Loading...
dk

Næste større Tesla sag - drivaksler | Tesla Forum

P85DK
P85DK Mar 13 '21

Der har igennem årene været skiftende holdning fra Tesla omkring drivakslerne om hvorvidt de er dækket af drivlinje garantien eller ej.

I klassisk Tesla stil så er holdningen nu, i takt med stadig flere oplever problemerne, at drivakslerne ikke er dækket af garantien.

Det er på ingen måde et ukendt problem for Tesla, i December 2019 kom de med denne Service bulletin

Hvis du i dag henvender dig til Tesla med dette problem så vil de præsentere dig for en regning på lidt over 18.000 kr.

Det store spøgsmål er selvfølgelig om drivaksler er en del af drivlinjen. Uden drivakslerne, så drejer hjulene ikke rundt.

Teslas garanti siger hele drivlinjen, ikke kun HV batteri og Motor.

Jeg har selv fået skiftet drivaskler et par gange og nu er den ved at være gal igen. Jeg har ikke fået kigget i papirerne om det har været under de første 4 år eller efter.

Tesla siger det er en sliddel, erfaringen viser at det er et design problem (lyder det som MCU1 sagen, så er du ikke helt gal på den).

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Mar 13 '21
Gustavsfar
Gustavsfar Mar 13 '21
Det ligger vel næsten implicit i ordet at DRIVaksel er en del af DRIVlinjen. Der er vel ikke så meget at diskutere rent juridisk.
Ledsager
Ledsager Mar 13 '21

Desværre jo. Har selv fået skiftet forreste drivaksler flere gange på garantien. Da den ophørte skulle jeg selv betale hvilket har gjort at jeg ikke har skiftet dem. Ifølge FDM er drivakslerne ikke en del af drivlinen. Det er kun motoren. Ifølge Tesla har de nye versioner af drivakslerne løst problemet  

P85DK
P85DK Mar 13 '21

Spørgsmålet er om det reelt bliver løst ved at skifte det gaffelbeslag (1055366-00-H) som de taler om i Service Bulletinen som er en del til måske 4-500 kr.

Det vil passe meget godt med vibrationerne at det er en bøsning som kæmper for livet. Det er jo kun under kraftig acceleration at vibrationerne er der.

Under alle omstændigheder så mener jeg at FDM er forkert på den her.

Ice2EV
Ice2EV Mar 13 '21

På et tidspunkt ville Peugeot gerne ind på Taxa markedet og solgte deres 400 serie(tror det var 406 dengang) med 250.000 km driveline garanti. Det var såvidt jeg husker hele pakken fra motor, gearkasse, aksler etc. 

Dog minus bremser .

Ledsager
Ledsager Mar 13 '21

Den engelske definition: the components of the power train of an automotive vehicle that are between the transmission and the differential, and generally consisting of the drive shaft and universal joint.

Så hvad står der helt præcist i Teslas danske garanti? 

Forummets indlæg er redigeret af Ledsager Mar 13 '21
P85DK
P85DK Mar 13 '21
Citat fra Ledsager

Så hvad står der helt præcist i Teslas danske garanti? 

Ja, det vil være interessant at finde det originale garantidokument fra 2015, glem at finde det på din Tesla konto, da Tesla har ændret i dokumentet i takt med de har ændret i garantien - hvilket vel egentlig er ulovligt, da det er et juridsk bindende dokument? 

cth
cth May 18 '21

Twitter "tingen" lyder som min 12/2020 model S.

Knurren ved kraftig acceleration.

De har kigget på det en gang og nu får de den snart igen.

Har også rystelser i rattet ved 120 km/t og opefter... men det tror jeg mere er dæk.

Noget de heller ikke løste sidst.

P85DK
P85DK May 18 '21

@cth - knurren eller rystelser du kan mærke i rattet ved kraftig acceleration?

Ang. hjul, så få tjekket om du har slået en fælg skæv, det er typisk på indersiden, så du skal have hjulet af

cth
cth May 18 '21

1. Knurren ved kraftig acc. fra 0 eller ved mellem acc.

Er helt sikkert drivaksler. Havde jeg også gammel S indtil de blev skiftet.

2. Rystelser i rat er ved ligeud kørsel med fra 120 km/t uden at acc.

I mine 35 år som bilist har jeg set dæk lave mange dumme ting. Så jeg hælder lidt til at det er dem der er noget galt med.

tesla løste det ikke sidst den var hos dem. De lavede noget afbalancering, da de godt kunne mærke det.

