Loading...
dk

M3 Performance - Rustne Bag-Bremser | Tesla Forum

MOS
MOS Mar 19 '21

OK, jeg er nok ikke helt klar over, hvordan bremserne på M3 er konstrueret. Det er vist også lidt forskelligt på andre modeller og årgange. På min S er der en separat bremsekaliber til P-bremsen. På nyere modeller er den vist bygget sammen med driftsbremsen. Så det kan godt være, du har ret mht. M3.

Jeg undrer mig bare over, at Performance modellen skulle have et særligt problem med rustne skiver. Er det fordi den har nogle væsentligt dårligere bremseskiver end non-P modellerne?

Hanssing
Hanssing Mar 19 '21
Citat fra MOS
Er det fordi den har nogle væsentligt dårligere bremseskiver end non-P modellerne?

Nej, det omvendte, den har klassiske "sortjerns" bremser - der bremser bedre, men desværre og ruster bedre.....   De andre modeller har dels mindre bremser, så når de bruges, belastes de relativt set mere, samtidig er de tydeligvis i en lidt anden legering som er mere korrosionsbestandig.

Så skiverne er størrere og har bedre bremse evne og køle-evene, men er dårligere i andre henseender.

Faktisk ville jeg alene af denne grund hellere have haft en alm. LR, sammen med det faktum at man ikke rigtig har helårsdæk til lavprofils 20T dæk, så man SKAL have to sæt fælge.

Nu ved jeg så endelig hvordan man hodler bremserne rene, det hjælper lidt på irritationen fremadrettet.

Forummets indlæg er redigeret af Hanssing Mar 19 '21
MOS
MOS Mar 19 '21
Citat fra Hanssing
Citat fra MOS
Er det fordi den har nogle væsentligt dårligere bremseskiver end non-P modellerne?

Nej, det omvendte, den har klassiske "sortjerns" bremser - der bremser bedre, men desværre og ruster bedre.....

Så de ruster bedre og er dermed bedre bremser... LOL! Tak for opklaringen :-D

Tror også jeg holder mig til non-P. Ingen grund til at betale ekstra for bremser, der ruster bedre samt hjul, der giver kortere rækkevidde, ringere komfort, mere støj og som man ikke engang kan få ordentlige (helårs-)dæk til.

Det vildeste, jeg har prøvet, var en katastrofeopbremsning fra ~230 km/h og ned til 90 km/h, fordi en lastbil valgte at trække ud lige foran. Det klarede bremserne på min S85D fint. Og meget mere får jeg næppe brug for.

P85DK
P85DK Mar 19 '21
Citat fra MOS

Det vildeste, jeg har prøvet, var en katastrofeopbremsning fra ~230 km/h og ned til 90 km/h, fordi en lastbil valgte at trække ud lige foran.

Det er i de situationer man virkelig får lov til at mærke vægten i bilen. Jeg er ikke specielt imponeret over bremserne på Model S og ville nødigt komme i en situation hvor en foran kørende porsche foretager samme nedbremsning. Selv med behørig afstand, så vil en Model S komme faretruende tæt på :-)

P85DK
P85DK Mar 19 '21
Citat fra T3S7A

Hvis du holder P inde, mens du kører ( Ikke for hurtig selvfølgelig ), så aktivere du håndbremseren mens du kører. Det renser godt bagbremsen. 

Den er så ikke helt så effektiv på de første generationer af Model S, hvor parkeringsbremsen kun dækker ca. 60% af skiven

MOS
MOS Mar 19 '21
Citat fra P85DK
Citat fra MOS

Det vildeste, jeg har prøvet, var en katastrofeopbremsning fra ~230 km/h og ned til 90 km/h, fordi en lastbil valgte at trække ud lige foran.

Det er i de situationer man virkelig får lov til at mærke vægten i bilen. Jeg er ikke specielt imponeret over bremserne på Model S og ville nødigt komme i en situation hvor en foran kørende porsche foretager samme nedbremsning. Selv med behørig afstand, så vil en Model S komme faretruende tæt på :-)

Jeg er ikke sikker på, at bedre bremser (med eller uden rust) ville have gjort det bedre i den situation. Klodserne tog så hårdt fat om skiverne, at ABS'en var aktiv under hele nedbremsningen. Det var altså reelt friktionen mellem Pilot Sport gummi og asfalt, der afgjorde bremselængden.

Det er muligt, at skiverne blev så varme, at flere efterfølgende forsøg på tilsvarende katastrofeopbremsninger havde givet et andet resultat. Men jeg valgte at tage det stille og roligt, indtil jeg havde haft lejlighed til at skifte underbukser ;-)

P85DK
P85DK Mar 19 '21

ha ha ha ja det kan godt udfordre lukkemusklen lidt :-) Ville dog gerne have et sæt seneste generation keramiske på - så er der heller ingen rustne skiver

PRAERO
PRAERO Mar 20 '21

Citat fra MOS

Selvfølgelig kan man sætte en M3 i N. Er ikke lige helt sikker på, hvordan man gør i en 3'er, men på min S holder man gearvælgeren halvt nede et øjeblik, så skifter den til N. Læs evt. brugsanvisningen, hvis du er i tvivl.

o

Op med gearvælgeren, så løver’ den som en gl. Saab.

Metguy2000
Metguy2000 Mar 20 '21
Har en m3p, den nægter at gå i n under kørsel. Alt andet end d er lysegråt.
MOS
MOS Mar 21 '21

Har du prøvet at holde gearvælgeren et par sekunder? Der skal lidt tid til i min, før den hopper i N.

kleine100
kleine100 Mar 21 '21
Som MOS skriver så skal man blot holder gear-vælgeren oppe et par sekunder. Det virker fint på min M3P. 

Hvor ofte skal man benytte det trick for at holde skiverne pæne? Ved daglig kørsel, et par gange om ugen/måneden...?

Forummets indlæg er redigeret af kleine100 Mar 21 '21
MOS
MOS Mar 21 '21
Citat fra kleine100  Hvor ofte skal man benytte det trick for at holde skiverne pæne? Ved daglig kørsel, et par gange om ugen/måneden...?

Det kan man nok ikke svare generelt på. Men man kan jo nemt lave en hurtig, visuel inspektion af, om der er begyndende rustdannelse på skiverne, hver gang inden man starter sin køretur. Hvis man har problemer med rust på skiverne, så kan det være en rigtig god idé at bremse dem tørre, lige før man parkerer bilen igen, hvis man har kørt i vådt føre. Jeg tror, det meste rust kommer, mens bilen holder parkeret - specielt hvis skiverne er fulde af saltvand, hvilket de ofte er i vinterhalvåret, hvor der våde vejbaner og salt på vejene. Altså en ordentlig opbremsning fra høj fart lige inden parkering. Alternativt flere halvhårde opbremsninger i frigear det sidste stykke vej, hvis trafik- og vejforholdene mere er til det. Det væsentlige er, at man får bremset vandet af skiverne og at skiverne bliver så varme, at evt. restfugt hurtigt fordamper. Dvs. skiverne gerne skal være så varme, at man ikke kan røre dem uden at brænde nallerne. Det er naturligvis ekstra vigtigt, hvis man parkerer udendørs - knap så meget hvis man har opvarmet garage.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Mar 21 '21
Sider: « 1 2