Loading...
dk

Første 3 dage | Tesla Forum

Niels
Niels Nov 20 '13

Fik min Tesla i mandags. En lækker P85. 

her følger de første erfaringer som er høstet i løbet af de sidste par dages kørsel.

Det som jeg allerbedst kan lide er dens acceleration som køre snorlige efter en lineal hele vejen op til mortovejs hastighed. Instant reaktion på en hver "kommando" man sender til den. kabinen er også super lækker. specielt hvis man som mig, ikke kommer fra en tilsvarende dyr luxus bil. Hvis man gør er det sikkert bare mere at det samme.

Ved 130 er det stadig en rigtig kraftig bil, omend den ikke længere har det samme sug som når den køre fra 0-90 km/t. Dette kan også ses af dens moment kurve som aftager ved højere fart.

Selv en voldsom acceleration virker behagelig og helt "legalt", hvilket nok kan være en udfordring for andre hurtige biler (hvis de giver fuld gas inde i byen vil folk tro de er idioter, hvilket de nok også er) - største problem er at man kun har 2 sekunder til at opleve det - herefter er kørekortet i fare - på landevej/motorvej et par sekunder længere.

Jeg har en bevidst holdning til fartgrænser - de er til for at de skal overholdes, og det er sku' djævelsk svært i denne bil - det går simpelt hen så stærkt at man skal huske at tjekke lige efter man er startet. - husk venligst dette når I modtager jeres Model S - denne bil kan potentielt dræbe, så lad være med at "lære" den erfaring (kør ordentligt).

Alt betjening virker super godt, og med ratbetjeningen kan det meste klares - i den daglige kørsel bliver  det nok her de fleste ting foregår.

De fleste biler falder til ca. 7-8 grader, efter de har stået stille 2 timer i det nuværende vejr, hvor det er 5-7 grader udenfor. App'en til telefonen er super god - her nyder jeg at bilen blot forvarmes 3 min. inden jeg går ud i den (eller på vej hen til den) - det giver en super luxus fornemmelse at den er dejlig tempereret.

Jeg køre en del by kørsel i kbh, og her i den mørke tid og mange cyklister, kunne jeg faktisk godt undvære de cromatiske sidespejle. Det er som at se i spejlet med solbriller på hvis der holder en bil bag en. Hvis man f.eks. blinker til venstre og forsøger at spotte om der er cyklister, er det næsten umuligt at se noget. Jeg har så senere fundet en løsning - bak kamera giver super flotte og veloplyste billeder bagud også om aftenen, og dækker perfekt den blinde vinkel som cyklerne kan gemme sig i - Jeg ville dog fortrække at croma"tikken" blev slået fra i det venstre spejl mens man holder og blinker. - det vil jeg ved lejlighed høre Tesla om det er muligt.

Funktionen med at gå hen til bilen fungere upåklageligt, bil låser op og præssentere dørhåndtag når jeg er ca. 1-2 meter væk fra føre døren - jeg har endnu til gode at tjekke om den også låser selv da jeg godt kan lide selv at gøre dette med et enkelt tryk på fjernbetjeningen.

Mht. dæk slid, så tror jeg gerne at bagdæk slides lidt hurtigere end i min 207SW. jeg har bemærket et par gange at traction kontrol træder ind når der trykkes på pedalen, og ESP er også nemt at aktivere - ikke noget problem da de kun aktiveres når man bevidst leger. i længden lære man bilens grænser og kan presse den lige til øllet. ESP'en virker i øvrigt fuld kommen som den skal - retter bilen pænt op og beholder bagdelen i bilens retning, alt i alt en meget nem (og sikker) bil at kontrollere.

Bilen er en bred bil, men stadig smallere end mange varebiler og busser, så frem skal den nok komme. Med 5 meter i længden kan den naturligvis ej heller lave en U vending på en villa vej, det bliver til en 3 punkts.

Bagsæder er mest til børn og unge menesker, jeg (193 cm) ville ikke bryde mig om at sider der i længere tid, omend det sagtens kan lade sig gøre. Dertil er ryglæn for lave og lofthøjden når hoved lænes tilbage for lav. Benplads er der derimod massere af og det vil bl.a. mine børn blive rigtig glade for.

