Så fik man testet Enhanced Autopilot. Smart summon er ubrugeligt, da man skal gå ved siden af bilen og virker ikke på.offnetlig vej (eller blot i nærheden af offentlig vej). Summon er ren gimmick, men sikkert ok i det sjældne tilfælde at bilen er klemt inde på en p-plads.
Autopark virker. Ish. Men man kan parkere langt hurtigere selv.
Navigate on Autopilot er imponerende ringe. Ikke ét vognbaneskifte kunne den gennemføre på en tur fra Farum til København. Det tager bilen mere end 5 sekunder at afgøre om skiftet er forsvarligt, men efter 5 sekunder giver autopiloten op. Og så ligger man der og blinker som en tosse. Pinligt og ikke specielt sikkert.
Men fedt lige at finde ud af, at det ikke er pengene værd, endnu.
Hvor mange gange har du prøvet det? Jeg har haft 3-4 ture med det nu. På en enkelt af mine ture, havde den meget svært ved de vognbaneskift, og på de andre er det gået noget mere gnidnigsfrit. Jeg ved ikke, om der var mange skygger da jeg kørte den ene gang, da det var tæt på solnedgang, som kunne irritere den lidt mere.
Jeg er enig i, at det ikke er pengene værd endnu. Især de krav der er fra EU, omkring at den ikke selv må skifte bane og det skal ske indenfor 5 sekunder. Auto lane change isoleret, ville jeg stadig synes kunne være rigtig lækkert, på mine ture til og fra Kalundborg fra Bagsværd. Så længe der ikke er sindssygt tæt trafik, fungerer det fint. Men omkring kbh, er det mindre anvendeligt.
Jeg har kæmpet med Naviger på Autopilot et par dage nu på E45 og er heller ikke imponeret.
Måske jeg gør det forkert. Det håber jeg nærmest. Så hjælp mig lige: Når bilen foreslår vognbaneskift, skal jeg så holde blinkeren nede, eller helt nede, eller blot trykke den kortvarigt ned i "konfortblink". Jeg gør det sidste og bilen er umådelig langsom til at skifte, hvis den da gør det.
Der har altid været meget forvirring om automatisk vognbaneskift og at det ikke skulle fungere ordentligt. Jeg har FSD i TM3 og synes det fungerer tæt på perfekt. Som jeg forstår det, så skal den EAP man køber som tilvalg / eller får på prøve gratis i en periode, fungere som FSD for så vidt angår automatisk vognbaneskift. Hvis det ikke virker tror jeg det er en "Fejl 40" ;-)
Hvis FSD foreslår at du skal lave vognbaneskift - altså laver et blåt felt i vognbanen ved siden af, så skal du bare trykke blødt på blinkerstilken og slippe igen (komfortblink). Du skal have let tryk i rattet før/under igangsætning af vognbaneskiftet så bilen ved du er live, men du skal ikke "rykke" i det hverken til den ene eller anden side. I princippet kan du slippe rattet så snart vognbaneskift er påbegyndt.
Hvis FSD ikke allerede selv har foreslået vognbaneskift trykker du blot hårdere ned på blinkerstilken - forbi klikket og slipper igen. Du skal have samme lette tryk på rattet som før når vognbaneskiftet igangsættes, derefter kan du i princippet slippe rattet. Igen er det ikke nødvendigt at "rykke" hverken til højre eller venstre, blot et let tryk i rattet som man altid har når man kører FSD/EAP/AP. Når du har trykket stilken ned vises den blå boks i vognbanen ved siden af
Det virker på samme måde uanset om det er vognbaneskift til venstre eller højre. Det tager vel 1-2 sekunder før vognbaneskiftet går i gang efter du har trykket på blinkerstilken.
Hvis du igangsætter vognbaneskiftet i passende afstand af bilen foran så sætter den ikke farten ned. Det er dig der bestemmer. Der har været en del skriveri om nogen som synes det går for langsomt hhv at starte og derefter fuldføre automatisk vognbaneskift, men det synes jeg ikke jeg er enig i.
Hvis du er kommet så tæt på bilen foran at FSD sætter farten ned, så kan du vedholde farten ved at trykke let på speederpedalen indtil du er færdig med vognbaneskiftet. Så er du selvfølgelig selv ansvarlig for afstanden til bilen foran.
Jeg har typisk afstand på fartpilot sat til 1-3 stykker. Det tager vel yderligere 3-4 sekunder fra vognbaneskiftet er igangsat til vognbaneskiftet er afsluttet og blinklyset slår fra.
Navigate on Autopilot har som sådan ikke noget med automatisk vognbaneskift at gøre. NOA betyder at den selv kan finde afkørslen på vej mod din destination - hvis du allerede er i højre spor, blinke, sætte farten ned og dreje fra, alt foregår automatisk i FSD. Handy hvis du sidder og småsover, og er ved at overse din afkørsel ;-) Hvis du ikke allerede var i højre spor så foreslår den vognbaneskift til højre og sætter farten ned. NOA betyder også at bilen under gunstige forhold kan finde rette vej hvor motorvej deler sig i to retninger - altså en udfletning.
