Loading...
dk

Udskiftning af 12V batteri Model S | Tesla Forum

Ledsager
Ledsager Apr 6 '21

For anden gang siden 2015 har jeg nu fået en fejlmelding om at mit batteri skal udskiftes snart. Er det noget man selv kan gøre eller skal man igennem Teslamøllen?

MOS
MOS Apr 6 '21

Hvis du er fiks på fingrene, kan du godt gøre det selv. Men spørgsmålet er, om det overhovedet er bøvlet værd. Jeg fik Tesla ranger til at komme og skifte mit 12 V batteri. Det tog 15 min. og kostede mindre, end jeg troede.

Det er nemmest at skifte 12 V batteri på en Dual Motor. På en RWD sidder batteriet lidt mere utilgængeligt og der er flere ting, der skal skilles ad for at kunne komme til. Der er sikkert videoer på YouTube om, hvordan man gør.

Uanset ville jeg nok ringe til Tesla og spørge, om de kan se i loggen, hvad der nærmere er galt med batteriet. Den ene gang, da jeg fik 12 V advarslen og jeg ringede ind, sagde de, at det ikke var noget særligt, og at fejlmeddelelsen ville forsvinde af sig selv igen. Den anden gang godt et år efter sagde de, at det var alvor og at batteriet nu skulle skiftes.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 6 '21
Ledsager
Ledsager Apr 6 '21

Kan se af videoer at det nemt lader sig gøre at skifte 12V batteri selv. Men hvor kan man købe et og og gerne et lion batteri i stedet for bly.

 

Ledsager
Ledsager Apr 6 '21

Ja, hvis jeg boede i US. Men hvor i DK eller EU

MOS
MOS Apr 6 '21

De kan også sende til DK, men det koster naturligvis lidt ekstra.

MOS
MOS Apr 6 '21

Det er klart, at det er noget dyrere end et gammeldags giftbatteri. Til gengæld burde det (hvis alt går godt) holde bilens levetid, hvor et giftbatteri sandsynligvis skal skiftes igen om nogle få år. Risikoen er naturligvis den nye Li-ion teknologi. Jeg har endnu ikke forstået, hvordan de kan lade på 12 V Li-ion batteriet i frostvejr, uden at det tager skade.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 6 '21
KimT
KimT Apr 6 '21

De 1.324,- jeg gav for at få en ranger til at skifte det hjemme i indkørslen er da en af de billige reperationer man kan få lavet.......

 

PS det var eksl moms. prisen var 1655,-

Forummets indlæg er redigeret af KimT Feb 3 '23
Mahler
Mahler Apr 8 '21

En super forbedring er et batteri af typen LiFEPO4 med egen BMS. Skruer selv ned for ladestyrken i forhold til temperaturen. Det er muligt at skaffe 12 V / 36 wh/180 amp til mellem 800-900 kr. (Afhængig af kurs og import told). De vejer kun 1,2 kg mod blybatteriets 10,2 kg. Blybatteriet klare ca 300-400 deep cycles hvor LIFEPO4 nemt snupper mere end 1.000. Alså ca 3 gange længere levetid. Jeg har bestilt et hjem og poster når jeg får det monteret. Se også her. .12 Volt Battery Compendium – TeslaTap

Ledsager
Ledsager Apr 8 '21

@Mahler: Er det det batteri som er nævnt i artiklen du har bestilt?

Mahler
Mahler Apr 8 '21

Nej det alt alt fort dyrt....  

Ligner godt nok en køletaske men skal jo gemmes væk da jeg har GL. RWD Fåes også i rød, blå eller sort.

MOS
MOS Apr 8 '21

Power 36 Wh. Hvordan skal det forstås? Mener de en effekt på 36 W eller en energikapacitet på 36 Wh. Uanset hvad, så lyder det af meget lidt?

P85DK
P85DK Apr 8 '21

ja lyder mærkeligt, normalt så taler man Ah på 12v batterier - men det giver jo hele 3Ah

Det er lige lidt mindre end et batteri til et Makita elværktøj

Mahler
Mahler Apr 9 '21

Det originale er på:  Så mon ikke 36 Ah er tilstrækkeligt.  

The Model S uses a 33 or 35 Ah sealed AGM

P85DK
P85DK Apr 9 '21
Det er 10x forskel på 36Wh og 36Ah, så svaret må være nej Det batteri du linker til er på lidt over 3Ah
Forummets indlæg er redigeret af P85DK Apr 9 '21
MOS
MOS Apr 9 '21

Jeg tror, det må være energikapaciteten, der er 36 Wh. Ved 12 V spænding svarer det altså til en strømkapacitet på kun 3 Ah. Den lave vægt på kun 0,54 kg indikerer også, at der er tale om et meget lille batteri. Så nej, jeg tvivler stærkt på, at det er stort nok til en bil, medmindre man sætter flere af dem i parallel.

Mahler
Mahler Apr 9 '21

Det trækker 180A

Mahler
Mahler Apr 9 '21

Det er mindste model der vejer 0,54 kg.

Mahler
Mahler Apr 9 '21

Jens2 i forum har kørt lang tid med kun 20Ah batteri. Jeg har købt et på 36ah men det er ikke kommet hjem endnu. Her er et priseksempel på et 30Ah batteri. Det er under 1.000 kr.  

Sider: 1 2 »