Loading...
dk

Tesla Wall Charger vs Easee Home - Anbefalinger og erfaringer? | Tesla Forum

cth
cth Mar 22 '21
Citat fra DenseH @cth. Har du mere info om Hanssing refusion?
bare skriv til hanssing.
Så tror jeg du får al information.
Men refusion hver 6 mdr.
Lille opstartsgebyr og 45 kr. mdr.
1 kr. i refusion.
han har selvfølgelig et firma og har refunderet for sig selv i flere år, såvidt jeg forstod.
Så er det jo bare at regne på det i forhold til hvad du ellers kan få.
Men jeg havde bestemt mig for egen lader og så er mulighederne for refusion begrænsede.

DenseH
DenseH Mar 22 '21
@cth. Tak for info :)
Kemp
Kemp Mar 22 '21
Anbefaler evse.dk

Billig anskaffelse. Refusion og mulighed for at købe ladebox bagefter hvis ønskes. Samt tilsluttes bare cee stik

P85DK
P85DK Mar 22 '21
Citat fra DenseH @Captainchaos. Man må ikke køre fra lader til lader med samme forsyning. Uanset loadsharing. Forsyningen til hver lader skal gå direkte til eltavlen.  Installationen skal kables direkte til eltavlen uden andre forbrugere eller sløjfer undervejs.”

Så man må ikke køre loadsharing i Danmark under de givne regler?

Bianco
Bianco Mar 23 '21

Quote from P85DK
Citat fra DenseH @Captainchaos. Man må ikke køre fra lader til lader med samme forsyning. Uanset loadsharing. Forsyningen til hver lader skal gå direkte til eltavlen.  Installationen skal kables direkte til eltavlen uden andre forbrugere eller sløjfer undervejs.”

Så man må ikke køre loadsharing i Danmark under de givne regler?

Mon ikke det skal tolkes som; medmindre det er dimensioneret specifikt til det. Formuleringen er der formentlig for at undgå at laderen sættes på enden af en lang streng m ovn, vaskemaskine og en støvet stikkontakt udenpå garagen ;-) 

DenseH
DenseH Mar 23 '21
@P85K. Det kan man umiddelbart godt. Men som jeg ser det kan man ikke slippe for RCD type B og sikring for hver lader. Belastnings begrænsningen vil give sig udslag i at den samlede belastning af eks stikledningssikringen ikke overstiger, lad os sige 11kw. Man skal som minimum følge fabrikantens anvisninger og har fundet dette i Tesla installations manual. 

MOS
MOS Mar 23 '21

@DenseH

Det lyder som om, det er ret klart. Der skal altså en RCD på hver ladeboks.

Men det lyder også som, at hver enkelt stikledning til den enkelte ladeboks skal forsikres med f.eks. 3*16 A sikringer, selvom hele gruppen til de 4 ladebokse f.eks. har en større forsikring på f.eks. 3*35 A. Er dette korrekt forstået?

Hvis der nu er langt fra eltavlen til parkeringspladsen, vil man så normalt trække ét tykt kabel, der kan forsyne alle 4 ladebokse og så dele strømmen ud i 4, hvor der på hver af de 4 stikledninger er koblet individuelle sikringer, RCD og evt. elmåler? Eller vil man trække 4 lidt tyndere kabler parallelt hele vejen fra eltavlen og ud til parkeringspladsen?

Et andet spørgsmål: Skal der også en HPFI-afbryder på hver ladeboks og hvor skal den/de sidde ift. resten af elektronikken?

DenseH
DenseH Mar 23 '21
@MOS. Yeps. Sikring og RCD (HPFI) foran hver. Typisk placeret i eltavlen. En typisk installation vil bestå af 5x6mm2 forsikret med 4pol  20A automatsikring (en 16A sikring kan ikke holde til længere belastning med 16A. Derfor de 20A. Belastning begrænses til 16A i lader). Beskyttet med 40A RCD type B. 
Der skal tages hensyn til dimensioneringen af kablet ved længere kabelføringer. 
Det vil da kunne give mening at lave en fordelingstavle hvis der er langt ud til standerne. Men der skal regnes godt på det. Der er meget forskel på priserne for de forskellige kabeldimensioner. 
Husk. Jordingen skal også opfylde gældende krav.
Nb. Der skal en autoriseret elektriker til og han står for al dimensionering, installering og godkendelse. :)
Forummets indlæg er redigeret af DenseH Mar 23 '21
MOS
MOS Mar 23 '21
Citat fra DenseH  Nb. Der skal en autoriseret elektriker til og han står for al dimensionering, installering og godkendelse. :)

Yep, det er jeg med på. Det er også lige så meget for at man selv er klædt på til at kunne kunne gennemskue og tage stilling til forskellige tilbud, der indhentes til projektet. 

P85DK
P85DK Mar 23 '21

Hvad med installationer lavet for 6-8 år siden? De har selvstændige HPFI, men det er vel ikke type B. Skal de så opgraderes?

