Loading...
dk

Køb af Tesla S P85 i Norge | Tesla Forum

oleb
oleb Nov 25 '14

Hej ALLE aktive brugere af dette "totalt iorden" medie :-)...Har som flertaller af Jer forelsket mig i en Tesla S-Men som nordjyde er man vel lidt "Scrooge"agtig og jeg har derfor overvejet at hente en brugt i Norge....der er en hel del til slag deroppe og kursen er jo med os danskere lige i øjeblikket...mit spørgsmål er derfor- er der noget jeg bør være opmærksom på ved sådan en handel???? Jeg har kig på et par 2014 P85 med de specs.jeg vil have og farven passer også,kan der blive nogle problemer med garantien på 8 år og kan der blive nogle problemer i forhold til indregistreringen i DK ????? Der kan jo ikke blive noget afgiftmæssigt i forhold til indregistreringen men er der andre faldgruber????? Håber på en seriøs hjælp/diskussion :-) På forhånd tak

Hookmaker
Hookmaker Nov 25 '14

Hej Oleb, der burde ikke være nogen specielle faldgruber, men du skal lægge 10% told + 25% moms til prisen når du registrerer i DK, da Norge ikke er et EU land og bilerne kommer direkte fra USA.

T3S7A
T3S7A Nov 25 '14

oleb, søg i dette forum. Det har været omtalt rigtig mange gange. Du skal gange prisen du ser i Norge med 1,375, så har du din pris i Norske kr, med Dansk moms og Told. 

Den korte version, glem alt om at købe Tesla fra Norge, alt for dyrt, og kan slet ikke betale sig. Så spar din tid med at kigge der. 

Forummets indlæg er redigeret af T3S7A Nov 25 '14
Kiefer
Kiefer Nov 25 '14

Det eneste jeg har kunnet få til at betale sig i Norge var et servicebesøg som jeg fik til langt under den pris jeg skulle give for det samme i Danmark.

 

Men med det antal der er solgt i Norge kan det måske godt være at brugtprisen deroppe falder hurtigere end den gør herhjemme, så det er måske ikke helt utænkeligt at, vi på et tidspunkt vil nå et punkt hvor det kan betale sig at hente bilen deroppe.

 

/Martin

oleb
oleb Nov 25 '14

Hmmmmm.....Nej det kan jeg godt se så,at med told og moms bliver sådan en nordmand da for dyr....der er sq ellers nok noget til salg deroppe...Men at flytte derop for at få sådan en vil jo bare gøre at man får frygteligt langt til arbejde ;-)

 

Hookmaker
Hookmaker Nov 25 '14

Det kan godt være der er mange til salg i Norge, men der er også en kæmpe efterspørgsel pga. alle de incentives der følger med (ikke i købet men i den daglige kørsel). Der er sikkert også en del der tror de kan få nypris for deres biler, som man kunne med de første brugte (hvoraf en del faktisk gik for 50-100K over indkøbsprisen) men jeg synes at se at priserne begynder at gå lidt nedad.

oleb
oleb Nov 25 '14

Priserne deroppe ser ikke ud til at fejle noget.....Der er op til flere P85 under 600 kg norsk guld og det er vel at mærke 2014 modeller...så hvis ikke der var den forbaskede told/moms ville de jo være ganske interessante :-)

 

Kiefer
Kiefer Nov 25 '14

oleb: Du skal så lige huske at tolden er nærmest gratis da du vinder lidt på valutaen, så det er reelt kun momsen der kommer oven i prisen på bilen.

 

/Martin

mikkel65
mikkel65 Nov 25 '14

Hej Oleb. Jeg har en 85+ Signature, sort med beige læder, soltag, ekstra sæder og alt i udstyr? 2013 med 8000 limo VIP kørsel på tæller. Til en god omgående pris. Er du interesseret så skriv til mig på mal@omi.dk. hilsen Mikkel 

 

 

Hookmaker
Hookmaker Nov 25 '14

Kiefer - ja det var da vist en alternativ regnemetode hva...;-) Det må være den SKAT bruger....;-)

MartinPedersen
MartinPedersen Nov 25 '14

Det er også grænser for hvad Skat går med til, og hvis i skriver 500.000 i stedet for 600.000 på slutsedlen, så er det 125.000 i moms, i stedet for 150.000 i moms.

Hvem gider gøre sig til kriminel for 25.000kr?

 

I øvrigt, når man ved hvor meget fokus der er i øjeblikket på Tesla og denne hjemmeside, fra forskellige interessenter, så syntes jeg egentlig ikke det er i orden at insinuere noget der ligger i det meget mørke grå/sorte område...

