Loading...
dk

Premium lyd i tesla model 3 long range | Tesla Forum

Madsvej
Madsvej Jan 11

Hej

Min kone og jeg har netop byttet den 10 år gamle benzinsluger ud med en ny Tesla model 3 long range. Og vi er meget glade for den indtil videre, det er både sjovt og samtidig afslappende at køre "One pedal drive". Særligt efter, at jeg nu kan justere fartpiloten til aktuel hastighed :-)

Dog er jeg lidt skuffet over Premium-lyden i forhold til, hvad jeg havde læst i forvejen.

Muligvis skyldes det, at der tilsyneladende ikke kommer noget lyd ud af de små runde højtalere i "a-stolperne" (stolpen mellem fordørene og forruden). Derfor vil jeg gerne spørge andre med premium-lyd, om der kommer lyd ud af jeres højtalere på den placering?

Nb. Mange tak for alle de indlæg, som jeg har læst med på fra "sidelinjen" de sidste par år. Det er fedt at kunne blive klogere på noget, som umiddelbart er lidt grænseoverskridende - at købe en ny bil på nettet.

Mvh Mads

PeterDahl
PeterDahl Jan 11

Jeg har haft lidt samme tanker. Jeg havde også læst og set så meget godt om premium lyden og var overbevist om at det skulle være en helt fantastisk oplevelse, men er en lille smule skuffet. Jeg tror dog det kan skyldes et par forskellige fakture i mit vedkomende. For det første har jeg næsten udelukkende hørt musik fra high-end hovedtelefoner de seneste år, og der er lyden bare en lidt anden. Den er noget mere intim, også selvom jeg bruger åbne hovedtelefoner hjemme. Derudover siges det at man skal bruge en del flere penge på et stereo setup der kan matche et hovedtelefon setup til 30-40k, men det er stadig lidt at sammenligne pære og bananer i min verden.

Derudover skal man også være kritisk overfor sin kilde. Jeg bruger pt. Tidal Hifi/Master, men det er jo så desværre med bluetooth forbindelse til bilen. Jeg har overvejet at få mig noget af det musik jeg høre mest på en USB som FLAC, men det er lidt surt at skulle oparbejde et musikbibliotek når man nu har en streaming service.

Der er jo også mulighed for at bruge EQ´en for at justere lidt på tingene. Jeg er selv fan af en let V signatur i forhold til den ret neutrale standard tuning, så jeg har givet den lidt boost i top og bund. Syntes især det hjalp på bassen som er lidt tynd. Derudover snakker nogle om at installere Dynamat rundt om højtalerene i dørene for at dæmpe vibrationer, det skulle løfte bunden en del. Det har jeg dog ikke prøvet og tvivler på at jeg får gjort det.

Har du prøvet at teste om der kommer lyd ud af flere højtalere hvis du sætter Immersive på højeste setting? Jeg køre pt. med medium men skal have prøvet om jeg bedre kan lidt lyden på high. Jeg skal nok prøve at lytte efter når jeg kommer ud i bilen igen.

cth
cth Jan 11

Jeg kan godt følge jer...

Jeg synes premium er godt nok, men jeg havde egentlig også troet det var bedre.

Men som du selv skriver... kan det ikke have noget at gøre med, at dete r streamet?

Madsvej
Madsvej Jan 11
Tak for svarene. 

Jeg har mest hørt Spotify og P3 via bilens egen skærm for at teste musikkvaliteten.

Men altså ingen lyd ud af de små runde højtalere uanset kilde og uanset, hvor i bilen jeg sætter lyden til at spille. 

Jeg synes ikke at have en valgmulighed, der hedder 'immersive', men jeg har en indstilling, som jeg kan indstille til 'fra', 'standard' eller 'høj', mener jeg. Jeg kan ikke lige huske, hvad det hedder, men måske er det det, som du nævner, blot har jeg mit på dansk.
PeterDahl
PeterDahl Jan 12
Det må være den samme indstilling, har du prøvet om der kommer lyd når den er sat til “høj”? Så burde de alle spille som jeg forstår det.

Jeg har endnu ikke sammenlignet flac med Tidal over Bluetooth, erfaringer fra sammenligninger mellem Bluetooth receivere og stationære DAC/forstærker siger mig at der vil være en hørbar forskel men at det ikke er nat og dag, Bluetooth 5.0 er så godt at det ikke er en verden til forskel. Tror man vil få mere ud af prøve med immersive på høj, sætte EQ som man foretrækker den og evt justere balancen lidt.

