Loading...
dk

Koldt batteri og kapacitetstab? | Tesla Forum

soras
soras Jan 30 '21
I min Dual Motor TM3 fra 03/19 (37 tkm) har jeg nu og da tjekket batterikapaciteten ved hjælp af dataene i energy vinduet. Hver gang er jeg endt på 74-75 kWh. Det er måske en månedstid siden sidst. Efter en længere tur i dag gør jeg det samme og får det til kun 70 kWh. Det er noget af en drop. Batteriet var varmt på det tidspunkt. Her til aften kigger jeg i appen og nu kan jeg kun lade til 82%! 
Hvad er jeres erfaringer med kulde og kapacitetsudsving? Ser det underligt ud? Synes ikke jeg har set lignende sidste vinter. 

CHR2020
CHR2020 Jan 31 '21
Der vil være et energitab fra batterierne pga. Den interne modstand i batteriet (bliver til varme). Dette tab indgår ikke i bilens Wh/km visning. Så hvis du regner den samlet batterikapacitet efter en langtur (måske ved høj hastighed) og hvor varmeanlægget har trukket meget energi pga af de kolde temperaturer for tiden, så vil der været et par kWh som er forsvundet som intern modstand. 

Om 4-5 kWh er et sandsynligt tab efter din tur ved jeg ikke. Teslabjørn har en video om dette tab og mener at kunne huske at der var på et par kWh der forsvandt.

Ang. maks lade procent, så prøv lige at lade den op til måske 60-70%, når bilen er nået hertil og mens batteriet stadig er lidt varmt, så vil jeg tro den viser du kan lade til 98-100%.
Forummets indlæg er redigeret af CHR2020 Jan 31 '21
soras
soras Jan 31 '21
Jeg prøvede igen her til morgen og nu vil den godt gå til 99% mærkeligt. 
Med hensyn til kapacitet så kørte jeg en tur med meget lav hastighed for at teste hypotese om indre modstand. Resultat blev nogenlunde det samme ca. 71 kWh.  Når jeg slår over i distance mode får jeg Max rækkevide i appen til 467 km. Var den ikke 495 km til at starte med? 495 km /75 kWh x 71 kWh = 467 km. 
Min undren: 
Hvofor efter næsten to år taber batteriet pludselig kapacitet? 
Er det reelt tab? Er det BMS der pludselig kan måle degradation? Er det Tesla der med software lægger  en yderlig top og bund buffer ind for at reducere deres risiko for at de på sigt får batteri  reklamationer? 

Er der andre af jer med 2019 modeller der har målt jeres kapacitet vha energi dataene?
jth
jth Jan 31 '21

Jeg har ikke brugt energi-appen, men TeslaFi estimeret min 2019 LR har tabt et sted mellem 3-7% range (1,5år, 33000km)

CHR2020
CHR2020 Jan 31 '21

Lad os antager de 71kWh tilbage skyldes degradering. En LR har nominelt 77,8 kWh batteri (vi runder op til 78 kWh).


Der vil være et tab i batteriet pga. af intern modstand. Teslabjørn har vist dette tab til at være et par kWh efter en langtur. Lad os optimist sige, at dette tab kun er 1 kWh.


Bufferen i en LR (model 2020, angivet i Scan my Tesla) er på 3,5 kWh.


Så 78kWh -1kWh -3,5kWh = 73,5kWh.

71kWh / 73,5kWh =0,966 = 3,4% degradering. 


Det vil jeg mener er okay, taget bilens km og alder i betragtning.

Forummets indlæg er redigeret af CHR2020 Jan 31 '21
Gustavsfar
Gustavsfar Jan 31 '21
Degraderingen går som nævnt hurtigst i starten, og stemmer meget godt overens med hvad jeg har set på min 6 år gamle ms. Lå på 3-4% de første par, og er nu på knap 6% tab efter 6 år/160k km
Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Jan 31 '21
Ice2EV
Ice2EV Jan 31 '21

Vores sagde også 470 på max i formiddags, inden jeg bad den lade op til langtur.

 

Ved middelfart sagde 475, nu siger den 473. 

Middelfart gav forøvrigt kun 102 kW, Tænker jeg vil prøve at prioritere Hedensted en andengang.

Ice2EV
Ice2EV Feb 4 '21

Parkede 19 timer uden at vække raketten. range 334 km og blå streg.

 

Forvarmede 3-4 minutter på HI.

Kørte 94 km til SuC, hvoraf 25 var motorvej.  Mistede 98 km range på batteriet. Tænker der er "genvundet" 30+ km på turen.

Fordi der var delvis sne, våde og ryddede veje samt preconditoned battery for SuC i 30 km.

 

SuC var unødvendig, men kom forbi, og er i lejet sommerhus, skal hjemover i morgen, og tænkte det var fedt med en ordentlig start på turen hjem.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Feb 4 '21