Loading...
dk

Kan ikke køre | Tesla Forum

MOS
MOS Apr 17 '21

Torsdag aften gik min bil så i stå midt ude på landevejen. Bare sådan uden videre. Jeg kørte vel 50-60 km/h og pludselig kommer der et hav af fejlmeddelelser op på skærmen, gearindikatoren i instrument cluster viste "P R N D" med rød skrift og der skete ikke det mindste, selvom jeg trykkede klampen i bund. Jeg kunne blot lade bilen rulle, indtil den stod stille.

Jeg forsøgte at få den i gang igen, i første omgang uden held. Frustreret stod jeg ud af bilen og vidste ikke helt, hvad jeg skulle gøre. Men da jeg åbnede døren og satte mig ind igen, ville den pludselig godt køre. Jeg trillede forsigtigt de sidste par km hjem uden flere problemer.

Ud fra alarmerne ser det ud til, at det kan være noget med forreste motor (det er en Model S 85D). Så jeg tænkte, at den måske først lukkede helt ned pga. fejlen og så efterfølgende kunne starte op i en slags nødprogram, hvor den kan køre videre kun på bagmotoren. Det ville jeg teste. Så jeg tog en tur i går, hvor jeg gav den fuld pedal ned ad landevejen. Og jeg kan med 100% sikkerhed sige, at begge motorer trak fint, ellers ville den ikke kunne accelerere så kraftigt. Powermeteret viste op til ca. 300 kW. Så alt så ud til at virke fint.

Jeg har taget et billede af skærmen med alarmerne. Fejlen kom torsdag kl. 21.38, men er tilsyneladende forsvundet igen, for der er ingen aktive alarmer. Den seneste alarm fra i dag har ikke noget med sagen at gøre. Jeg kom bare til at trykke på bremsepedalen for at starte bilen op, mens ladestikket sidder i, så intet mærkeligt i det.

Er der nogen, der har prøvet noget lignende eller ved, hvad det kan være?

Jeg har kontaktet Tesla vejhjælp, som siger, at den skal repareres på deres Servicecenter. Nærmeste Servicecenter er i Vejle, men de ringede tilbage og sagde, at de ikke kunne lave noget med drive units. Så den skal i stedet helt til Aarhus. Jeg bor lige uden for Odense, så der er lige omkring 150 km. De mente ikke, jeg skulle regne med at bilen kunne køre hele vejen, for fejlen risikerer at komme igen og så strander jeg måske midt ude på motorvejen.

Tesla kunne godt arrangere noget med transport af bilen til Aarhus, men det kom til at koste. Jeg har vejhjælp på min forsikring og fik dem til at komme ud for at hente bilen, men så ville de ikke tage den med alligevel med den begrundelse, at det er deres politik, at de aldrig tager en bil med, der kan køre ved egen kraft. Og det kan den jo lige nu, men spørgsmålet er hvor langt jeg når.

Det er simpelthen til at blive rundtosset over, det her! Hvad skal jeg gøre? Nogle gode råd? 

Ledsager
Ledsager Apr 17 '21

Min lukkede også pludselig ned i sidste uge da jeg holdt ved et stoplys og ville ikke køre lige med det samme igen, så der blev lang kø bagved. Jeg rebootede osv, men lige lidt hjalp det. Ringede til Tesla, men de kunne ikke se nogen fejl. Efter 5 min hvor jeg trykkede bremsen ned og alle de andre småting man kan gøre startede den op igen meget langsomt og jeg kunne køre det sidste stykke hjem. 
En rigtig skræmmende oplevelse som jeg nødig ville opleve mens jeg kørte 130 på motorvejen. Siden har der ikke været noget. 
Da jeg har haft fejlmeldinger på dæktryk og 12v batteri i samme periode troede jeg at det var årsagen men det er måske slet ikke rigtigt. Fejlen på 12v batteriet forsvandt da jeg fik skiftet den dæktryksmåler der ikke virkede. 

P85DK
P85DK Apr 17 '21

Lyder ubehageligt, det har jeg heldigvis aldrig prøvet. Der er vel ikke andet for end at du må en tur til Aarhus og blive samlet op hvis bilen ikke selv kan klare turen.

