Loading...
dk

Autopilot/FSD/Fartpilot | Tesla Forum

Silden
Silden Jan 13

Jeg har brug for nogle tips til mest brugbare indstillinger ifm. autopilot/TACC. Jeg kørte i går på arbejde i min nye 3LR. NOA blev aktiveret (har fsd på prøve i 3 mdr), men vognbaneskift fungerer ikke godt (eller også gør jeg ikke :-) ). Den trækker alt for sent ud, med det resultat at man kommer et pænt stykke ned i fart. Når den så er trukket ud, kører den med samme fart i overhalingsbanen i nogle sekunder, før den begynder at sætte farten op. Det opgav jeg i løbet af ganske få minutter, da det blev temmelig generende for alle andre. Derudover holder den ikke konsekvent til højre - tværtimod ville den flere gange en vognbane til venstre, selvom der ikke var nogen foran.

Alm. autopilot holder til gengæld bilen i vognbanen ganske imponerende, men hvad gør man, hvis man gerne vil skifte vognbane uden at slå AP fra? Jeg prøvede at blinke til venstre, men når man drejer i rattet slår ap fra. Man skal i øvrigt tage så hårdt fat, at det rykker i bilen - ikke rart for evt. passagerer.

Jeg kører nomalt i en S'er hvor AP ikke er aktiveret, og derfor kører jeg med alm. fartpilot, stort set alle steder. Det var dog nærmest umuligt i København med 3'eren, da TACC hele tiden satte farten ned eller bremsede for parkerede biler, folk på fortovet eller hvad ved jeg. Jeg opgav til sidst helt, og måtte (åh skræk og ve) bruge pedalen.

Jeg er lige del imponeret over AP's evne til at finde og placere sig korrekt i vognbanen, og lige dele uimponeret over softwaren, der skaber mange uønskede effekter. Der er lang, lang vej igen, og i mellemtiden ville jeg ønske, at man kunne aktivere fartpilot classic.

Alle tips/tricks modtages...

Venlig hilsen

Silden

Forummets indlæg er redigeret af Silden Jan 13
PeterDahl
PeterDahl Jan 13

Jeg har desværre ikke så mange tips og tricks...

Som jeg forstår det så kan du ikke selv skifte vognbane med AP uden at den slår fra. Den burde dog fortsætte på FP.

Jeg har lidt samme oplevelse med FP i København. Har prøvet at køre igennem byen med FP aktiveret flere gange og jeg syntes det er en meget ujævn oplevelse. Jeg er ikke utryg ved den, nok nærmere utålmodig... Har du prøvet at rode med indstillingen til "follow distance" eller nogle af de andre AP indstillinger?

Og hvordan filan får man 3 måneders fsd på prøve? Det vil jeg da også ha :-D.

Nikolaj
Nikolaj Jan 13
FSD på prøve var kun for dem, der modtog levering 29-31. december. Fik min den 28. Øv.

Når du bruger “Navigate on Autopilot”, så prøv at giv den lidt speeder, mens den skifter vognbane, så går det lidt hurtigere. Når den så har skiftet spor helt, så slipper du speederen igen.
PL
PL Jan 13
Citat fra Silden

Alm. autopilot holder til gengæld bilen i vognbanen ganske imponerende, men hvad gør man, hvis man gerne vil skifte vognbane uden at slå AP fra? Jeg prøvede at blinke til venstre, men når man drejer i rattet slår ap fra. Man skal i øvrigt tage så hårdt fat, at det rykker i bilen - ikke rart for evt. passagerer.

Du kan ikke skifte vognbane uden at AP slår fra. Men hvis du trykker blinkerarmen helt ned, skal der ikke rykkes så hårdt i rattet for at det sker. Til gengæld skal man så manuelt slå blinklyset fra igen, når man er kommet over. 

bskaarup
bskaarup Jan 13

Du kan jo selv igangsætte overhaling ved at trykke blinkerarmen helt når du kører med FSD. Det gør jeg og så sænkes hastigheden ikke.

M3Jan
M3Jan Jan 13

Jeg kører FSD i TM3 og synes det fungerer tæt på perfekt.

