Loading...
dk

Tesla Wall Charger vs Easee Home - Anbefalinger og erfaringer? | Tesla Forum

sorenla
sorenla Mar 22 '21

Efter at være flyttet fra lejlighed og i hus, er der endelig mulighed for at jeg kan etablere egen ladestander.

Har indtil nu været mest opsat på Teslas egen wall charger, da den rent æstetisk tiltaler mig mest og så ser jeg fordelen i at det hele er samme "øko-system". Måske det er irrelevant, men tænker jeg bliver glad for f.eks. knap på kabel til at åbne ladeport og låse ladestik op.

Men, wall charger kræver jo så først og fremmest RCD type b, og dernæst bi måler til refusionsaftale (vil have Zapp mobility). Det løber jo op, og her kommer Easee Home ladestanderen så ind i billedet, indbygget RCD sikring og fjerneaflæsning til refusionsaftale.

Nogen der har erfaring med den ene eller anden løsning, måske primært Easee Home some jeg har svært ved at finde særlig meget omtale/indtryk af.

P85DK
P85DK Mar 22 '21

Stil koster, sådan har det altid været :-) Smid de ekstra knaster og få det som du mener er pænest at kigge på

MOS
MOS Mar 22 '21

Et lille sidespørgsmål: Er der nogen, der ved, om man skal have 4 RCD type B relæer, hvis man f.eks. skal have 4 Tesla wall chargere op ved siden af hinanden? Eller kan man nøjes med ét relæ til alle 4 chargere?

Forummets indlæg er redigeret af MOS Mar 22 '21
DenseH
DenseH Mar 22 '21
@MOS Der skal et op for hver lader. 
MOS
MOS Mar 22 '21

@Dense

Tak for svar. Men hvad er begrundelsen? Hvis man nu kan leve med, at relæet slår alle ladere fra, hvis der skulle opstå en DC-fejlstrøm? Det sker vel alligevel ret sjældent.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Mar 22 '21
DenseH
DenseH Mar 22 '21
@ MOS. Indtil 1/7-2019 var almindelig HPFI relæ tilstrækkeligt til næsten alle elbiler, da de har en erklæret DC lækstrøm under 6mA. Den 1/7 – 2019 trådte Installationsbekendtgørelsen endeligt i kraft, hvorefter alle nye ladeinstallationer forsynes med HPFI Type-B for hver lader med mindre laderen har indbygget DC fejlstrømsdetektion.

Jeg skal se om jeg kan finde paragraffen i bekendtgørelsen. NB. AO har de bedste priser på RCCB
Forummets indlæg er redigeret af DenseH Mar 22 '21
cth
cth Mar 22 '21

Easee Home fra Zapp?

Fordelen er jo at de står for det hele til 75 kr. mdr.

Den er allerede godkendt til Monta. teslas lader er ikke...endnu.

Installeret til 10.000 kr. hvad der så end er med i den pris, så lyder det rimeligt.

uden at have sat mig nærmere ind i det så lyder det faktisk meget godt.

Tesla lader 4000kr.

B relæ ar rimelig kvalitet 2500kr

Bi måler der er godkendt til refusion 650kr.

32 amp Skring til tavlen pris?

6 kvadrat kabel fra måler til teslalader pris?

Derudover elektriker

Teslalader kan levere 22kw. De fleste andre ladere kun 11kw.

Du kan kun lade med 11kw i en model 3, men hvis du en dag fik en der kunne lade med 22kw så er du lidt forberedt. Model S og X lader med 16,5kw.

Refusionsaftale kan du lave hos Hanssing herinde til 45 kr. mdr. og ca. 1 kr retur.

Forummets indlæg er redigeret af cth Mar 22 '21
DenseH
DenseH Mar 22 '21
@cth. Husk at få OK fra elselskabet hvis du vælger 22kw løsningen. Og tjek hvor meget din stikledning er for-sikret med. 
cth
cth Mar 22 '21
Citat fra DenseH @cth. Husk at få OK fra elselskabet hvis du vælger 22kw løsningen. Og tjek hvor meget din stikledning er for-sikret med. 
----------------

ja jeg glemte forsikring. Sørg for den er stor nok. det er min :-)
Spørge EL selskab? Om hvad? :-)
Forummets indlæg er redigeret af cth Mar 22 '21
DenseH
DenseH Mar 22 '21
Vores elselskab ville ikke umiddelbart godkende mere end 11kw ladestandere i private boliger. Eller med andre ord. De skulle godkende hvis man installerede mere end 11kw. Om der er hold i det ved jeg ikke men det var den besked jeg fik da jeg kontaktede dem. Men da jeg kun har M3 og Tesla Wall Charger er jeg fint tilfreds :)
Nb. Med 35A forsikring ville det heller ikke kunne lade sig gøre med de 22kw. Og at skulle tilkøbe flere amp er en bekostelig affære.
cth
cth Mar 22 '21

Nåeee.. ok. Jamen jeg har ikke tænkt at spørge :-)

Helt generelt skal man sørge for at dimensionere stort nok.

