Loading...
dk

Så lige en Id.3 | Tesla Forum

Ice2EV
Ice2EV Feb 24

Hej 

Så lige en samarbejdspartner havde fået en ID.3 at køre i.

Kiggede lige kort ind i kabinen, der stod 636 km på rangen, det lyder da af meget?

Med mindre selvfølgelig det var 636 km den havde kørt. 

Den var da ok, lige efter de 25 sekunder jeg kiggede ind.

MOS
MOS Feb 24

Kan ikke lige huske, om ID3's range visning er GOM (Guess o'meter) based. Hvis den er det, så kan den jo sagtens vise 1000 km range, hvis man på seneste stykke tid har kørt en del ned ad bakke. Lidt a la estimeret rækkevidde i Teslaens energy app, som er baseret på gennemsnitforbruget den senest kørte strækning eller aktuelt forbrug.

Ellers er range visningen i en Tesla (den ved batteri-ikonet, ikke den estimerede rækkevidde i Energy appen) ikke GOM based, men baseret på en konstant (hardcoded) omregningsfaktor for forbrug.

Jeg har ikke selv siddet i en ID3, men jeg har hørt, at den skulle virke meget "billig-plastic-agtig" inde i kabinen.

Gyzz
Gyzz Feb 24

her er data fra VW:

ID.3 kommer i 3 forskellige batteristørrelser

•   45 kWh med en rækkevidde op til 349 km
  •   58 kWh med en rækkevidde op til 423 km
  •   77 kWh med en rækkevidde op til 540 km                          
Gyzz
Gyzz Feb 24

jeg mødte en i december der skulle være den første der havde fået 77kWh batteriet, men han havde ikke rigtig fået erfaring med "hvad den kunne", men 540km på et 77kWh batteri det er langt, ser typisk at andre bilfabrikanter har svært ved at blive mere "økonomiske" end Teslaerne, men det må vel komme på et tidspunkt ;-)

fandt en der havde kørt (Hypermilet) 531km på 58kWh batteriet (9timer 56km/t i gennemsnit).... på VWs hjemmeside ;-)

Forummets indlæg er redigeret af Gyzz Feb 24
P85DK
P85DK Feb 24

109 Wh/km der skal du ud og køre med MOS for at kunne opnå det :-) Forskellen er bare at det eksempel du giver er en one-off, mens de 109 stort set er MOS's Q1 gns. i en Model S :-)

58 kWh til 423 km vil jeg spå at mange får svært ved at opnå. Et snit på 137 Wh/km er lavt, selv på cykelhjul.

Det nye 89,5 kWh batteri jeg har fået sat i er også sat til 423 km, hvilket er 200 Wh/km. Det ville MOS intet problem have med at opnå som kvartals gns, selv på 21" om vinteren.

Gyzz
Gyzz Feb 24

Bjørn Nyland får også pæne tal i hans test:

Results at 90 km/h (56 mph):

range of 413 km (257 miles)

energy consumption of 135 Wh/km (217 Wh/mile)

available energy capacity of 55.8 kWh (out of nominal 58 kWh net/62 kWh total)

Results at 120 km/h (75 mph):

range of 271 km (168 miles), down 34.4% compared to 90 km/h

energy consumption of 205 Wh/km (330 Wh/mile)

available energy capacity of 55.6 kWh (out of nominal 58 kWh net/62 kWh total)

Forummets indlæg er redigeret af Gyzz Feb 24
Ice2EV
Ice2EV Feb 24

De ligger ofte og kører 30-50 kmt på en nattevagt og 100-200 km, så det kan være det er derfor den var så positiv.

MOS
MOS Feb 24

@P85DK

Overdrivelse fremmer forståelsen. Mit gennemsnit i indeværende kvartal (siden nytår) ligger foreløbig på lige under 200 Wh/km. Og det er i en 85D med 19" standardhjul og Landsail dæk. Med 21" havde jeg helt sikkert ligget over 200 (og det er ikke km/h) ;-)

På en god sommerdag har jeg dog haft den nede på 109 Wh/km på en enkelt t/r til arbejde. Eller måske var det bare på hjemturen (med vinden i ryggen) - det kan jeg ikke huske.