Jeg syntes også jeg er blevet tunet lidt mere ind på lyden, så jeg oplever den nu som bedre end da jeg først hørte den. Oplever ofte det samme når jeg skifter mellem hovedtelefoner, hjernen skal lige tunes ind på den lidt anderledes lyd.

Derudover har jeg praktisk talt ikke noget sammenligningsgrundlag - kom fra en Swift med halvdårligt FM signal. Kunne godt tænke mig at høre hvordan High-end BMW eller Audi lyder til sammenligning.
Ice2EV
Ice2EV Jan 12

Hvis du skruer op for lyden, kan du mærke på højtaleren oppe på toppen af A stolpen at den vibrerer nada ved immersive sound på off, lidt på standard, og en del på high.

Vi kommer ikke fra biler med high end sound systems monteret. Måske derfor jeg ikke før har kunnet forstå hvad folk mente med god lyd. Med vores M3LR har jeg da nu opdaget hvad der snakkes om. Jeg synes lyden er lækker, men vedkender at den skal lidt op i volumen før den slår rigtig igennem.

CHR2020
CHR2020 Jan 12
Vil starte med at sige jeg ikke er musik ekspert, men jeg havde samme fornemmelse af, at lydanlægget ikke helt levede op til forventningerne. 

Så jeg kiggede lidt på nettet efter nogen der kender lidt til musik og havde en Tesla og faldt over denne EQ indstilling, som virkelig fremhæver bassen. Bliv ikke stræmt af at TREBLE er så lav, de høje toner lyder stadig klart og høje. 

Jeg følte virkelig at anlægget gik fra et middelmådig til det premium anlæg som så mange roser.

Prøv lige denne EQ og et godt CLUB MIX, før i går tilbage til V-opsætningen (been there) :)

Forummets indlæg er redigeret af CHR2020 Jan 12
cth
cth Jan 12

Den vil jeg prøve... det er nok bl.a. bassen som jeg synes er lidt mudret.

Er ikke så fast / kontant i det.

P85DK
P85DK Jan 12
Quote from cth

Pisseirriterende når man hører sit ynglings rave nummer der er et 45 min 'bumpin beat'

CHR2020
CHR2020 Jan 12
Citat fra cth

Du må lige vende tilbage med din oplevelse. Kunne være spændende og høre at det ikke kun er mig der synes denne EQ indstilling hjælper gevaldigt på lydoplevelsen. 
PeterDahl
PeterDahl Jan 12

Tak for EQ forslag. Normalt laver man forskellig EQ alt efter hvilken type musik man høre, og V signaturen passer umiddelbart bedst til det metal og rock jeg høre, men det er da værd at eksperimentere lidt. Ærgeligt at der ikke er mulighed for at save presets, så var det lidt nemmere at sammenligne.

Mht. at få en mere fast og kontakt bas så tror jeg det største bidrag vil komme ved at bruge dynamat + andre modifikationer for at dæmpe og hærde det område bas højtalerne sidder i på dørene. Det er umiddelbart lidt for stor en omgang for mig, men der er massere af videoer derude af folk som dæmper deres TM3´er med dynamat med mere. Jeg har selv prøvet at lave lignende øvelse på flere sæt hovedtelefoner igennem tiden og der ændres lyden ret dramatisk hvis man gør det rigtigt.

Hvis man skal se på den lyse side og tage ja hatten på, så er det måske smart nok at lyden ikke er alt for helt vild fantastisk da det ofte medføre en vis vippen med foden :-)

Forummets indlæg er redigeret af PeterDahl Jan 12
Madsvej
Madsvej Jan 13
Hej igen

Så fik jeg prøvet at sætte "medrivende lyd" (immersive) på høj og I har ganske ret - der kommer lyd ud af de små højtalere i a-stolpen. Tak for de gode råd!

Jeg vil også prøve at eksperimentere lidt med den omtalte EQ-indstilling. Jeg er også selv vokset op med 'v-indstilling' (og rock fra 90'erne).

Mads
cth
cth Jan 14

Jeg synes faktisk den EQ indstilling giver bedre lyd, samt medrivende lyd på høj.

Men kræver lidt mere eksperimentering