Loading...
dk

19" sommerdæk. | Tesla Forum

Krone2000
Krone2000 Mar 12 '21

Hej, så kom den "sommerdæk"

Har 19" sommerhjul på vores TM3, tilkøbte deres 19" sportsfælge da vi købte bilen tilbage i December 2020.

Desværre har de originale Hankook dæk permanente flat spots, og jeg har egentlig opgivet at få Tesla til at dække dem, så jeg skal have nogle nye sommerdæk og vil derfor gerne hører hvad i andre kører med og hvad i synes om jeres dæk.

Mine to fokusområder er støj og kørekomfort (specielt hvor godt de obsorbere bump og ujævnheder i vejen)?

 

P85DK
P85DK Mar 12 '21

Ligefrem flat spots eller er de bare ikke runde? Har du bedt Tesla eller en dækmand om at prøve at lave en afbalancering før du investerer i nye dæk?

Hvis du vil have max kørekomfort så skal du skifte til 18", alt hvor du går op i størrelse og ned i profil vil give en mere fast køreoplevelse.

HrMogensen
HrMogensen Mar 13 '21

Forstår ikke helt folks had til Hankook dækkene? Du kan sikkert finde dæk med lavere støj men komforten er ikke så ringe og de bider rigeligt fast i sommerasfalten, hvis der går racerkører i den. Nu er Hankook dækkene ikke med på denne liste fra 2019 men den kan måske bruges til noget... 

Forummets indlæg er redigeret af HrMogensen Mar 13 '21
Krone2000
Krone2000 Mar 13 '21

P85DK. Tesla ville ikke gøre noget ved det før jeg havde kørt 1000 km med dækkene, hvilket selvfølgelig ikke ændrede noget. 

Hvilket jeg faktisk også synes er ganske urimelig, at jeg skal udsætte min helt nye bil for et ekstra slid på undervogs komponenterne, og samtidig gå på kompromis med sikkerheden.

Så ville de til at forsøge sig med en afbalancering, men havde ikke en tid før 14 Januar, og vi skriver her den 18 December. (Husk vi taler om en helt ny bil hvor jeg endnu ikke har oplevet nogen kørerglæde i)

Men vinteren stod for døren og jeg ville gerne have vinterhjul på, og da jeg ved man ikke kan, og heller ikke skal afbalancere sig ud af et flat spot problem, sagde jeg nej til det forsøg, sikkerheden kommer først.

Flat spots er faktisk helt normalt på bredere lavprofil performance dæk, når bilen har holdt stille natten over, vil du opleve flat spots de første par km, til dækkene er blevet varme og herved rettet sig ud igen.

Men hvis en bil har holdt stille flere måneder, kan dækkene få permanent flat spots.

 

Her er et par gode artikler som beskriver flat spots.

https://m.tirerack.com/tires/tiretech/techpage.jsp?techid=42

https:///...amages/flat-spotting

http:///...e_Flat_Spotting.html

 

 

Jens_N_B
Jens_N_B Mar 13 '21
Citat fra Krone2000

P85DK. Tesla ville ikke gøre noget ved det før jeg havde kørt 1000 km med dækkene, hvilket selvfølgelig ikke ændrede noget. 

Hvilket jeg faktisk også synes er ganske urimelig, at jeg skal udsætte min helt nye bil for et ekstra slid på undervogs komponenterne, og samtidig gå på kompromis med sikkerheden.

Så ville de til at forsøge sig med en afbalancering, men havde ikke en tid før 14 Januar, og vi skriver her den 18 December. (Husk vi taler om en helt ny bil hvor jeg endnu ikke har oplevet nogen kørerglæde i)

Men vinteren stod for døren og jeg ville gerne have vinterhjul på, og da jeg ved man ikke kan, og heller ikke skal afbalancere sig ud af et flat spot problem, sagde jeg nej til det forsøg, sikkerheden kommer først.

Flat spots er faktisk helt normalt på bredere lavprofil performance dæk, når bilen har holdt stille natten over, vil du opleve flat spots de første par km, til dækkene er blevet varme og herved rettet sig ud igen.

Men hvis en bil har holdt stille flere måneder, kan dækkene få permanent flat spots.