NOELON
NOELON Apr 17 '21

Jeg har for år tilbage (2016) oplevet noget lignenede med en masse fejlalarmer mv. Den gang var det en stelforbindelse der var dårlig. Den blev også transporteret til Tesla service.

cth
cth Apr 17 '21

Det er godt nok sjældent at man hører om total black outs...synes jeg. ja kør den til Århus og ring til vejhjælp når den går i stå.

Men ikke sikkert de tager dig med i disse coronatider.

Så du skal nok have en følgebil stående standby eller med :-)

Eller aftal med en herinde der bor på strækningen.

P85DK
P85DK Apr 17 '21
Citat fra TSLA

Jeg har for år tilbage (2016) oplevet noget lignenede med en masse fejlalarmer mv. Den gang var det en stelforbindelse der var dårlig. Den blev også transporteret til Tesla service.

Stelforbindelsen lyder som en meget sandsynlig forklaring. MOS prøv at tjekke dine stelforbindelser, så slipper du måske for en lang køretur, ventetid og en unødvendig værkstedsregning.

NOELON
NOELON Apr 17 '21

Hm, tror det er meget svært at tjekke stelforbindelserne. Så vidt jeg husker var det noget med nogle svejsninger på karossen....

Gustavsfar
Gustavsfar Apr 17 '21

Øv, øv, øv. På rwd er det forholdsvist let at tjekke stelforbindelsen når man har hele pivtøjet ude foran. Tjekkede den sammen med den lokale mekaniker da højre forlygte røg sig en tur sidste år. Der findes billeder/videoer på YouTube som viser hvor.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Apr 17 '21
P85DK
P85DK Apr 18 '21

@TSLA - jeg mener at der er en under frunken, så ud med badekaret og så kan du vist tjekke den. Det er jordforbindelsen til 12V batteriet, ikke HV batteriet :-)

TorbenS
TorbenS Apr 18 '21

@MOS, Hvis du ender med at køre til Tesla Århus, så kan du jo tage landevejen.

Så er det ikke så ubehageligt hvis man går i stå og så lade vejhjælp hente dig der.

NOELON
NOELON Apr 18 '21

Sikkert rigtigt, at man selv kan checke det, men ville ikke eksperimentere dengang og lod Tesla ordne det under garantien....

MOS
MOS Apr 21 '21

Så har jeg fået svar fra Tesla. Det er åbenbart et firmware issue. Løsning a la Microsoft: Luk lortet ned, genstart og så burde det virke igen... :-O

Vehicle remote inspection performed according to customer concern. Conclusion: Verified drive unit related errors. Issue investigated and narrowed down to a ongoing firmware issue. This is currently being investigated and will be resolved in a future update, once a fix is released. Currently work around when facing this issue is to leave and lock vehicle as a power cycle will clear the fault event.

KimT
KimT Apr 21 '21

Med den variation at "du også skal forlade kontoret" efter genstart

MOS
MOS Apr 21 '21

Præcis! :D

Gyzz
Gyzz Apr 22 '21

Hej MOS

tror at det er fordi du trækker så lidt strøm når du kører at den tror at du holder stille ;-) ...... sorry kunne ikke lade være...

lyder sku ikke rart, men syntes også det tyder på et el-problem 

MOS
MOS Apr 22 '21

@Gyzz

Jeg har snakket med Tesla og de har klart afkræftet, at der skulle være et hardwareproblem. Det er et kendt problem med firmwaren, som kan løses vha. en opdatering.

P85DK
P85DK Apr 22 '21

Ja, de skriver jo direkte til dig at det er en 'Ctrl-Alt-Delete'.

Men men men, nu kan vi grine lidt af det fordi du er erfaren nok til at holde hovedet koldt når bilen bare går ud midt på vejen i fart. Min 17 årige datter er ved at tage kørekort og jeg er ikke helt sikker på at hun ville have reageret på samme måde.

Hvis der var en fejl der burde give panderynker hos færdelsstyrelsen omkring generel sikkerhed, så er det da sådan en sag. En kendt SW fejl som vil blive løst senere ... Hvis færdelsstyrelsen og eller NHTSA var orienteret herom, så tror jeg ikke de ville tage helt så let på det.