Man ved aldrig hvad man vil om nogle år.

CanEl
CanEl Mar 22 '21

Citat fra DenseH  HPFI Type-B for hver lader med mindre laderen har indbygget DC fejlstrømsdetektion.

gælder det også hvis de kører "load sharing" og sansynligvis sidder på 1 gruppeafbryder?

jeg har 22kW lader og 35A sikring.
det kan godt lade sig gøre, og normalt lader jeg med 3-8 kW
hvis jeg får brug for hurtig ladning er det max 20 kW og ikke i koge spidsen.

Forummets indlæg er redigeret af CanEl Mar 22 '21
DenseH
DenseH Mar 22 '21
Citat fra cth

Nåeee.. ok. Jamen jeg har ikke tænkt at spørge :-)

Helt generelt skal man sørge for at dimensionere stort nok.

Man ved aldrig hvad man vil om nogle år.

Enig.
DenseH
DenseH Mar 22 '21
Citat fra canel

Citat fra DenseH  HPFI Type-B for hver lader med mindre laderen har indbygget DC fejlstrømsdetektion.

gælder det også hvis de kører "load sharing" og sansynligvis sidder på 1 gruppeafbryder?

jeg har 22kW lader og 35A sikring.
det kan godt lade sig gøre, og normalt lader jeg med 3-8 kW
hvis jeg får brug for hurtig ladning er det max 20 kW og ikke i koge spidsen.

Det skal undersøges nærmere. Det er lidt langhåret. Der er jo meget specifikke regler. Bla. om dimensionering, samtidighedsfaktorer osv. Men hvis du har haft en autoriseret elektriker til at installere dine ladere så må vi næsten gå ud fra at det er i orden. Han har i hvert fald ansvaret :)
DenseH
DenseH Mar 22 '21
@cth. Har du mere info om Hanssing refusion?
MOS
MOS Mar 22 '21
Citat fra canel

Det er præcis den situation, jeg tænker på. Boligforening med eksempelvis 4 ladebokse på parkeringspladsen. Load sharing mellem ladeboksene og alle 4 bokse på samme gruppeafbryder.

Skal der så være RCD type-B relæ for hver ladeboks, eller er det nok med bare ét relæ for hele gruppen? 3*2500 kr. er alligevel noget af en ekstra udgift.

DenseH
DenseH Mar 22 '21
Hmm. Jeg forstår. Har sendt den videre til vores installatør i afdelingen.
CaptainChaos
CaptainChaos Mar 22 '21

@sorenla

Jeg har en Tesla Wall Connector og det er bare fantastisk at altid bare, at kunne holde knappen nede når man skal tage stikket ud, ikke at skulle bekymre sig om bilen er låst, have fat i app'en eller lign.

Jeg havde tidligere en E.ON boks, og det var meget irriterende at skulle have fat i appen hver gang man skulle tage stikket ud af bilen.

@DenseH

Hele ideen med Tesla Wall Connector load sharing er at man kun har et "kredsløb" for at holde installationsomkosterninger nede, så jeg kan ikke se hvad iden skulle være i at have flere RCD'er? Det er jo det samme kable der går til alle 4 bokse (v2)

https:///...tesla-wall-connector

Nicolai
Nicolai Mar 22 '21

Vi har en Ratio lader og den har også en “Tesla knap” og det fungerer fint. Jeg synes iøvrigt at den noget pænere end jeg havde troet ud fra billederne.

https://www.evse.dk/kopi-af-ratio-22kw

DenseH
DenseH Mar 22 '21
@Captainchaos. Man må ikke køre fra lader til lader med samme forsyning. Uanset loadsharing. Forsyningen til hver lader skal gå direkte til eltavlen.
 Installationen skal kables direkte til eltavlen uden andre forbrugere eller sløjfer undervejs.”
Sider: 1 2 »