Jeg har valgt luft affjedring, men tror at jeg ville være lige så glad for normal affjedring - hvis jeg skulle lave en ting om så var det måske den som blev sparet væk - men hvorfor, den koster jo næsten ingen ting.

Opladning foregår hjemme via et normalt 16 Amp CEE stik - min maste sikring i til huset er på 25 Amp. Normal lades om aftenen/natten og det er ikke noget problem at tesla'en kan trække de 13 ad dise 25. Bare for alle tilfældes skyld har jeg valgt at sætte den ned til maks 8 amp - det giver op til 250 km opladning i løbet af aftenen/natten, hvilket er meget mere end jeg normalt vil have kørt på en dag - skulle der være behov for mere kan jeg bare skrue den op til 13 amp eller noget andet.

Kan slet ikke se hvad jeg skal bruge en dobbelt lader til - hvis jeg en sjældent gang kommer hjem efter at have kørt mange km/langt, er det første jeg gør nok ikke lige at springe ud i bilen igen efter 2 timer (og her vil den være klar til mindst 100 km igen med en enkelt lader).Istedet vil den som regel altid stå natten over og vil under alle omstændighed være fuld igen næste morgen.

Uanset enkel eller dobbelt lader vil man kunne lade på SC når de en gang dukker op - med 120 KW/h. - spar derfor dobbelt laderen med mindre du regner med at lade på farten med Clevers langsomme "hurtig ladere", her vil en dobbelt lader muligvis være at fortrække.

Mht. rækkevide har jeg en 85, mest fordi så skal jeg aldrig spekulere over rækkevide - jeg køre meget sjældent over 100 km på en dag, så en 60 kunne have gjort det. efter at have kørt lidt og lagt mærke til forbrug, vil jeg komme med en tommelfinger regel.

køre du ofte over 200 km, kan du overveje en 85, køre du under betyder det nok ikke så meget - 60 kan køre meget længere end 200 km, men det er altid godt at have lidt i reserve (man køre jo heller ikke en benzin bil tom før den tankes). med 85 kan du nemt køre 300 km friskt og stadig have rigeligt i reserve til uforudsete strækninger. har du 2 biler betyder det egentlig mindre, da du så bare kan tage den anden bil ved de lange ture.

Sound pakken har jeg også valgt, den er neutral i sit lyd billede, men dette kan der fint kompensere for via den 3 punkts equalizer - når den er indstillet som du ønsker findes der en fin bund i lyden. har stadig til gode at vurdere endeligt da jeg kun har lyttet til FM - her virker TA fint, da jeg den anden dag fik en info om trafik uheld. Mens TA afspilles vises det på skærmen at der er tale om en trafik melding.

Navigation foregår på dansk, og vejnavne læses op (syntetisk), navne med æøå lyder lidt mærkelige, omend man sagtens kan forstå hvad der siges - en fed detalje er googles trafik information så man løbende kan se hvilke veje som er belastede lige nu - dette markeres med grønne/gule/røde og sorte streger på vejene. Det har allerede sparet mig for en del frustrationer i kø. Jeg mistænker at disse farve markeringer er baseret på statistiske data som er indhentet på tilsvarende dage/tider og derfor mest et udtryk for hvordan der plejer at være det pågældende sted på samme tidspunkt. Det virker fint efter hensigten, og jeg kan se at de som regel passer.

Denne funktion er på 17" skærmen og altså noget som man får uanset tech pakke - kortet drejer også flot rundt og man kan tage fat med sine pølse fingre og dreje kortet som det behager - bilen drejer selv kortet i enten nord eller bilens retning.

Voice kommandoer virker endnu ikke til musik - kommandoer som "play" og "listen to" genkendes ikke, eller også er mit engelsk total u-forståeligt - trods gentagene forsøg. Jeg ved ikke om det bare er en tilfældighed eller det er sådan det skal være.

Den sidste ting er at folk man køre ved siden af vinker, ruller vinduer ned, dytter, tager billeder ect. - det er sket adskillige gange. Sker det for jer i fremtiden, så husk at være imødekommende og vink bare tilbage - rul vinduet ned og bekræft dem i at det virkelige er en lækker EL bil.

Tillykke til jer som har besluttet jer, I kan glæde jer.

