Loading...
dk

Optimal brug af hjemmelader | Tesla Forum

cth
cth Feb 5 '21

Hvad sker der når man lader om natten?

lad os sige man sætter den til at lade om aftenen og kl.23 har den nået den indstillede grænse.

Men lader sidder i til næste morgen.

Holder den batteriet i gang eller gør den ikke noget før den har forbrugt under den indstillede grænse og starter for at komme op til grænsen igen?

Hvad er den optimale brug af laderen, specielt nu hvor det er så koldt?

Forummets indlæg er redigeret af cth Feb 5 '21
Nicolai
Nicolai Feb 5 '21

Teslas anbefaling er i hvert fald klar: lad bilen være tilsluttet laderen hele tiden også selv om du ikke skal lade.

cth
cth Feb 5 '21

Ok... og når nu klap knappen virker perfekt :-) , så tror jeg at jeg vil følge deres anbefaling

Ice2EV
Ice2EV Feb 5 '21

Hvis ikke du har nattearbejde men almindeligt skrivebords arbejde, så burde du istedet sætte den til at starte kl 23 eller senere.

Det er helt tosset at lade fra 16-21, hvor strømmen er dyr og der er run på fra madlavning og andre huslige opgaver.

En sidegevinst er så at batteriet måske er lunt til morgen.  Kører du lidt, så sæt den til at lade kl 03, så den er færdig kl 06-07. Kører du meget så start kl 23(det er jo en SLR(Haha ICe joke) du har, som har et lidt større batteri.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Feb 5 '21
cth
cth Feb 6 '21

Ladetidspunkt er for mig ligegyldigt rent økonomisk, da jeg jo betaler samme pris døgnet rundt.

Selv om jeg havde diff. pris, så kan jeg jo læse mig til at besparelserne er så små, at det ikke kan betale sig at gå op i.

Men rent samfundsmæssigt giver natteladning (altså den til bilen :-) god mening, så man ikke belaster nettet.

Det giver også lidt mening hos mig da lader tager pæn del af de AMP jeg har til rådighed.

Ice2EV
Ice2EV Feb 6 '21

Vi lader 7-900 kWt om måneden, så er der immervæk en del forskel på om man betaler 50 øre eller nul.

Det kan løbe op i 2-5000 kr om året for 2 gange 3 minutter arbejde med skifte.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Feb 6 '21
cth
cth Feb 6 '21

Hvad betaler du i gennemsnit?

Hvor tit er den reelt nul?

Man betaler jo også en højere pris 16-20 så vidt jeg ved.

Forummets indlæg er redigeret af cth Feb 6 '21
Ice2EV
Ice2EV Feb 6 '21

nul fra 00 til 06. Dog kræver det et abonnement på 69 kr pt. Så ved et snit på 20 øre, så er de første 350 kWt skredet i svinget til abonnementet.

cth
cth Feb 6 '21

Ja de abonnementer.. men har alle el selskaber ikke det?

Jeg kører på intro så jeg betaler jo 0 kr for strøm og 32 kr. i abon. pr. mdr.

Dog er mit strømforbrug steget så meget så jeg er nødt til at betale 12 øre :-)

har ikke fået tilmeldt mig et refusionsprogram endnu.

Men når det sker får jeg jo 1,11 kr. retur på det jeg fylder på bilen, minus abon. 100 kr. mdr.

Så bliver bilen ladet op for noget der ligner 80 øre kWh.

cth
cth Feb 6 '21

Jeg er også begyndt på at lade så det passer med afgang om formiddagen...

Kiggede lige på Barry

Hvorfor straffes ØST så meget?

Prisen på strøm

SPOTPRISD. 6 FEBRUAR KL. 17.00 - 18.00

Vestdanmark

36,66

øre/kWh

Østdanmark

57,75

øre/kWh

CanEl
CanEl Feb 6 '21

det er mest fordi der ikke er højspændings kabel under storebælt.
så vest har pris sammen med europa
og øst har pris sammen med sverrige, finland, estland, letland og lithaugen
så når der er underkapasitet stiger prisen.
der er flere vindmøller i vest end øst.
vest trækker også på vandkraft fra norge.

jonsiii
jonsiii Feb 6 '21

Også stor forskel i nat. Øst ligger omkring 28 øre/kWh, og Vest ligger på -1 øre/kWh fra midnat til kl 9. Der er masser af vind i nordtyskland og det vil man gerne have sendt nordpå.

@cth Tjek lige om dit netselskab ikke skruer op for prisen på transport mellem 17-20. Trefors nettarif her i vest stiger fra 8 øre/kWh til 38 øre/kWh i det tidsrum.

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Feb 6 '21
cth
cth Feb 7 '21

- 1 så kan den sikkert også blive minus 10

Hvordan afregnes man for det, hvis man er på den ordning?

Jeg kan ikke finde noget om variable transportpriser.

Men min her i øst er noget højere 47,17 øre/kWh

Har spurgt dem i en mail..så må vi se.

