Loading...
dk

Problemer med at lade hjemme / kulden? | Tesla Forum

SteffenFabrin
SteffenFabrin Feb 8 '21

Vi har haft problemer med at lade hjemme. I 2 dage med stærk kulde opladede vores Tesla Model S 85D fra 2015 med 0 km/timen i carporten (update: i mange timer). Vi kørte forbi SuperCharger for at se om det virkede, og her ladede den med 70 km/timen. Da den kom hjem ville den pludseligt godt lade en smule, 14 km/timen. Og dagen efter ville den lade normalt igen.

Er der andre der har haft lignende oplevelser? Problemer i kulden? Problemer med ladestikket eller batteriet? 

Bonusinfo: Jeg fik ladestikket skiftet for 2 år og 3 dage siden til et "nyt og meget bedre". Jeg har også forsøgt at få fat i servicecentret, men det er lidt svært at komme igennem pr telefon. Vi ser om de reagerer på min henvendelse gennem app´en. (update: Tesla har ringet, de får en teknikker til at se på loggen og vender tilbage)

Forummets indlæg er redigeret af SteffenFabrin Feb 8 '21
P85DK
P85DK Feb 8 '21

Prøv at skift til kW og %, så kan du fortælle hvor mange A og kW den lader med.

Den lånebil jeg har haft den seneste uge (70D), den har selv efter 25 min kørsel kun ville lade med 8A selvom der kun var 13% på batteriet. De nye ladealgorimter er ekstremt følsomme overfor temperatur.

KimT
KimT Feb 8 '21

Med en celletemp. på -1,4 gik vores ladning først igang efter ca 13min hvor batteriet var oppe på ca. 3,5 grader. Og det var først efter 27min den ladede med 10kWh da temp. havde passeret 9,5 grader. (hjemme på vores 11kW boks)

Forummets indlæg er redigeret af KimT Feb 8 '21
MOS
MOS Feb 8 '21

Jeg tror også, der er sammenhæng med chargegate. Vi er mange, der oplever nedsatte ladehastigheder på SuC. Problemet er særlig udtalt, hvis batteriet er koldt.

Det har også indflydelse på bilens regen, når man slipper speederen. Hvis batteriet er koldt, så triller bilen bare ufortrødent videre i stedet for at tage farten af, mens den regenererer energi tilbage på batteriet. Det skyldes alt sammen de nye parametre i BMS'en, som styrer, hvor meget effekt, batteriet må modtage under opladning/regen. Følsomheden for lave temperaturer er markant ændret.

I disse kolde tider er batteriet ofte så koldt, at den med de nye parametre i BMS'en ikke engang tillader en moderat ladeeffekt ved hjemmeladning. Her-og-nu løsningen er vel at lade, mens batteriet stadig er varmt efter en køretur. Alternativt at sætte den til opladning i tilpas god tid, så den kan nå at varme batteriet op eller stadig nå at varme bilen op trods nedsat ladehastighed.

PeterE
PeterE Feb 8 '21

Jeg tror ikke at der er en sammenhæng med chargegate, hvorfor skulle der være der?

Til gengæld, så tror jeg på sammenhængen til wintergate, for den var der også sidste år og året før. Jeg har ingen problemer hjemme de her dage. Min (EON) ladeboks sidder trygt og godt i carporten, og bilen hos også lidt beskyttet samme sted. Til gengæld sidder min UMC i sommerhuset, og selvom jeg kom derop med varme batterier - havde kørt 130 km - så tog det lørdag 5-6 minutter før opladningen gik igang. Og det var det samme sidste og forrige vinter når der er rigtigt koldt. 

P85DK
P85DK Feb 8 '21

@PeterE

Jeg tror der er en direkte sammenhæng med chargegate. Ladekurven ved lave temperaturer er ændret markant i forhold til bare sidste år. Jeg har aldrig før oplevet at køre 25 km uden noget regen og så ikke kunne lade med bare 16A med det samme. Og begræsningen kommer også tidligere end før.

MOS
MOS Feb 8 '21

Jeg mener også, at chargegate og wintergate, eller hvad vi nu kalder det, er én og samme sag. Det skyldes, at Tesla via softwareopdatering har ændret på parametre i BMS'en, der bestemmer, hvilken ladeeffekt batteriet må modtage *). Jeg har observeret flere forskellige virkninger heraf:

Ladekurven over stort set hele SoC området er sænket. Dog ikke ved meget lav SoC, hvor den faktisk kortvarigt kan modtage lidt højere ladeeffekt end tidligere. Det hænger måske lidt sammen med næste punkt.

Ved opladning på SuC synes der nu typisk at forekomme en kortvarig peak i ladeeffekten lige efter starten af opladning. Det drejer sig om få sekunder, før den begynder at falde ned igen. Allerede efter et par minutter nærmer den sig en form for "steady state" kurve, der primært afhænger af SoC, sekundært af batteritemperaturen.

Der har altid været en indbygget begrænsning i ladehastighed, hvis batteriet er koldt. Temperaturfølsomheden er dog blevet mærkbart ændret, så batteriet nu lader væsentligt langsommer, når det er koldt. Det samme gælder naturligvis for regen, som også er en slags opladning af batteriet; her kommer energien bare fra hjulene/motorerne, der virker som generatorer, i stedet for at komme fra ladestikket. Regen er altså nedsat tilsvarende ved lave batteritemperaturer.

