Loading...
dk

APP ikoner | Tesla Forum

cth
cth Feb 9

Det røde ikon oppe i højre hjørne formoder jeg er batteriet.

Der er et frostsymbol i.

Hvordan skal det læses... at den er ved at varme et koldt batteri op?

Jeg har jo undret mig lidt over den manglende regen her i minus graderne. Men var jo nok godt klar over det var på grund af koldt batteri.

Men hvor længe skal man varme bilen for at batteriet er varmt nok til at regenerere?

Fik at vide hvis jeg satte heat på Hi så ville batteri hurtigt være klar til regen. Men synes ikke det virker for mig.

Ice2EV
Ice2EV Feb 9

Hvis det virker som på en model 3 så 20-30 minutter, så forsvinder snefnug. Det røde batteri symbol betyder den varmer batteri. vent til sommer, så vil den ikke tænde batterisymbolet automatisk.

Men derfor er den ikke gennemvarm i batteripakken, det betyder bare den er varm nok til køre almindeligt.

Når du kører, så vil du opdage at landevej kræver 100+ km for at varme et frosset batteri, motorvej lidt mindre men stadig noget mere end du ville forvente, måske 70-80 km.

Men det der varmer, efter min erfaring, er regen. Så kører du motorvejs fart og triller af en afkørsel og regen til nul fra 135 og så har et par acc med efter følgende regen ved lyskryds, så varmer den meget hurtigt op.

Du ser ikke varmen straks, men efter 30-60 sekunder efter en regne, så forsvinder der enten gul strege hos dig eller prikker i model 3.

Men for regen så skal batteriet være bare lidt varmt, eks 3-5 grader, når det så varmer yderligere op, så får du mere og mere regen.

Hvis du lader om natten, eks fra 01-04, eller endnu bedre 03-06, så vil du ikke have snefnug i dit batteri, fordi restvarmen var ladningen vil stadig holde dit batteri lunt. Vores ladede 4 timer fra midnat i nat, og der var ingen snefnug at se.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Feb 9
KimT
KimT Feb 9

Grænsen for regen er blevet hævet med ca 3 grader for ca 1,5 år siden. Nu skal batteriet op på ca. 19,5 grader før de stiplede linjer forsvinder. Du har dog ikke 100% regen på det tidspunkt. Det har du først når batteriet er på ca. 22,5 grader

Jeg tror batterivarmeren kun kører til ca. 10,5grader. (har ikke prøver med HI)

Værdier stammer fra ScanMyTesla

cth
cth Feb 9

Tak.. ja batteri temp. i bilen ville være rart.

scanmytesla kan åbenbart det?

KimT
KimT Feb 9

ScanMyTesla (Android App) læser data fra CAN-bussen via et special kabel og OBD2 dongle.

En Tesla har godt nok en ODB2 port, men den bruges ikke til det store - I bund og grund er OBD standarden noget der er udviklet til forbrændingsmotorer

MOS
MOS Feb 9
Citat fra KimT

Jeg tror batterivarmeren kun kører til ca. 10,5grader. (har ikke prøver med HI)

Det er et velvalgt kompromis. At varme batteriet yderligere op ville være spild af en masse energi. Regen ville naturligvis blive lidt bedre, men den ekstra energi, der bliver regenereret står sikkert ikke mål med den ekstra energi forbrugt til yderligere opvarmning af batteriet. Desuden vil batteriet blive varmet yderligere op under kørsel.