Loading...
dk

Regen (motorbrems) hvordan virker det og hvorfor virker det ikke altid. | Tesla Forum

cth
cth Jan 29 '21

Jeg kører fra arb. i dag i minus 3 garder. Kører gennem Kbh. i bykørsel.

Lægger mærke til at der selv helt tæt på hjemme efter 20 km kørsel ikke er noget regen at mærke overhovedet elelr meget tæt på ingenting.

Bilen var kold da jeg startede. men det er den jo tit i øjeblikket :-)

Senere her til aften var jeg ude og køre flere 5 km ture, hvor der var fuld regen hele tiden. ca. 2-4 timer efter jeg kom hjem fra arb.

Nogen der kan forklare den manglende regen tidligere?

Jeg har en ny model S og der er ikke nogen indstillinger hvor man kan vælge regen niveau. dete r udgået engang i vist nok 2019.

MOS
MOS Jan 29 '21

Det skyldes formentlig batteritemperaturen. Hvis batteriet er koldt, reduceres regen (der kommer gule streger nederst i powermeteret).

20 km bykørsel når ikke at varme batteriet ret meget op, så hvis det har været helt koldt til at starte med, så vil det ikke nå at varme ret meget op.

Jeg gætter på, at du måske har sat den til opladning, da du kom hjem. Så vil den automatisk varme batteriet op. Hvis det er tilfældet, kan det forklare, at der kom fuld regen igen.

Det ville være rart, hvis der var mulighed for at få vist batteritemperaturen i displayet. Det ville ofte kunne bidrage til at forstå en del ting, f.eks. regen, begrænset ladehastighed på SuC osv. Nogle elbiler (F.eks. Nissan Leaf) kan vise omtrentligt, hvor varmt batteriet er, vha. nogle barer. Men det er vist kun Porsche Taycan, der kan vise den eksakte batteritemperatur. Det burde altså være standard i alle elbiler.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 30 '21
Ice2EV
Ice2EV Jan 30 '21

PÅ det forum der er på Tesla's hjemmeside, er der en der har noteret batteri temp efter scanmytesla og sammenholdt det med prikker på stregen i en M3.

Hvis prikkerne passer med temperaturer, så burde det heller ikke være så svært at sættet et tal på skærmen via en OTA........ Hvorfor er det Tesla ikke vil det? For det ville afværge mange spørgsmål.

En anden forklaring kunne, sammenholdt med evt opladning efter hjemkomst, være at du har nedbremset det sidste af turen hjem med begrænset regen, og den regen har ikke nået at sætte sig i batteriet inden du er kommet hjem.

Lidt lige som hvis du kører og holder øje med tryk i dækkene, så kan trykket godt stige efter du parkerer, eks i køen til Lagkagehuset. Tænker det er fordi medens du kører, så køler dækkene med vinden. Men holder du så stille, så kan temperaturen nå at sætte sig.

cth
cth Jan 30 '21

Selvfølgelig..tak. ja jeg satte den til ladning da jeg kom hjem.

man bør vist varme sin bil lidt op før kørsel i dette vejr.

Lidt forklaret her:

https://forums.tesla.com/discussion/170664/battery-heating-explained

MOS
MOS Jan 30 '21

Interessant link, men diskussionen i det link gælder for en Model 3, og det fungerer lidt anderledes end på en Model S. Der er dog også flere ligheder og bestemt noget, man kan lære af.

Jeg plejer her i den kolde tid (hvis jeg ellers husker det) at sætte min bil til opladning et stykke tid før, jeg skal køre. Selv hvis jeg ikke har brug for mere strøm på batteriet, så får den alligevel ca. ½ times opladning lige før afgang. Der når ikke at komme ret meget strøm på, men til gengæld er batteriet nået at blive lidt lunt, så der er lidt regen til rådighed. Det kan godt anbefales.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 30 '21
Nicolai
Nicolai Jan 30 '21
Quote from cth

Jeg kører fra arb. i dag i minus 3 garder. Kører gennem Kbh. i bykørsel.

Lægger mærke til at der selv helt tæt på hjemme efter 20 km kørsel ikke er noget regen at mærke overhovedet elelr meget tæt på ingenting.

Jeg har en Model 3 og er temmelig ny Tesla ejer (ca 1 måned) vil godt lige forstå hvad det er du skriver.

Du skriver at der ikke er nogre "regen at mærke". Når jeg kører kan jeg overhovedet ikke mærke om regen virker eller ej. Altså jeg synes den "motorbremser" nøjagtigt lige godt uanset om det er først eller sidst på turen, om batteriet er varmet op inden start og uanset hvor mange "prikker" der er til at angive batteriets temperatur.