PeterE
PeterE Mar 23 '21

Ja, og installationer med fx EON H2 ladeboksen som en del af os har hængende hjemme i carporten?

DenseH
DenseH Mar 23 '21
@P85DK. Hvis installationen opfyldte de gældende regler på installationstidspunktet skal der normalt ikke ændres noget. Om det så kunne være fornuftigt, rent sikkerhedsmæssigt, er en helt anden snak.
jonsiii
jonsiii Mar 23 '21

Der er 4 små fine videoer på 3-4 minutter hver fra Sikkerhedsstyrelsen. De kommer bla. ind på hjemmekøbte THansen-bokse, mormorladning ved 6 A på alm. stikkontakt eller 16 A på blå CEE, RCD'ere i både type og antal, samt install i eksisterende installation.

https://www.sik.dk/erhverv/elinstallationer-og-elanlaeg/vejledninger/elinstallationer/elbiler/opladning-el-biler

Det må gerne være et Type A, hvis boksen har indbygget et Type B.

Jeg er mere overrasket over at der gerne må bruges 1,5 mm2, hvis ellers længde og fremføring er fornuftig.

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Mar 23 '21
DenseH
DenseH Mar 24 '21
@jonsili. Ja det er nogle fine små videoer. Men de omhandler ikke installationen af Tesla Wall Charger. Videoen der omtaler de 1,5mm2 er efter min mening nærmest vildledende og meget teoretisk. 1,5mm2 må max forsikres med 10A. Fabrikanterne anviser at deres sikringsmateriel ikke kan køre med fuld last i længere perioder (som eks ladning af biler). 
Forummets indlæg er redigeret af DenseH Mar 24 '21
jonsiii
jonsiii Mar 24 '21

@DenseH Det er rigtigt, at det ikke er en Tesla Wall Charger, men han siger jo også netop, at det kræver et type B RCD, hvis ikke boksen har tjek for DC-læk. Det må Clever-boksen jo så have.

På siden med den simple tabel skriver de:

Vil du beregne dimensioneringen?

"Ønsker du et optimalt ledertværsnit, kan du ud fra de faktiske forhold anvende dimensioneringsmetoderne i HD 60364-serien."

Ja det bliver nok meget teoretisk, og der skal der ikke meget til før det hedder min. 2,5 mm2. Regner jeg med belastningsstrøm 16 A, fremføring B2 ved 20 grader, 70 grader kobberkabel 1,5 mm2 på 15 meter, så er beregneren tilfreds. Spændingsfald på 3,3 V, dvs. ca. 1,4%. Retter jeg til fremføring B2 ved 25 grader, så hopper den til 2,5 mm2. Spændingsfaldet beregnes nu til 2,0 V.

Gad vide hvad cos phi er på en ladeboks? Nå pyt, jeg havde også bare trukket 4 eller 6 mm2 afhængig af hvad der er billigst.

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Mar 24 '21
DenseH
DenseH Mar 24 '21
Clever laderen har indbygget DC filtrering og derfor er der ikke krav om RCD-B relæ. 
Det giver absolut ingen mening at spare nogle få kroner på et kabel. Det er slet ikke umagen værd at regne og tælle på fingre her. Og så låser man sig. Ingen mulighed for at skrue op for ladeeffekten senere. 5g6mm2 er som regel billigere end 5x4mm2 :)
Forummets indlæg er redigeret af DenseH Mar 24 '21
cth
cth Mar 24 '21

ja få nu trukket det 6 kvadrat med det samme hvis du alligevel skal i gang.

Jeg kender en der har fortrudt han ikke gjorde det da han satte sin teslalader op.

jonsiii
jonsiii Mar 24 '21

Jada helt klart. Fliser op/ned, gravning, nyt kombirelæ, timeløn, etc. Kablet er håndører. Det var også mere det sjove i, at det faktisk var lovligt med mindre kvadrat, omend ikke særligt fremtidssikret eller praktisk.

Lige nu kører jeg på en Ratio-boks med indbygget type B, sat til en eksisterende rød CEE i garagen, på 15 meter 1,5 mm2 kobber, sikret med alm. 13 A sikringer på egen gruppe. Boksen har jeg begrænset til 10 A, og det er hurtigt nok til mit behov. Installationen blev lavet før min tid, bortset fra den røde CEE, der blev sat op i 2015, i stedet for den gamle "komfurstikkontakt". Den tidligere ejer havde noget værktøj, der krævede 3-faser, men ikke det vilde effekt. Har termograferet alt, og der er ingen overraskelser.

Men på et eller andet tidspunkt får vi jo nok 2 elbiler, og så kan det begynde at knibe. Det var måske meget fornuftigt at få det hele fikset her i Corona-tiden, når jeg nu ikke har så meget kørsel, og dermed ikke er afhængig af daglig ladning.

DenseH
DenseH Mar 24 '21
Lyder som en go plan :)
Sider: « 1 2