine håndtag har også være frosset total fast de sidste dage, på trods af at bilen var sat til at være klar til afgang den ene dag og den anden tændt 30 minutter før i appen. Det er desværre føresædedøren som er værst. Det er lykkes mig at komme ind via bagsædet og åbne inde fra. Men så kan jeg have svært ved at lukke dørene igen, da det hele rundt om døren er frosset. Vil meget gerne høre hvad Tesla svarer.
Ice2EV: Ja, det har jeg også læst, men har også oplevet det samme her for nyligt og den har stået med preheating i mindst 30 min. Det virker som en "California feature" :)
Husk at slå afrimning til. Det er ikke nok at starte forvarmning (kabine og accu) for tiden. Afrimningen sætter opvarmning på HI og dermed 28gr. 30 min er ikke nok for mig i disse dage. Minimum 45 min. helst 60 min. Et lille tip til optøning af bagklappen: slå bagsædet i højre side ned. Dermed kommer varmen også om til bagklappen. Vigtigt! Gør det ikke i venstre side hvis du bruger forskellige bruger profiler og “Let indstigning”, da førersædet vil kunne køre tilbage i nakkestøtten på sædet der ligger ned.
Nb. Afrimning starter også varmelegeme ved ladeport!
Det er en klar designfejl af Tesla og er ret irriterende. Uforståeligt at Tesla ikke har løst problemet på de nyere modeller - men det lyder ikke til at være tilfældet. Lidt mere plads mellem håndtag og dør ville nok minimere problemet.
Som Selsoe skriver så er det nok mest et problem for de biler der holder under åben himmel. I disse dage er håndtagene frosset fast hver morgen også selvom håndtagene er fri for vand og skidt og hvad der ellers er blevet foreslået. Det er et spørgsmål om rim og sne.
Hård optøning af bilen på HI i en halv time eller mere løser normalt problemet, men efter min mening er det noget griseri at bruge så meget strøm på at tø dørhåndtag op.
Hæld en liter lunken vand ud fordelt på de 4 håndtag så er håndtagene tøet op. Og så kan man drømme om at nogen finder en løsning med eftermonteret varme i håndtagene e.lign..
Mange biler har lignende problemer. Vores New Beetle kunne aldrig åbnes i frostvejr. Og her var der ikke mulighed for at forvarme. Men ja kunne ha været godt tænkt hvis der sat et lille varmelegeme ved håndtagene. Ligesom ved ladeporten. I hvert fald meget billigere og mere miljøbevidst end optøning på HI.
Jeg oplever samtidig med håndtagene at ruderne er frosset fast, så det er en lidt voldsom åbning, når først man har fået fat i håndtaget.
Har ligesom @nko tilføjet decier til udstyrslisten, dog i bagagerummet.
Fun fact: igår efter 74.000 km, pakkede jeg type 2 ladekablet ud af plastikposen til første gang på en Clever 11 kW lader. Det giver nada på en handels tid i superbrugsen. Men går man en tur igennem Assens, så få man suget ca 90 km.
Jeg har aldrig haft problemer med håndtagene på min Model S. Motorerne til håndtagene skulle være stærke nok til at bryde et mellemtykt panserlag af is.
Til gengæld er det et velkendt problem, at sideruderne i de rammefri døre fryser fast til gummilisterne. Jeg har prøvet at give gummilisterne rigeligt med silikone. Det har gjort en forskel, dog uden det har afhjulpet problemet helt.
Et tip til Model 3 ejere med frosne håndtag: Bank nogle gange med enden af knytnæven på håndtaget og/eller tryk ind på den smalle (forreste ende) af håndtaget. Det kan ofte hjælpe til at løsne det. Ellers må man i gang med lunkent vand, deicer eller ind og rode med appen (aktiver defrost, så klima kører på HI).
Havde selv lidt problemer med rim i håndtagene i sidste uge, men lidt banken med en kno/lidt tryk på håndtaget, så løsnede det sig.
Personligt ville jeg holde mig fra at hælde vand på, hvis det kan undgås, når bilen skal blive ude i frostvejr. At tilføre mere fugt hjælper næppe i længden.
Forvarmning af kabinen i en time er lidt noget griseri i min bog. Det er lidt lige som ICE bilerne, der står og oser i kulden, for at opvarme kabinen
Silikone på forhånd og en smule tålmodighed burde klare langt det meste....