Loading...
dk

Næste større Tesla sag - drivaksler | Tesla Forum

P85DK
P85DK Mar 13

Der har igennem årene været skiftende holdning fra Tesla omkring drivakslerne om hvorvidt de er dækket af drivlinje garantien eller ej.

I klassisk Tesla stil så er holdningen nu, i takt med stadig flere oplever problemerne, at drivakslerne ikke er dækket af garantien.

Det er på ingen måde et ukendt problem for Tesla, i December 2019 kom de med denne Service bulletin

Hvis du i dag henvender dig til Tesla med dette problem så vil de præsentere dig for en regning på lidt over 18.000 kr.

Det store spøgsmål er selvfølgelig om drivaksler er en del af drivlinjen. Uden drivakslerne, så drejer hjulene ikke rundt.

Teslas garanti siger hele drivlinjen, ikke kun HV batteri og Motor.

Jeg har selv fået skiftet drivaskler et par gange og nu er den ved at være gal igen. Jeg har ikke fået kigget i papirerne om det har været under de første 4 år eller efter.

Tesla siger det er en sliddel, erfaringen viser at det er et design problem (lyder det som MCU1 sagen, så er du ikke helt gal på den).

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Mar 13
Gustavsfar1
Gustavsfar1 Mar 13
Det ligger vel næsten implicit i ordet at DRIVaksel er en del af DRIVlinjen. Der er vel ikke så meget at diskutere rent juridisk.
Ledsager
Ledsager Mar 13

Desværre jo. Har selv fået skiftet forreste drivaksler flere gange på garantien. Da den ophørte skulle jeg selv betale hvilket har gjort at jeg ikke har skiftet dem. Ifølge FDM er drivakslerne ikke en del af drivlinen. Det er kun motoren. Ifølge Tesla har de nye versioner af drivakslerne løst problemet  

P85DK
P85DK Mar 13

Spørgsmålet er om det reelt bliver løst ved at skifte det gaffelbeslag (1055366-00-H) som de taler om i Service Bulletinen som er en del til måske 4-500 kr.

Det vil passe meget godt med vibrationerne at det er en bøsning som kæmper for livet. Det er jo kun under kraftig acceleration at vibrationerne er der.

Under alle omstændigheder så mener jeg at FDM er forkert på den her.

Ice2EV
Ice2EV Mar 13

På et tidspunkt ville Peugeot gerne ind på Taxa markedet og solgte deres 400 serie(tror det var 406 dengang) med 250.000 km driveline garanti. Det var såvidt jeg husker hele pakken fra motor, gearkasse, aksler etc. 

Dog minus bremser .

Ledsager
Ledsager Mar 13

Den engelske definition: the components of the power train of an automotive vehicle that are between the transmission and the differential, and generally consisting of the drive shaft and universal joint.

Så hvad står der helt præcist i Teslas danske garanti? 

Forummets indlæg er redigeret af Ledsager Mar 13
P85DK
P85DK Mar 13
Citat fra Ledsager

Så hvad står der helt præcist i Teslas danske garanti? 

Ja, det vil være interessant at finde det originale garantidokument fra 2015, glem at finde det på din Tesla konto, da Tesla har ændret i dokumentet i takt med de har ændret i garantien - hvilket vel egentlig er ulovligt, da det er et juridsk bindende dokument?