Jeg vil foreslå de sætter 4 andre hjul på og tester det. 

Jeg har ikke kørt mod kantsten og det har været der fra ny. Men kan jo godt være Tesla har lejet med bilen før jeg fik den :-)

Ledsager
Ledsager May 18 '21

Min 2015 85D har gennem årene haft problemer med drivakslerne foran. Skiftet 2 gange på garantien, men  koster nu 12.000 kr. at få skiftet til en nyere slags, der ikke skulle have de samme udfordringer. Kan købes ganske billigt men det er vist ikke noget man lige selv kan lave. Enig i at det burde være en fælles sag mere. Min knurrer bare under kraftig acceleration. Kan ikke mærke det på andre tidspunkter. Er der nogen der kender til et sted hvor de kan blive udskiftet billiger end hos Tesla?

P85DK
P85DK May 19 '21

@cth - det er ikke et spørgsmål om kantsten, det er huller i vejen og det er indersiden af fælgen og det behøver ikke være meget. Det er synligt når dækket sidder på maskinen og man drejer det rundt. Det er specielt 21" der har en tendens til det. Det er en tung bil. Jeg havde det selv for nogle år siden og Tesla sendte mig en regning på +2.000 kr. for at tjekke rystelserne og kom tilbage og fortalte at det var forket load force på det ene baghjul. Da jeg ikke havde købt dækkene hos dem, tog jeg til en dækmand jeg ved der har styr på sagerne. Han satte hjulet i maskinen og drejede det rundt med hånden og man kunne med det blotte øje se at det ikke var rundt.

Små 10 slag med den rette hammer og fælgen var lige igen og ingen problemer siden.

Bed dem tjekke det næste gang.

@Ledsager - jo, du kan godt skifte dem selv og det er relativt simpelt, men enhver mekaniker kan også skifte dem og det er nok nemmere på en lift :-)

MOS
MOS May 19 '21

@P85DK

Din skæve fælg - hvilke symptomer oplevede du? Hvilken slags rystelser ved hvilke hastigheder?

Jeg er lidt interesseret, da jeg oplever konstante, men svage rystelser omkring 45-50 km/h. Det føles som om bilen hopper lidt og er nemmest at mærke, hvis man holder en konstant fart på en meget jævn vej. Det forsvinder igen ved højere hastigheder over ca. 60 km/h. Der er ingen rystelser i rattet. Jeg ved ikke helt, hvad det skyldes, men jeg tænker umiddelbart et skævt dæk, en skæv fælg eller masseubalance på ét af hjulene. Det er til at leve med, men naturligvis ikke optimalt, så jeg har hele tiden tænkt, at jeg lader det være, indtil jeg skal have skiftet dæk igen, og så tage den derfra. Men mine Landsail dæk holder nok ca. 5 år, inden de er nedslidt.

Nogen idé?

P85DK
P85DK May 19 '21

Min var mere ved motorvejshastighed og jo hurtigere jo kraftigere. Det opførte sig lidt underligt. Ved 120 kunne det være helt fint, men hvis man så lige var oppe og runde 150 fik den kraftige rystelser og så var de der stadig når man kun ned på 120 igen.

Hvis det er omkring de 50 eller 80 så plejer det at være afbalanceringen det er galt med. Har du en idé om hvilket hjørne det kommer fra?

MOS
MOS May 19 '21

Nej, det er svært at sige. Men måske fra et af baghjulene, da jeg ellers vil tro, man ville kunne mærke det i rattet. Men jeg er ikke sikker.

P85DK
P85DK May 19 '21

Hvis du på en eller anden måde kan få hjulet til at dreje frit mens du kan se indre fælg kant, så vil du hurtigt kunne se om fælgen er skæv.

Bianco
Bianco May 19 '21

https://insideevs.com/news/508319/tesla-acceleration-shudder-service-bulletin/

Test Drive and Determine Vehicle Type

1. Perform a test drive where safe; set the vehicle ride height to VERY HIGH and quickly accelerate to highway

speeds.

• If vibration under hard acceleration is not detected, cancel this bulletin activity so that it remains available for a possible future application, and discontinue this procedure.

• If vibration under hard acceleration is detected, continue to the next step.

Forummets indlæg er redigeret af Bianco May 19 '21
cth
cth May 20 '21

very high... burde man måske køre ud på motorvejstilkørsel og afprøve... den laaaange tilkørsel :-)

Bianco
Bianco May 20 '21

Vil dette også gælde for biler der er udenfor den 4 års garanti?

Sider: 1 2 »