Hvis FSD synes du skal overhale og foreslår overhaling, så skal du bare trykke blødt på blinkerstilken. Du skal have let tryk i rattet før/under igangsætning af overhaling så bilen ved du er live, men du skal ikke rykke i det hverken til den ene eller anden side. I princippet kan du vist slippe rattet så snart vognbaneskift er påbegyndt.

Hvis FSD ikke selv har foreslået overhaling trykker du blot hårdere ned på blinkerstilken - forbi klikket du ved. Du skal have samme lette tryk på rattet som før.

Det virker på samme måde uanset om det er vognbaneskift til venstre eller højre.

Hvis du igangsætter overhalingen i passende afstand af bilen foran så sætter den ikke farten ned, så jeg synes ikke man kan sige bilen "gør det for sent". Det er dig der bestemmer. Der har været en del skriveri om nogen som synes det går for langsomt hhv at starte og derefter fuldføre automatisk vognbaneskift, men det synes jeg ikke jeg er enig i.

Hvis du er kommet nærmere bilen foran og FSD sætter farten ned, så kan du vedholde farten ved at trykke let på speederpedalen indtil du er færdig med vognbaneskiftet. Så er du selvfølgelig selv ansvarlig for afstanden til bilen foran.

Navigate on Autopilot har som sådan ikke noget med overhaling at gøre. NOA betyder at den selv kan finde afkørslen på vej mod din destination - hvis du allerede er i højre spor, blinke, sætte farten ned og dreje fra, alt foregår automatisk i FSD. Handy hvis du sidder og småsover, og er ved at overse din afkørsel ;-) Hvis du ikke allerede var i højre spor så foreslår den vognbaneskift til højre og sætter farten ned. NOA betyder også at bilen under gunstige forhold kan finde rette vej hvor motorvej deler sig.

Det virker i mine øjne perfekt og det virker hver gang. Jeg tror det er en fejl40 hvis det ikke virker ;-)

Silden
Silden Jan 13

@bskaarup og M3Jan. Det er absolut muligt at det er fejl40. Jeg prøver trickene af næste gang jeg skal på kontoret. Det er dog ikke så ofte det sker i disse coronatider. Er der nogen tips/tricks ift. TACC i byen?

Venlig hilsen

Silden

Ice2EV
Ice2EV Jan 13

Sæt den til late warning, er min erfaring at så bremser den en anelse senere/mindre.

Jeg har ikke FSD, men bruger TACC jævnt tit. Finder det uhørt rart, at man bare lige kan sætte til givne hastighedsgrænse, eller den fart man kører. Det er så smart lavet, ufatteligt at der skal en opkomling til for at der kommer noget innovativt frem.

Bruger ligeledes autopilot uden FSD rigtig rigtig mange km. Men er også klar over at der er tidspunkter hvor jeg bør tage over, eks ved cyklister, biler parkeret delvist på vejen osv. Motortrafikvej og motorveje er så afslappende med dette.

Vika7
Vika7 Jan 20
En anden ting jeg har optaget på min LR2021, FSD i morges. Kørte på autopilot på motorvejen i morges, så fik beskeden “Bremer for trafiklyssignal om 200 m” ...: så begynder den lige så stille at bremse ... på motorvejen!. Det var en lastbil foran, med ekstra lys bagved, så den troede at den var trafiklys. Det hjælp med en overhaling .... 
cth
cth Jan 23

Godt jeg ikke købte FSD :-)

Gustavsfar1
Gustavsfar1 Jan 23
Der er lang vej igen :-(
cth
cth Jan 23

Ja netop... jeg tror der er så lang vej igen, at man skal vente med at købe FSD til når man skal skifte sin nuværende Tesla ud med en ny.

Jeg tror de 50.000+ er spild af penge pt.

Silden
Silden Igår, 11:38

Jeg prøvede et par af tipsene i tråden, og det gjorde en stor forskel. Motorvej fungerer ok og landevej var egentlig allerede godt. I byen vil jeg gerne have fartpilot classic - der er alt for meget uønsket indblanding.

Enig med Gustavsfar1 og cth. Der er lang vej igen, og jeg ville heller ikke synes det var 50.000 værd med FSD.

Venlig hilsen

Silden

jramskov
jramskov 9 timer siden

Enig i at der er lang vej endnu og ikke mindst skal lovgivningen følge med.