Loading...
dk

Raketten har 2 års fødselsdag idag. | Tesla Forum

Ice2EV
Ice2EV Apr 12 '21

Det blev til 81.185 km på 2 år. Der har endda været corona, utroligt.

Vi har aldrig tidligere været over 24.000 om året, i hvilken som helst bil vi har haft, så den ansporer åbenbart til ture.

Den har hidtil kostet

2700 inklusiv 1 service indeholdende bremserens og 4hjulsudmåling og sporing. Om det er bilen eller køremåden skal være usagt, men der er pt 4 fælge til lakering og en af dem skal rettes op. Er dog i tvivl om den reelt var skæv ved leveringen som vinterdæk.

Om 4 måneder indhenter den ICE'en, som på det tidspunkt har brugt ca 33.000 kr i service og 115.000 km. (anslået, idet den skal tilservice indenfor de næste 2 måneder).

Pt ser det ud til batteriet holder nogen lunde rangen. Forleden lavede jeg udregningen 142 Wh og 510 km på 100% var 72,4 kW på batteriet. Det virker vel ok, i forhold til 80.000 km.

År 1 blev til  34.259 km med 201 Wh/km i snit.

År 2 blev til 46.926 km med 194 Wh/km i snit.

Så 5% mindre tung fod i år 2.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Apr 12 '21
jpx
jpx Apr 13 '21

Godt at høre nogle erfaringer fra jer, der har haft bilen i længere tid. En af grundende til mit skift, var den årlige Volvo-værkstedes-skat på >10.000kr... 

Ice2EV
Ice2EV Apr 13 '21

@Selsoe

Ok, der har også været 2 servicecenter besøg og 2 gange ranger besøg på garantien.

Ved sæson skifte har vi 2 gange fået smurt bremser. Som absolut ser ud til at være som nye efter 80.000 km. Om 18.000 km, kan vi sammenligne med ICE'en, som på det tidspunkt havde fået skiftet både bag bremser såvel som for bremser.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Apr 13 '21
cth
cth Apr 13 '21

Jeg har ladet med fortælle fra et uafhængigt værksted som servicerer teslaer, at det kan anbefales at få bremser adskilt og smurt.

Den smørelse de har fra fabrikken er vist lidt ringe.

Og når man nu måske springer service over, så kan man måske ende med at det hele sidder fast når de skal tjekkes efter 5 år.

Andre der har hørt det?

PL
PL Apr 13 '21
Vores har også lige rundet to år, med knap 60.000 kørt. <br />
Vi har fået renset bremser to gange på det lokale værksted og i år tjekkede de også bremsevæske. Luftfilter har jeg selv skiftet, og der sad ret meget skidt:-)

Samlet regning for dette er ca. 2300,-

Derudover to gange på SC på garantien (sporing og skævt glastag) og en gang på karrosiværksted efter mindre påkørsel.

Cth, Tesla anbefaler selv årlig smøring af bremser i vores klima.
Forummets indlæg er redigeret af PL Apr 13 '21
MOS
MOS Apr 13 '21

Model S ejer på 6. år her. I starten fik jeg adskilt, renset og smurt bremser ca. en gang om året. Det gjorde en tydelig forskel på funktionen af bremserne, så det kan jeg anbefale. Jeg har dog ingen særlig viden om, hvorvidt bremserne på en Model 3 er anderledes på det punkt.

Men nu er det 17 mdr. siden, jeg fik bremserne ordnet. Jeg overvejer et snarligt servicebesøg, men bremserne kører overraskende nok stadig fint. Dette selvom jeg er flyttet og bilen nu parkerer udendørs på en åben P-plads. Men måske har det at gøre med mit ændrede kørselsmønster, hvor jeg nu kører meget bykørsel, hvor jeg bruger bremserne hyppigt. Så får de noget motion og ruster måske ikke så nemt fast - er mit gæt. Skiverne ser også pæne og blanke ud i modsætning til tidligere, hvor der af og til var en smule rustdannelse.