Umiddelbart tænker jeg ikke at Tesla selv har orienteret nogen om at dette er et potentielt problem der kan opstå

MOS
MOS Apr 22 '21

Jeg er faktisk ikke klar over, om man regner dette for en sikkerhedskritisk fejl. Medmindre man går i panik, har man jo normalt ret gode chancer for bare at trille ind til siden uden det helt store drama.

Vi er i hvert fald ikke på niveau med knækkede hjulophæng, hjul, der falder af, svigtende bremser, speeder, der sætter sig fast, styretøj, der pludselig ikke kan dreje længere, eller biler, der spontant går i brand.

P85DK
P85DK Apr 22 '21

Bare kan trille, hvilket vil sige at du ikke har fuld kontrol over bilen mere. Du kan således ikke bestemme om bilen skal accelerere. Ok, at det sker som en tilfældighed på samme måde som når punkterer, men når det er en kendt fejl, så er det i min bog noget andet.

Lad mig give dig et eksempel jeg oplevede i en anden bil. Jeg kører i tredje spor på Helsingør Motorvejen omkring Lyngby hvor den splitter mod ring 3 og Jærgersborg. Det pisser ned og vi kører de 90 km/t og der er pænt med trafik. Lige pludselig melder bilen 'gear unavailable' og det er ikke muligt pga trafik at trække ind til højre. Foran er der så meget vand på vejbanen at folk begynder at bremse. Bilen er i 5. gear og må det her tidspunkt sejtrække for at komme lidt op i fart igen. På strækningen hen til Ørnegårdsvej er der ikke noget nødspor på motorvejen. Jeg prøver at skifte gear og den hopper bare i frigear. Nu coaster jeg så. Det var ikke fordi der var enorm forståelse fra andre bilister for at jeg langsomt blev ved med at sænke farten.

MOS
MOS Apr 22 '21
Citat fra P85DK

Bare kan trille, hvilket vil sige at du ikke har fuld kontrol over bilen mere. Du kan således ikke bestemme om bilen skal accelerere.

Jep, men jeg kan stadig styre og bremse, hvilket er det vigtigste. Det er vel lidt ligesom når kæden hopper af cyklen. Ubehageligt, men man kan stadig trille videre, styre og bremse (dog ikke med pedalbremsen).

Citat fra P85DK

Lad mig give dig et eksempel jeg oplevede i en anden bil. Jeg kører i tredje spor på Helsingør Motorvejen omkring Lyngby hvor den splitter mod ring 3 og Jærgersborg. Det pisser ned og vi kører de 90 km/t og der er pænt med trafik. Lige pludselig melder bilen 'gear unavailable' og det er ikke muligt pga trafik at trække ind til højre. Foran er der så meget vand på vejbanen at folk begynder at bremse. Bilen er i 5. gear og må det her tidspunkt sejtrække for at komme lidt op i fart igen. På strækningen hen til Ørnegårdsvej er der ikke noget nødspor på motorvejen. Jeg prøver at skifte gear og den hopper bare i frigear. Nu coaster jeg så. Det var ikke fordi der var enorm forståelse fra andre bilister for at jeg langsomt blev ved med at sænke farten.

Ja, det er sq ikke så fedt, når sådan noget sker ude på motorvejen - og slet ikke, når man er i 3. spor! Der må man bare få tændt havariblinket med det samme og så håbe på, at de andre bilister giver plads, når man møver ind over vognbanerne. I din situation ville jeg evt. supplere med hornet, hvis nødvendigt. Jeg ville ikke bekymre mig så meget for andre bilisters enorme forståelse eller mangel på samme. Hvis de kan høre mit horn og se mit havariblink, så burde de kunne regne ud, at der er noget galt. De har ikke brug for at vide præcis, hvad der er galt. Bare de er opmærksomme og ved, de skal give plads eller køre udenom. I værste fald, hvis man ikke nogenlunde sikkert kan få den møvet på tværs af flere vognbaner og ud i nødsporet, så må man standse i midterrabatten, men her er der ofte meget lidt plads, så det vil være en rigtig farlig situation, hvis andre biler drøner forbi i høj fart, mens man holder halv ude i overhalingssporet.

Sider: 1 2 »