Men det kan jo godt gå hen og blive billigt så for jer i vest

-1 for strøm og 8 øre for transport og så refusion for afgift :-)

webercarbmann
webercarbmann Feb 7 '21

Det koster 40.21 ører ekstra pr. kwh at lade mellem 17.00 og 20.00 fra oktober til og med marts.  

Det er godt 13 kroner ekstra hvis man vælger at trække 11kw i de tre timer.  Det er da værd at undgå,  men mindre man specifikt har brug for at lade der. :) 

Jeg mener at det gælder både Cerius og Radius kunder. 

https://www.seas-nve.dk/kundeservice/afregning

Indtil nu har transportydelsen per kWh (nettarif) været fast – uanset hvornår på døgnet og året forbruget fandt sted. I 2019 var denne ydelse 25,62 øre/kWh. Fra den 1. januar 2020 bliver den sat ned til 23,84 øre/kWh, og fra den 1. april 2020 indfører Cerius tidsdifferentieret transportydelse. 

Det betyder, at der om sommeren – fra april til september – betales en lavere ydelse på 19,79 øre/kWh døgnet rundt. I vintermånederne fra oktober til marts gælder den lave ydelse også 21 timer i døgnet, men fra kl. 17 til 20 stiger den til 60,00 øre/kWh. 

Ice2EV
Ice2EV Feb 7 '21

Damn @Webercarbmann Det er alligevel noget at et spring!

13 kr om dagen i 6 måneder bliver også til en del.

Det er lige ved det kan betale en batteri buffer i garagen, som lades om natte og bruges mellem 17 og 20.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Feb 8 '21
ankjaers
ankjaers Feb 8 '21

Er det ikke bare at sætte opladning til at starte 01-02 stykker? De meget få gange hvor jeg er kommet hjem med fladt batteri om eftermiddagen. Så er det jo bare at sætte kablet i. Og starte opladning fra app'en. 

jonsiii
jonsiii Feb 8 '21

@cth Jo, jeg plejer at sige (31 øre/kWh + elpris) * 1,25. Så det er ca. 39 øre/kWh ved nullet. Lige nu er prisen 43 øre/kWh, så det giver (31+43)*1,25 ~= 92 øre/kWh.

@webercarbmann Det var da en heftig tarifstigning mellem 17-20! Gad vide hvor meget det varierer rundt om i landet..

Men mon ikke der også kommer en stigning i tariffer i spidsen om morgenen? I Norge er der godt gang i forbruget fra 8-9 pga. kulden:

https://www.nrk.no/vestland/vi-har-aldri-brukt-meir-straum-i-noreg-enn-torsdag-1.15359603

"– Vi vil veldig gjerne at folk ikkje ladar eller varmar opp elbilen mellom 8 og 9 om morgonen. Det er då vi har det største forbruket av straum i Noreg, seier Løvås."

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Feb 8 '21
cth
cth Feb 8 '21

Jeg kan se at vi samlet har sendt dig 2 faktura hvor prisen er angivet til 34,87 øre. pr. kWh.

Jonsii du har ret.

Nedenstående fik jeg fra selskab.

kan man så regne med at det er fra 17-20 og ud over det er der samme transportpris de sidste 21 timer?

Jeg spørger lige...

.--------------------------------

Transportomkostningen er til dels fast.

Net selskabet som opkræver transportomkostningerne har dog typisk en dyrere takst mellem 17:00-20:00.

Derfor vil din transportomkostninger post på fakturaen ændrer sig fra måned til måned.

jonsiii
jonsiii Feb 8 '21

Nemlig, nettariffen vil ændre sig, afhængig af hvor god du er til at flytte forbruget væk fra spidsen. Du kan regne ud hvor stor en andel, der ligger i den billige periode:

PctBillig = 100 * (Høj - Regning) / (Høj - Lav).

Eks.: Min regning er på 8,2 øre/kWh i nettarif. Høj takst 29,83 øre/kWh, lav takst 7,14 øre/kWh (gælder for Trefor i 2020).

PctBillig = 100 * (29,83-8,2) / (29,83-7.14) ~= 95,3%.

Nu skal du bare hente dine målerdata, og tjekke om det er rigtigt.

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Feb 8 '21
cth
cth Feb 8 '21

Så er jeg endnu klogere...

Bor i radius område.

https://radiuselnet.dk/elkunder/priser-og-vilkaar/tariffer-og-netabonnement/

De siger til mig at oktober til april betaler jeg den høje 60 øre takst mellem 17 og 20.

På ALLE andre tidspunkter er den de 23 øre.

+ / - småjusteringer hvis de har krævet for meget eller for lidt, da de ikke må tjene på det.

Nu lægger elselskab vel ikke noget oven i vel? :-) Tænker jeg ikke at de må..

Men igen stor øst/vest forskel.

Forummets indlæg er redigeret af cth Feb 8 '21
Sider: 1 2 »