Nogle gange står der en "advarsel" i displayet om at regen er "reduceret" fordi batteriet er koldt. Men selv når den skriver det synes jeg ikke jeg kan mærke nogen forskel på hvor godt den motorbremser. Jeg bruger stort set aldrig bremsepedalen på hverken korte eller lange ture.

Er der stor forskel på hvordan Model 3 og Model S kører og reagerer?

Ice2EV
Ice2EV Jan 30 '21

@Nicolai så check om din regen står til "LOW" eller "Standard" inde under fane "driving". Har en gang oplevet den skiftede til LOW under en update.

Står den på LOW, så er det ligesom at køre en ICE, altså forholdsvis svag motorbremse.

Standard, og varm så bremser den ret godt op. Altså noget der ligner fra 130 til nu på en standard motorvejsafkørsel. På samme distance vil den i LOW eller i en ICE knap komme ned i 80 kmt.

Eller fra 90 til drejehastighed på noget der ligner 80-100 meter.

Det kan klart mærkes

På linket som jeg læser det, så stiger den kun langsomt i temp, ved kørsel. Hvorimod så snart han reducerer farten og formentlig "regen bremser" så stiger den lige et hak på temperaturen kort efter.

Hvilket også kan bekræfte min egen erfaring at ved minus grader og start kold, så skal den over 100 km landevej for at prikkerne forsvinder i en model 3 og formentlig den gule farve i model S.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jan 30 '21
Nicolai
Nicolai Jan 31 '21

@Ice2EV Det jeg mener er at min Model 3 bremser meget kraftigt (meget kraftigere end vores ICE) når jeg slipper speederen uanset om den er kold eller ej. Min pointe er så at jeg ikke helt forstår hvordan man kan mærke om der er regen eller ej.

Jeg kan fint gå fra 120 km/h på motorvej til stop på motorvejsafkørsel uden at røre bremsen.

Jeg rører faktisk kun bremsen ved nødbremsning eller hvis jeg kører meget frisk.

Bruger den mon så bremsen uden jeg ved det eller kan den bremse med motoren uden at lave regen på batteriet?

Jeg synes i hvert fald ikke jeg kan mærke forskellen.

cth
cth Jan 31 '21

jeg tror der er forskel på model 3 og en ny model S.

Ny model S har ingen regen indstillingsmuligheder.

Nicolai: Det jeg oplevede var at den overhovedet eller næsten ikke "motorbremsede" på min 20 km tur.

Men fik så af MOS den logiske forklaring at batteri var koldt.

Hvorfor det samme ikke sker i en model 3 med koldt batteri, skal jeg ikke gøre mig klog på.

Mene r du sikker på det?

Ice2EV
Ice2EV Jan 31 '21

Model 3 bruger meget begrænset regen når batteriet er koldt. 

MEN du skal være opmærksom på, at kører du meget og lader derfor eks 4 timer hver nat mellem 00-04, så vil der stadig være restvarme på batteriet, når du skal afsted om morgenen  07-08 tiden. Derfor kan du opleve at den bremser næsten altid med regen, dog vil det være mindre hvis ikke pakken er fuld varm.

Faktisk er der i anden tråd meldt noget om en blå streg på batteri tilstanden, som vi aldrig havde set i vores. MEN natten til Fredag stod vognen 14 timer i frost uden ladning eller kørsel, og der fremkom så den blå streg..... Men det er så nok også første gang i månedsvis den ikke har ladt 2,5-4 timer hver nat.

MOS
MOS Jan 31 '21

Model 3 kan heller ikke motorbremse (regen), når batteriet er koldt. Det er de samme fysiske regler. Der kan naturligvis være lidt forskel på, hvor følsomme de forskellige typer kemi, der er i cellerne, er overfor kulde. Begrænset regen kan ses som gule streger nederst i powermeteret på en Model S og vises som grå prikker på venstre side af powerlinjen lige under P R N D. Begrænset regen skyldes som regel lav batteritemperatur, men kan også skyldes høj SoC. Jo flere gule streger eller grå prikker, jo mere er regen begrænset. Hvis de gule streger går helt op til 0 eller de grå prikker går helt hen til midten, så er der ingen regen overhovedet.

Der er også forskellig funktion mht. hvordan og hvornår Model S og Model 3 varmer batteriet. I de gamle Model S er der en funktion, der hedder "Range mode". Hvis man aktiverer den, så spilder den ikke energi på at varme aktivt på batteriet under normal kørsel (medmindre man navigerer til SuC). Hvis Range mode er off, så vil den aktivt bruge energi på at varme batteriet til "en lun temperatur". I disse tider med koldt vejr kan batteriet ikke nå at varme op på en kortere bytur med lav hastighed, hvis Energy save er sat til on. Der er simpelthen ikke nok spildvarme ved de lave hastigheder til, at det batter ret meget. Der skal min. 100 km motorvejskørsel for at få batteriet op i normal driftstemperatur.