Jenskh
Jenskh Jun 22 '21

Min er også snart 2 år. Service omkostninger 0 kr idet jeg selv skifter hjul og smører bremser 1 gang pr år. Det er godt nok en stor forskel på ejer omkostninger når man sammenligner med den seneste fossilbrænder.

Det interessante i sammenhæng med serviceomkostningerne er, at alle de traditionelle fabrikanter kræver årlige serviceeftersyn for at garantien opretholdes. Vi har en Leaf som skal til service hver december. De har endnu ikek gjort andet end at sætte diagnosestikket i og lave visuelt inspektion af bremserne. Ikke noget med at skille ad og smøre. Det er en ren pengemaskine.

AgentP
AgentP Jun 23 '21

Citat fra Jenskh

Det interessante i sammenhæng med serviceomkostningerne er, at alle de traditionelle fabrikanter kræver årlige serviceeftersyn for at garantien opretholdes. Vi har en Leaf som skal til service hver december. De har endnu ikek gjort andet end at sætte diagnosestikket i og lave visuelt inspektion af bremserne. Ikke noget med at skille ad og smøre. Det er en ren pengemaskine.

Da vi kiggede bil, var vi også forbi Kona-land. Men med to årlige service til Huyndai ville de månedlige omkostninger faktisk være højere end en Model 3. Valget var ikke svært. 

Forummets indlæg er redigeret af AgentP Jun 23 '21
jramskov
jramskov Jun 23 '21

Vi har haft TM3 LR siden marts 2019 og kørt cirka 55.000km.

Vi har brugte først Euromaster til at skifte dæk og fik dem også til at tjekke og smøre bremser sidste efterår. Her til foråret er vi skiftet til et lokalt værksted som vi tidligere har brugt og har været meget tilfredse med. 
Vi har haft lidt større udgifter. Vores TPMS sensorer i sommerdækkene var døde, så der måtte nye til og de skulle bestilles. I mellemtiden virkede de ikke og fruen var uheldig og punkterede - det blev opdaget for sent og kostede et nyt dæk. Samtidigt er vi åbenbart rigtig gode til at bruge regen for bremser bag var så rustne at de krævede udskiftning. I alt en regning på omkring 9.000kr.

P85DK
P85DK Jun 23 '21

Selvom en Tesla ikke skal have service i forhold til garantien, så er der stadig nogle ting som der skal holdes øje med. Fx. er der en generel anbefaling om at bremsevæske skiftes hvert andet år uanset bilmærke. I det mindste bør det tjekkes for vandindhold.

I forhold til bremserne, så er det en god ide at få dem smurt som beskrevet af andre. Men også at holde øje med stemplerne i kaliberne. Og hvis de skulle være rustne, så er det ikke nødvendigt at skifte kalibre til mange mange tusind kroner. Det er muligt selv at skifte stemplerne til en samlet omkostning til få hundrede kroner. Et DIY job der faktisk kun lige er skridtet over at skifte hjul.

Tjek af kølervæske, AC etc. er også anbefalesværdigt, tjek af bærearme for og bag er bestemt også en god ting.

Ice2EV
Ice2EV Jun 23 '21

@P85DK Enig i der fortsat er service behov. Forskellen bare at Tesla ikke forlanger du skal dukke op til deres service eller rusteftersyn årligt. Man kan i vidt omfang foretage service selv hjemme i indkørselen, hvis hænderne er skruet rigtig på eller men tør med youtube som assistent.

Af og til har man endda tanken at Tesla helst ikke så bilen igen før den skulle byttes eller skrottes.

Faktisk kan man undre at de ikke opper lidt på værkstedet. Vil umiddelbart tro at hovedparten gerne betalte 2000 kr for et årligt service med dækskifte og smøring og adskillelse af bremser. Med vel noget der ligner 10-15.000 Tesla'er i det danske land og 70% ville vælge service, så er vil vel oppe at snakke 20 mill i omsætning, det kan man altså ansætte en del mekanikere for.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jun 23 '21
cth
cth Jun 23 '21

Hvis nogen kan lave en liste over det man bør tjekke årligt, så læg den gerne ind her..

- Bremser adskil og rens inkl. bremsevædske tjek.

- Bærearme for og bag

- Rust?

- Luftfilter