Hookmaker
Hookmaker Nov 25 '14

Enig med Martin, der er mange der kigger med her, og hvis man finder på sjove ideer bør man måske holde dem for sig selv...;-)

Niels
Niels Nov 25 '14

Norge var det første Europæiske land med type godkendelse, hvorfor de fik leveret flere sendinger før EU landende - dvs. tidligere batch, hvor flere fejl ikke var rettet - jeg ville holde mig væk fra de tidligste Norske biler (fra 2013).

Norge har været plaget af flere dårlige biler end gennemsnittet, bl.a. DU og opladere som er gået i stykker (alt sammen noget Tesla har rettet for ejerne) - det sidste kan skyldes de norske strømforhold som ikke alle steder er de bedste - bl.a. med dårlig/manglende jord forbindelse kombineret med single fase med høj strømstyrke.

nogle Norske biler er udstyret med Type-B batteri, en tidligere udgave end de danske (Type-D)

De mobil ladere som følger med norske biler er mig bekendt single fase, hvis dette er korekt skal man oven i købspris købe en ny 3 faset udgave i dk til ca. 5000 kr.

Min egen Model S (Solgt) fra 2013 var først med i EU sendingerne og var derfor "færdig udviklet" med bl.a. Type-D batteri, jeg mener derfor ikke der er nogen danske/EU biler som har disse små fejl.

Kig hellere mod syd/EU (Holland) deres leasing/firma  kontrakter løber vel snart ud og de har solgt næsten lige så mange. - her slipper man også for at betale told/moms. hvis bilen er over 6 mdr

Forummets indlæg er redigeret af Niels Nov 25 '14
Niels
Niels Nov 25 '14

beklager jeg mente Europæiske land - retter

Kiefer
Kiefer Nov 26 '14

Martin: Når man ser SKAT på jagt programmerne på TV, er det ikke rigtig nogen grænser for hvad folk vil gøre sig kriminelle for...

Jeg er helt enig med Niels, de har fået rigtig mange første udgaver af bilerne oppe i Norge, og jeg må personligt sige at, efter en oplevelse som ejer af en nyere Mercedes S-klasse er jeg færdig med at købe brugte biler, så hellere købe en Tesla fra ny og beholde den i størstedelen af garanti perioden. 

Hookmaker: regnemetoden er vel ikke så alternativ, jeg går da ud fra at SKAT vil beregne told + moms af den danske pris for bilen og ikke i en lokal norsk valuta. Og 600.000 NOK svarer til ca. 525.000 DKK og lægger du 10% på det beløb er du på omkring 575.000 hvortil der så skal tillægges moms, jeg går ud fra at moms kommer efter told, der beregnes vel også moms af tolden?

Men ser man på dem der er til salg deroppe, så ender de næsten med at koste det samme som de brugte der er i DK...

Niels: Mig bekendt er det kun den røde del af stikket du skal have i stedet for det blå stik de bruger i Norge, den koster vist en 7-800 kroner og ikke de 5000,- for hele sættet.


/Martin

Broberg
Broberg Jan 16 '15

........Hvis man ser på EFTA aftalen burde det da kunne lade sig gøre at hente en bil i Norge og undgå 10 % told og de 25 moms eller er det mig der læser regelværket forkert?????? Ved godt der ligger flere tråde vedr. import men synes ikke at jeg kan finde et spørgsmål som dette :-)

 

T3S7A
T3S7A Jan 16 '15

Men gælder vel ikke når bilen kommer fra USA, så er der ikke betalt told i første omgang. Er noget andet hvis det var noget EU produceret noget? 

Broberg
Broberg Jan 16 '15

Hmmmmmmm...måske er det sådan reglerne skal forstås T3S7A, men jeg læser det nu, som hvis man importerer brugt fra et andet EFTA land skal der ikke betales told....OG at få SKAT til at svare på dette i en mail har jeg forsøgt,men har ikke fået svar selv eftr 3 mdr. :-(

 

Hookmaker
Hookmaker Jan 16 '15

EU/EFTA fællesskabet gælder som en økonomisk samarbejdsunion for handel af DE PÅGÆLDENDE landes producerede varer og ydelser alene. MEN der er alligevel en lang række toldbarrierer mellem EU/EFTA landende internt alligevel. Feks på fødevarer. TOLDPRÆFERENCERNE beskriver endvidere separate regler når det handler om varer produceret UDENFOR samarbejdet. En Tesla er produceret i og importeret fra USA, og er derfor IKKE omfattet af frihandelsbestemmelserne mellem landene (ligesom selvfølgelig de fleste andre biler (dem der ikke produceres i EU/EFTA).