Forummets indlæg er redigeret af Niels Nov 20 '13
Bluecoffee
Bluecoffee Nov 20 '13
Tak for beretningen, Niels. Det lyder rigtig godt. Især dejligt at læse om din holdning til fartgrænser - vil gerne tro, at det kræver disciplin at holde igen, når man når fartgrænsen efter 2 sekunder. Jeg tænker, at dobbeltladeren kun giver mening, hvis man skal på langtur og bliver nødt til at lade op undervejs.
LarsR
LarsR Nov 21 '13

@Niels.

Ja tak for det. Jeg må erkende at jeg svinger en del i min opfattelse af Tesla - deres priser, kvalitet og mangel på information. Men en ting der aldrig slår fejl er ejernes begejstring når de giver den fuld watt! Derfor glæder jeg mig også stadig til min - trods alt!

Tollerup
Tollerup Nov 21 '13

@Niels. God beskrivelse, Tak for det.

Jeg hentede selv min i mandags og er voldsomt begejstret. Har ikke kunnet finde noget som helst på den indtil nu der ikke var i orden, eller noget der var klumpet lavet. 19" 'ipad'en' til at styre det hele er genial.

Enig med dig I chromatic - det kan jeg også undvære - sig til hvis du hører hvordan man slår det fra.

En ting jeg savner er dog speeddial - hvordan lægger jeg 5 numre ind som jeg altid ringer til så de er hurtigt tilgængelige. Det kommer måske i en opdatering. Jeg kan dog bruge voice recognition til at ringe dem op, men foretrækker en speeddial.

Og så nautligvis Spotify.

I går aftes vik jeg homelink til at køre - og det er jo en cool feature at styre det også fra bilen...

Jon

Admin44 Administrator
Admin44 Nov 21 '13

@Tollerup. Du kan bruge spotify via din telefon. Enten Iphone eller Samsung.

Tollerup
Tollerup Nov 21 '13

@peter_Smedegaard.

Yes - det har jeg læst, men jeg kan ikke styre numre/skippe og søge ... fuldintegreret som TuneIn er det. Har læst at de forventer at levere det.

Admin44 Administrator
Admin44 Nov 21 '13

@Tollerup

Mener du at man ikke kan styre på Tesla skærmen? For man kan da styre alt via Iphonen.

sjensen
sjensen Feb 25 '14

I går mandag fik vi vores nye røde S'er ud på vejene efter at ventet siden maj/juni. Ingen større overraskelser og stadig et stort smil. 

Der er bestemt nogle ting man lige skal vænne sig til - f.eks. at man bare kan gå fra bilen uden at gøre noget for at låse den.

Vi har lidt bøvl på bagsæderne når børnene skal spænde deres seler. Børnesæderne står på nogle sædebeskyttere og så er det svært at få selerne sat i. Jeg har forgæves kigget efter en slags "forlænger" så man kunne få en dims svarende til den som sidder nede i sædet på et 10-15 cm langt stykke sele. Forslag modtages gerne.

CEE stik oplader fint med 16A. Mobil-laderen hænger klar på det helt rigtige sted. Foto vedlagt til inspiration. Der er smidt lidt ekstra kroner i at få et CEE stik i god kvalitet (fra Mennekes) og så har CEE stikket fået en direkte jordforbindelse til et nyt jordspyd.

Ellers er udfordringen primært at vores garage (med port) er bygget for kort. Bilen skal parkeres umådeligt præcist for at man kan komme forbi. Bagklappen kan ikke åbnes med porten lukket, men det kan frunken til gengæld.

På alle mulige måder en rigtig dejlig bil :-)

TwoChops
TwoChops Feb 25 '14
Tillykke !
Niels
Niels Feb 25 '14

tillykke med bilen. Og hvor er du heldig at du kan have dit lade kabel hængende der, det kan jeg godt være missundemig på. Jeg havde også selv en carport som var 480 i længden - jeg tog konsekvensen og i de lidt over 2 år jeg ventede på levering forlængede jeg den med 120 cm og ændre den til en garage.

Larsen
Larsen Feb 26 '14
Os der kører på de oftest lange og brede Jydske landeveje, har nok en lidt mere løs holdning til overholdelse af fartgrænser end de som primært kører i KBH og omegn. Hører forøvrigt, at regeringen overvejer at hæve fartgrænsen på landevejene til 90 km/ time, hvilket lyder rigtigt fornuftigt. Min nuværende diesel bil er så højt gearet, at den døjer med at trække helt jævnt i højt gear ved 80.