I nye Model S er der ikke nogen Range mode funktion. Her ved jeg ikke, hvordan den styrer batterivarmen, men jeg vil tro, at den altid aktivt varmer batteriet under kørsel, hvis det er meget koldt.

Jeg ved heller ikke helt, hvornår en Model 3 aktivt varmer på batteriet. Jeg kan ikke huske, om den har Range mode funktionen, så måske gør den det også bare altid, hvis batteriet er meget koldt. Måden den varmer batteriet på, er lidt anderledes end Model S, der bruger overskudsvarme fra elmotorerne og derudover tilskudsvarme fra "brødristeren". Model 3 har ikke nogen brødrister, men bruger elmotorerne, som bliver sat i en ineffektiv mode, så de generer varme uden at generere drejningsmoment.

De nye Model 3 og Model S har varmepumpe med octovalve ventil, som på en intelligent måde kan flytte varme mellem elmotorer, batteri, kabine og udeluften - afhængigt af hvad der brug for og hvad der er mest effektivt. Det kræver nok en mindre ingeniøreksamen at forstå til bunds, hvordan det virker, men det er helt sikkert et genial stykke ingeniørarbejde, Tesla har lavet. Tesla Bjørn har lavet en del videoer, hvor det er forklaret.

Hvis man vil have en idé om batteriets temperatur, så har jeg nogle tommelfingerregler, som man evt. kan benytte sig af:

Hvis bilen har parkeret udendørs i 24 timer, så vil batteritemperaturen være meget tæt på udeluftens temperatur, måske en grad eller to højere.

Ved kørsel, så regner jeg med, at batteritemperaturen stiger med ca. 1 grad pr. 10 km, lidt mere i starten, lidt mindre efterhånden som batteriet bliver varmere og mister varme til omgivelserne. Lidt mere ved høj fart, lidt mindre ved lav fart. Hvis man bruger regen meget (f.eks. bykørsel med mange stop) uden at bruge bremsepedalen, så vil regen være med til at varme batteriet hurtigere op. Range mode on/off har naturligvis også noget at sige; hvis den er off, så vil batteriet relativt hurtigt blive varmet op aktivt.

Ved parkering, så falder batteritemperaturen gradvist med en halveringstid på ca. 3 timer. Det betyder, at hvis batteriet f.eks. var 20 °C og udetemperaturen er 0 °C, så vil batteritemperaturen være faldet til 10 °C efter ca. 3 timer. Efter yderligere 3 timer er vi så nede på 5 °C osv. Det går lidt hurtigere i blæsevejr og langsommere, hvis man har parkeret et sted i læ.

Opladning af batteriet varmer i sig selv pga. den interne modstand i batteriet. Men specielt i starten af opladningen vil den aktivt varme batteriet, hvis det er meget koldt. Den kan varme ca. 0,5 °C op pr. minut, den aktivt varmer på batteriet, men den vil typisk stoppe den aktive opvarmning, når batteriet har nået ca. 13 °C. Så hvis man har ladet den lige inden man kører, vil man opleve, at den i hvert fald ikke er helt kold og der er en vis mængde regen til rådighed.

Edit: Jeg kom tidligere til at skrive "Energy save". Jeg mente "Range mode", hvilket er rettet nu.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 31 '21
cth
cth Jan 31 '21
Jeg har hørt at model 3 lige har fået VP.
Men ikke at S har?
Hvornår fik den det?

Quote from MOS

De nye Model 3 og Model S har varmepumpe med octovalve ventil, som på en intelligent måde kan flytte varme mellem elmotorer, batteri, kabine og udeluften - afhængigt af hvad der brug for og hvad der er mest effektivt. 

MOS
MOS Jan 31 '21

Det er den helt nye Model S (med refresh kabine, vandret centerskærm og yoke rat), der har fået varmepumpe. Den er ikke på gaden endnu, men man får varmepumpe med, hvis man bestiller den i dag.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 31 '21
cth
cth Jan 31 '21

Ok.. synes nok...at min ikke havde VP.

P85DK
P85DK Jan 31 '21

De nye algoritmer er helt latterlige. Jeg har lige kørt 40 min i den lånebil jeg har, den er nede på 20% nu. Regen er efter 40 min stadig stort set nul og når jeg sætter den til opladning, så lader den kun med 7kW ved 20% - det er jo tæt på ubrugeligt! Og det er kun -2 grader, hvordan må nordmændene ikke have det?