 

Her er et par gode artikler som beskriver flat spots.

https://m.tirerack.com/tires/tiretech/techpage.jsp?techid=42

https:///...amages/flat-spotting

http:///...e_Flat_Spotting.html

 

 


 

Min TM3LR fra 2019 blev leveret på 19" hjul og den hoppede ved 50 km/t. Jeg fik også beskeden fra Tesla, at jeg lige skulle køre lidt, da det kunne ændre sig når dækkene havde kørt lidt. Da jeg henvendte mig igen (Husker ikke hvor langt jeg havde kørt, men nok omkring 1500 km) tog de bilen ind og fik hjulene testet på en avanceret afbalancerings maskine (Som kan teste med vejtryk) Dommen var at alle 4 dæk have flatspots, så de gav mig 4 nye. De 4 nye Hankook dæk er jeg meget tilfreds med.


Da du nu kører på vinterdæk, så lad dog Tesla teste dine sommerhjul, du skal ikke lade dig snyde af at det bliver kaldt afbalancering.

Mvh. Jens

Få 1500 km gratis supercharge, ved at benytte mit referral link -  https://www.tesla.com/referral/jensnohr71245

 

P85DK
P85DK Mar 13 '21

@Krone2000 - der bliver blandet lidt forskellige udtryk sammen her

1: Flatspot er når vi på banen har bremset så hårdt og blokeret vores hjul at der slides et flat stykke på dækket. Det er praktisk talt umuligt at gøre på en moderne bil med almindelige dæk på.

Det er ikke sket her.

2: Firkantet dæk er når bilen har stået og bilens vægt har bevirket at dækkene kan føles ujævne. Med mindre det har været med meget lavt dæktryk, så er skal der meget lang tid til før det er permanent.

Meget sandsynligt at det er det som er sket her.

3: Produktionsfejl i et dæk hvor vægtfordelingen rundt i dækket ikke kan udjævnes med placering på fælg og med afbalanceringsklodser.

Tesla bruger en Hunter afbalanceringsmaskine og her kan de måle roadforce og med den maskine se hvis trykket på vejen nogle steder er udenfor specs og så får du nyt dæk.

Som Jens_N_B siger, lad Tesla kigge på dem mens du har vinterdæk på og så skal det nok løse sig.

Hvis du ikke vil have Hankook, som kan være rigtig gode, så finde det mærke du helst vil have og betalt selv.

Jeg skiftede mine Continental ud med Hankook på min Range Rover i sin tid, de var markant bedre. Continental er desuden efter min mening noget overreklameret skidt. Personligt sværger jeg til Michelin på Tesla.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Mar 13 '21
lcnielsen1975
lcnielsen1975 Mar 14 '21

Jeg fik også leveret en Tesla Model 3 SR+ MIC i december, og bemærkede straks at bilen "hoppede" /var urolig ved lav fart - 

Jeg fik Tesla til at kigge på det og fik skiftet 2 dæk, også med baggrund i "roadforce" var uden for specs.

Dette hjalp umiddelbart, men synes dog stadig der er plads til forbedring.

Den har nu også lidt med "firkantede" dæk som jeg føler udligner sig når jeg kommer ud at køre.

(har kørt over vinteren på sommerdæk, da jeg har anden bil til når det sner og er glat). synes jeg kan mærke forskel på dækkene i forhold til hvor koldt/varmt det er, hvilket vel er meget naturligt på en hård compound i koldt vejr.

Ice2EV
Ice2EV Mar 14 '21

Det kan også være en skæv fælg.

Jeg købte et sæt Aero fælge med Michelin. Manden var kun kørt 40 km hjem fra Tesla og ville have andet på hans vogn. De havde stadig de der dupper på, og jeg har ingen grund til at tro manden ikke talte sandt angående de 40 km.

De skulle bruges til vinterdæk, derfor lå de på lager til efter sommeren.

Da de fik vinterdæk på , var der en hoppende ujævn kørsels fornemmelse. Nu var det ikke mig der kørte mest i den, så der gik en tid før jeg opdagede det.

Den ene fælg er oval på indersiden.

Det var min mening af få den rettet over vinteren og samtidig malet de 3 der har været på kantsten. Men har ikke lige nået det endnu.