Torsdag aften gik min bil så i stå midt ude på landevejen. Bare sådan uden videre. Jeg kørte vel 50-60 km/h og pludselig kommer der et hav af fejlmeddelelser op på skærmen, gearindikatoren i instrument cluster viste "P R N D" med rød skrift og der skete ikke det mindste, selvom jeg trykkede klampen i bund. Jeg kunne blot lade bilen rulle, indtil den stod stille.
Jeg forsøgte at få den i gang igen, i første omgang uden held. Frustreret stod jeg ud af bilen og vidste ikke helt, hvad jeg skulle gøre. Men da jeg åbnede døren og satte mig ind igen, ville den pludselig godt køre. Jeg trillede forsigtigt de sidste par km hjem uden flere problemer.
Ud fra alarmerne ser det ud til, at det kan være noget med forreste motor (det er en Model S 85D). Så jeg tænkte, at den måske først lukkede helt ned pga. fejlen og så efterfølgende kunne starte op i en slags nødprogram, hvor den kan køre videre kun på bagmotoren. Det ville jeg teste. Så jeg tog en tur i går, hvor jeg gav den fuld pedal ned ad landevejen. Og jeg kan med 100% sikkerhed sige, at begge motorer trak fint, ellers ville den ikke kunne accelerere så kraftigt. Powermeteret viste op til ca. 300 kW. Så alt så ud til at virke fint.
Jeg har taget et billede af skærmen med alarmerne. Fejlen kom torsdag kl. 21.38, men er tilsyneladende forsvundet igen, for der er ingen aktive alarmer. Den seneste alarm fra i dag har ikke noget med sagen at gøre. Jeg kom bare til at trykke på bremsepedalen for at starte bilen op, mens ladestikket sidder i, så intet mærkeligt i det.
Er der nogen, der har prøvet noget lignende eller ved, hvad det kan være?
Jeg har kontaktet Tesla vejhjælp, som siger, at den skal repareres på deres Servicecenter. Nærmeste Servicecenter er i Vejle, men de ringede tilbage og sagde, at de ikke kunne lave noget med drive units. Så den skal i stedet helt til Aarhus. Jeg bor lige uden for Odense, så der er lige omkring 150 km. De mente ikke, jeg skulle regne med at bilen kunne køre hele vejen, for fejlen risikerer at komme igen og så strander jeg måske midt ude på motorvejen.
Tesla kunne godt arrangere noget med transport af bilen til Aarhus, men det kom til at koste. Jeg har vejhjælp på min forsikring og fik dem til at komme ud for at hente bilen, men så ville de ikke tage den med alligevel med den begrundelse, at det er deres politik, at de aldrig tager en bil med, der kan køre ved egen kraft. Og det kan den jo lige nu, men spørgsmålet er hvor langt jeg når.
Det er simpelthen til at blive rundtosset over, det her! Hvad skal jeg gøre? Nogle gode råd?