Loading...
dk

Over 4% drain pr nat | Tesla Forum

cth
cth Nov 22 '22

parkerede for 12 timer siden og åbnede appen nu...

Sidst set for 12 timer siden med 522 km..... vente vente vente... 5 min ikke sket noget.

Låste bil op og i og app kom til live (længe siden jeg har haft det problem).

parkeret med 522 km

 

Formoder de først viste 522 km er et øjebliksbillede fra 12 timer siden.

Så ikke noget tab?

 

Men til gengæld oplevede jeg tab de 4 dage vi var ude og rejse og den bare holdt stille og i temp. noget højere end i øjeblikket.

Svært at se logikken?

Forummets indlæg er redigeret af cth Nov 22 '22
jramskov
jramskov Nov 22 '22

Ja, var på tur i weekenden: Aarhus - Tirpitz (Blåvand) - Herning - Aarhus.

Bilen blev sat til at lade op til 100% - den nåede op på 99% ved afgang og preheated. Temperaturen var nede omkring frysepunktet. Kørte 110km/t på motorvejen via Kolding - Esbjerg. Var ved Tirpitz omkring kl. 10 og kørte derfra engang mellem 14-15. Var i Herning 3-4 timer hos svigerfamilien. Vi ankom med 10% og vi fik en advarsel om at sætte bilen til opladning fordi den ville miste batteri når det blev koldt. Vi havde dog ikke umiddelbart mulighed for at lade der, så satsede på at vi kunne nå Ikast SuC. Da vi skulle afsted sagde den 3% tilbage og vi kunne ikke nå Ikast SuC, så vi var en kort tur forbi en 50kW Clever lader ved Føtex i Herning for at få nok til at nå Ikast SuC.

cth
cth Nov 22 '22

skulle aldrig have låst bil op...nu mangler der 3 km :-)

cth
cth Jan 13 '23

Som tidligere nævnt i tråden manglede der 1 km på rækkevidde efter 8 timers stilstand uden at jeg havde været på app. temp. 3 grader...

Lokation hjemme carport.

 

I dag i samme temp men på en p-plads i åben terræn med blæst.

Brugt 4 km på 8 timer.

Har vækket bilen 6 gange med appen. i de 8 timer.

Temp. 6 grader.

 

Formoder det må være mine vækninger der har gjort det.

Tester videre på samme lokation en anden dag, uden at røre app.

Forummets indlæg er redigeret af cth Jan 13 '23
MOS
MOS Jan 13 '23

@cth

Det er klart, at hvis bilen bliver holdt vågen eller vækket hele tiden, så vil den bruge noget energi.

Åbent terræn, lukket garage, blæst eller ej, varmt eller koldt vejr... jeg tror ikke det gør den store forskel, med mindre vi taler helt ekstreme temperaturer, hvor den bruger energi på at holde batteriet varmt eller køle det ned.

Det er dog lidt mere kompliceret.

Jeg har selv observeret, at den ofte mister en del energi lige efter, man har været ude at køre. Det kan naturligvis skyldes, at den stadig er vågen og derfor bruger noget energi til computeren og evt. til at køle batteriet efter en hård/hurtig køretur. Men min fornemmelse er også, at energiforbruget afhænger af, om batteriet ændrer temperatur. Jeg tror, at et varmt batteri efter en køretur, der køler ned ved nogle timers parkering mister noget energi alene pga. ændringen i batteritemperaturen. Og her kan blæst og koldt vejr påvirke, hvor hurtigt batteriet bliver kølet ned. Hvis batteriet ikke har været særlig varmt efter en kort køretur og man stiller bilen et varmt sted (f.eks. i solen), så virker det ikke som om den mister så meget. I sidstnævnte tilfælde er ændringen i batteritemperaturen også lille.

Så hvis du vil teste videre, så tænk lige over, om batteriet har nogenlunde konstant temperatur (dvs. tæt på omgivelsestemperaturen, f.eks. efter at have parkeret længe), så du så vidt muligt kan udelukke den faktor.

tintin
tintin Jan 20 '23

Kom hjem i går efter en uge sydpå. Min P85D fra 2015 blev parkeret i Billund med 57% og der var 35% tilbage efter en uge. Mobil adgang var frakoblet. Ved godt at det har været koldt men alligevel.

Ice2EV
Ice2EV Jan 20 '23

Har prøvet lignenede i Billund på en model 3 LR. Men tillå det at jeg havde glemt at slå sentry fra.

Parkerede med 80% og kom hjem til 35 efter 11 dage.

Sider: « 1 2 3