Loading...
dk

spørgsmål om range NY model 3 LR | Tesla Forum

Rasmusdc
Rasmusdc Mar 19 '21

Jeg har lige fået min Model 3 LR, jeg forstår der er en del forskellige meninger omkring den "indikator" hvor man enten kan se procent eller KM.. ved 79% batteri der viser min 425 (bilen har kørt 600km) den måler er vel reelt sat sammen med Batteri kapacitet tilbage og WLTP så ved 100% så skulle en ny bil gerne vise 580 ved 100% ik? min ligger ved 540ish, eller tager den også højde for varme og sådan? 

er bare nysgerrig, ved godt den slet ikke hænger sammen med hvad du REELT kører. jeg har kørt ca. 510km pr "tank" her i opstarten til og fra arbejde.

T3S7A
T3S7A Mar 19 '21

Den viser km ud fra en fast faktor. Så den tager din batterikapacitet til drift, delt med fast faktor (wh). Varme osv. alt er med i de km. 

Hvis du har kørt 510km pr tank, så har du enten kørt total morfar, eller så er dine beregninger forkert. 

Hvad er din gennemsnit wh/km på de 600km du har kørt? 

Forummets indlæg er redigeret af T3S7A Mar 19 '21
Rasmusdc
Rasmusdc Mar 19 '21

ligger på 90 til og fra arbejde ligger mellem 120-133 wh/km.. bilen er forvarmet, så ja det er jo lidt snyd måske..

men okay så fordi det er -1 grad så vil den være lavere..  så 540 km lyder fair nok. på en ny bil der er rated til 580 i frost vejr.

Forummets indlæg er redigeret af Rasmusdc Mar 19 '21
T3S7A
T3S7A Mar 19 '21

Kør du lige nogle ugers tid i den. Så finder du ud af, at du slet, som i SLET, ikke kommer op på 540km, i minus 1 grad. Du finder også ud af, at du ikke har 71kWh til drift - og slet ikke når det er med stop i mellem. 

Rasmusdc
Rasmusdc Mar 19 '21

jeg regner ikke med jeg rammer de 540... det er ikke det, jeg ville bare vide om den ikke skulle vise 580 her som ny bil som er de opgivne, om jeg mangler nogle "celler" i mit batteri :-D eller som den vil hvis det var 22 grade rmåske vise de 580 som den reelt er lovet..

at jeg ikke kan ramme det i virkeligheden, er jeg 100000% ligeglad med, vil bare have alt mit batteri, så jeg kan nå så langt som muligt.

jeg kører 60km om dagen, så selv med 400km så kan jeg nå alt i dk jeg skal. men mange snakker bare om at den "indikator" man har oppe i hjørnet reelt bare er WLTP / Battery health..

men som du siger den variere, også efter varme og sådan... så er det jo nok fair nok at ved 100% så vil bilen max have 540 lige nu ikke 580.

jpx
jpx Mar 19 '21

De 120-133 Wh/km bilen viser, er reelt kun den mængde strøm der bruges til at drive bilen fremad. Hvis du har sædevarme etc tændt, tælles det ikke med her. Jeg er også blevet forvirret af de forskellige talvisninger (se min tråd her). 

jramskov
jramskov Mar 19 '21

De 580 er hvad den har opnået i WLTP rækkevidde. Det er den standard test metode der bruges i EU. i USA har de tilsvarende en EPA test. Det er ikke den målte WLTP rækkevidde bilen viser. 

T3S7A
T3S7A Mar 19 '21
Citat fra jpx

De 120-133 Wh/km bilen viser, er reelt kun den mængde strøm der bruges til at drive bilen fremad. Hvis du har sædevarme etc tændt, tælles det ikke med her. Jeg er også blevet forvirret af de forskellige talvisninger (se min tråd her). 

Du er blevet misvejl. så. Forbruget bilen viser, er INCL ALT. Så længe bilen er i D eller R. Så tæller alt forbrug med. Lys, varme, radio osv. Det er med i bilens opgivet wh/km.  

Forummets indlæg er redigeret af T3S7A Mar 19 '21
MOS
MOS Mar 19 '21
Citat fra T3S7A

Du er blevet misvejl. så. Forbruget bilen viser, er INCL ALT. Så længe bilen er i D eller R. Så tæller alt forbrug med. Lys, varme, radio osv. Det er med i bilens opgivet wh/km.  

Det er korrekt. Sædevarme, kabinevarme osv. tæller også med i forbruget, så længe bilen står i D eller R. Forvarmning, forbrug til sentry mode osv. tælles ikke med, når bilen står i P eller N.

Rækkevidden, der vises, er ikke baseret på WLTP.  Den er baseret på en konstant omregningsfaktor (Wh/km), som nok enten er baseret på EPA eller noget, der er tæt på.