FSD automatisk vognbaneskift virker i mine øjne perfekt og det virker hver gang. Jeg har ikke selv prøvet EAP, men mon ikke det er samme funktionalitet.
FSD kræver at der er lidt mere plads på motorvejen, så hvis der er meget tæt trafik vil det nok være svært.
Om det er 29.200kr eller 58.300kr værd hhv EAP/FSD vil jeg ikke vurdere. Subjektivt synes jeg motorvejskørsel er langt mere afslappende med FSD og automatisk vognbaneskift, end det må være med standard AP hvor man skal slå AP fra og til hver gang man laver vognbaneskift.
Den typiske årsag til at automatisk vognbaneskift fejler er at dem bagved ikke giver nok plads eller ligefrem accelerer i forhold til dig. Systemet skal følge nogle regler der er fastsat af et udvalg under FN. Disse regler inkluderer en grænse for hvor hårdt bagfrakommende må bremse som følge af at du trækker ind foran dem. Hvis du trækker ind foran en anden billist der nærmer sig, så skal han kunne nedsætte hastigheden tilpas hurtigt, til at han aldrig kommer tættere på dig end de magiske 2 sekunder. Det vil ofte kræve at han bremser kraftigere end reglerne tillader, hvilket medfører at systemet ikke gennemfører vognbaneskiftet.
Med andre ord, der er regler om at der skal køres maksimalt blød hat. Det er umuligt for systemet at "masse sig ind" i den anden vognbane uden at bryde reglerne. Selv når folk giver plads, fordi du blinker, så vil det typisk ikke være nok plads til at systemet kan gennemføre vognbaneskiftet indenfor reglerne.
Så det er 90% reglerne der er skyld i at det ikke virker bedre. Men det er IMHO også Tesla der ikke har arbejdet nok med at få det, der er muligt, til at ske. Den kunne godt være meget bedre til at gennemskue trafikken, til at skabe nogle huller eller få øje på de huller der er, og så køre efter dem.
Jeg har EAP og synes det er alle pengene værd. Men jeg skulle lige vænne mig til det. Det er ikke nødvendigt at rykke i rattet mv ifbm vognbaneskift, der skal blot være en hånd på akkurat som når man bruger almindelig AP. Jeg synes dog at bilens egne forslag til vognbaneskift nogle gange er i øst og vest, så har slået det fra og bestemmer derfor alene selv hvornår jeg vil skifte vognbane med langt tryk på blinkeren (helt ned). Det er ret afslappende. I tæt trafik bruger jeg det ikke.
Jeg har ingen mail fået og kan heller ikke se nogen beskeder i app. Summon dukkede op helt af sig selv i app. Derfor opdagede jeg det straks da bilen endelig var online igen og kunne betjenes i app. Summon og EAP skulle dog lige aktiveres i bilen under Autopilot. Nu skal der testes :)@DenseH: Dukkede det bare op eller fik du en email?
Den er også dukket op hos os, men hvor ser man udløb? Det er sikkert det samme som DenseH, men jeg kan intet se om opgraderingerne på min Tesla konto eller i appen eller noget andet sted, ej heller nogen mail.
Der var ingen udfald i MCU´en hos mig. Bilen havde ikke ladet og jeg havde ikke checket her til morgen. Phonekey åbnede døren og jeg kørte til børnehaven. Der så jeg de blå parkeringskasser komme frem på skærmen og tænkte "nå for søren"... Kiggede i Autopilot indstillingerne og kunne så Navigate on Autopilot og Summon til.
Det passer perfekt med at det er sønnens fødselsdag så jeg kunne sælge den som en lille ekstra gave til ham (4 år og elsker den bil). Tak Elon (og team).
Og ja, nu skal der testes....
Ditto, og heller ingen meddelelse. Synes vognbaneskift og afkørsel virker fint, og er en lettelse frem for at checke ud og ind af autopilot, men ikke til prisen. Ville måske smide 1500 kr. max.
Ja 30 kilo er godt nok en del. Kunne være fedt hvis man kunne tilkøbe de enkelte elementer af FSD pakken. Og så kunne noget tyde på at prisen kommer til at stige (som den er i US). Hmmm. De næste par ugers test må vise værdien.
Tænker jeg skal ud og prøve det i morgen men tvivler stærkt på vi ender med at købe, også fordi Model Y er på vej og den kunne vi nok godt finde på at skifte til.
Ser også den er dukket op her. Fruen har fået at vide hun skal køre ICE i næste uge, far skal ud og lege med raketten.
Om det er det værd eller ej, må tiden vise.
Og måske Tesla fejler på nogen områder. MEN der er sgu ingen andre der kommer med nye muligheder, tit gratis. Samtidig så er det utroligt der skal en opkomling til at lære de gamle dinosaurmærker at man kan OTA med forbedringer.
Det er lige ved 29k kan ses som sponsorat for at udvikle noget nyt.
Og virker summon hos jer? Den prøver at forbinde... Så holder jeg knappen inde, så dytter bilen og summon fejler...Yeps. Men har stillet på følsomheden.