Når batteriet er driftsvarmt er der nedsat ladehastighed over næsten hele SoC området, så man kunne forvente at opleve nedsat regen i hvert fald ved relativt høj SoC sammenlignet med tidligere. Når det ikke er tilfældet, tror jeg, det skyldes, at BMS'en tillader en kortvarig peak, der ofte passer med en enkel opbremsning. Jeg vil tro, at hvis man bruger regen flittigt og vedvarende, f.eks. ned fra et bjergpas, så vil regen i starten virke fint som tidligere, men efter kort tid vil regen gradvist blive mindre, ligesom man ser det med ladeeffekten de første par minutter efter, man starter en supercharging. Jeg har dog ikke haft mulighed for at verificere dette, da jeg ikke har haft mulighed for at køre i bjerge i den seneste tid.

*) Edit: Det kan godt være, at ændringen af parametrene i BMS'en for nedsat ladehastighed generelt og ændret temperaturfølsomhed, har forskellige årsager. Der er sikkert tale om forskellige fysiske processer i batteriet, som Tesla prøver at forhindre, så batteriet ikke tager skade.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Feb 8 '21
Gyzz
Gyzz Feb 8 '21

Hej,

Jeg har en TMS 85D fra 2015 og har samme problemer med at lade på koldt batteri.

Når jeg ankommer til Clevers 11Kw ladestandere (eller den prøver at genoptage ladning pga vampiredrain) med koldt batteri (også efter lang kørsel) kan jeg se på APP og skærm at der er Volt og ampære tilgængelig, men den reducerer hurtigt Amp til 4-6 og kører så lidt op og ned for til sidst at opgive og senere genoptage samme sceance, forleden nat havde jeg 11 beskeder fra Tesla Appen at den havde stoppet ladning. 

jeg forsøgte så at forvarme bilen (tænde klimaanlægget) hvor den når det er så koldt forvarmer batteriet, og efter jeg havde forvarmet 5-10min kunne jeg slå ladningen til igen og den kunne ny starte opladingen stille op o kom inden for 10min op på de sædvanlige ca. 55Km/t (3x16A).

så for mig er det helt sikkert et spørgsmål om kolde batterier og bilen ikke selv forvarmer batterierne ved "Normal" 11Kw opladning, men jeg ved ikke helt hvor jeg skal adressere udfordringerne til Tesla, det er formentligt "Bare" et spørgsmål om at forvarme batterierne inden ladning.... undrer mig lidt at vi ikke har hørt mere fra Sverige/Norge om samme problemer da det burde være langt værre i deres kolde klimaer.

HUSK at vælge din superlader i navigationen hvis du skal lade så formarmer bilen også batterierne til optimal ladning når du ankommer til SUC.

cth
cth Feb 8 '21

Jeg oplever ingen ladeproblemer derhjemme i min nye model S.

Selvom jeg sætter lader til 12 timer efter at bil er parkeret.

Holder dog i carport som er rimelig skærmet fra vind.

men min kollega med en ny model 3 klagede over det samme i dag...

Satte lader til og den startede med lav kraft og gik så ned mod 0 og ingen strøm..

Forummets indlæg er redigeret af cth Feb 8 '21
jonsiii
jonsiii Feb 8 '21

Et er hvad bilen siger den lader med, men har i tjekket på fx ladeboksen, om den rent faktisk trækker strøm? Det kunne jo være at den rent faktisk trak 3x16 A, men alt gik til forvarmning?

P85DK
P85DK Feb 8 '21
Citat fra jonsiii

Et er hvad bilen siger den lader med, men har i tjekket på fx ladeboksen, om den rent faktisk trækker strøm? Det kunne jo være at den rent faktisk trak 3x16 A, men alt gik til forvarmning?

Det ændre jo ikke ved at det faktum batteriet lades op langsomt 

Gyzz
Gyzz Feb 8 '21

jeg kan ikke se på Clever stander hvad den forbruger, men normalt kan jeg se at bilen trækker strøm men lader ikke "kilometer" hvis den opvarmer kabine/batteri, min oplevelse er at den slet ikke kan forbruge strømmen tilgængeligt for til sidst at afbryde forbindelsen og forsøge igen

Forummets indlæg er redigeret af Gyzz Feb 8 '21
MOS
MOS Feb 8 '21

Jeg har lige sat min til opladning med helt koldt batteri. Den har trukket op til ca. 6 kW i lidt over 20 min., hvilket sikkert er gået til opvarmning af batteriet. I appen kan jeg se, at batterivarmeikonet var tændt, men det slukkede efter godt 20 min. Herefter er estimeret tid for opladning tilbage hurtigt løbet ned til lidt under 10 timer. Dette skyldes sikkert, at batteriet nu er varmt nok til, at den kan hælde strøm på batteriet og får dermed et realistisk billede af, hvor lang tid, det vil tage at lade den op.

Men nu sker der så det mærkelige, at den skruer ned til 5 kW og 11 A, hvilket jeg ikke helt kan få til at passe med andet end, at den kun lader på 2 faser?! Tidsestimatet i appen røg op på 18 timer og kort efter ned på 12 timer. Spændingen ser ud til at køre op og ned mellem 248 V og ned til 217 V. At den falder til 217 V under belastning lyder sandsynligt, da jeg bruger en lang og nok lidt for tynd forlængerledning. Men 248 V lyder helt forkert; der har aldrig været så høj spænding i stikket. Hmm...

Jeg ved ikke, om der er andre, der oplever noget lignende. Men jeg må hellere få tjekket ledningsforbindelserne ved lejlighed. Jeg har også for nyligt taget en ny mobillader fra AliExpress i brug. Så jeg ved ikke, om det evt. kan have noget med den at gøre.