Loading...
dk

Phantom braking. | Tesla Forum

Gustavsfar1
Gustavsfar1 Apr 17

Var medpassager i en m3 Long range fra december 2020 i dag. Netop som vi snakkede om phantom braking skete det. Det var på motorvej med absolut ingen andre billister i sigte. Bjørn nyland beskrev det vist første gang i september 2020. Er da komplet uforståeligt at en så banal fejl ikke er løst endnu.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar1 Apr 17
KimT
KimT Apr 17

Bedste gæt: Den er knap så banal at rette som deres regnsensor - som vel stadig ikke virker (Deep rain neurale net......). Så det kan vel tage LAAAAANG tid endnu

MOS
MOS Apr 18

Jeg går ud fra, at det er den automatiske nødbremse, der bliver aktiveret, fordi den "ser" et eller andet, den tror, er en forhindring, den er nødt til at bremse for. Signalet kommer formentlig fra genskin fra solen i kameraet, radarreflektioner fra en bro, en coladåse med konkav bund, der peger mod bilen eller andre ikke umiddelbart indlysende ting, som bilen åbenbart opfatter som farligt. Jeg har selv oplevet det ved steder, hvor der er en bro over vejen og et sted, hvor der er en kvartcirkelformet mur, som jeg mistænker for at tilbagekaste radarbølgerne på en måde, der forvirrer bilen. Better safe than sorry lader til at være Teslas filosofi. Men ja, det er da irriterende, at det ikke bare virker ordentligt.

Ice2EV
Ice2EV Apr 18

Det sker også med andre biler.

Nu kører jeg måske(nok) lidt friskt. Men 2 gange indenfor den sidste måned har jeg oplevet at merceren har jokket nødbremsen. Begge gange er jeg kommet kørende, bilen 20-30 meter, med samme fart, foran blinker til højre, jeg slipper speeder og lader trille, bil foran drejer og jeg nærmer mig, men kan tydeligt se han vil være væk inden jeg kommer derhen i nærheden med nuværende fart. BUM så sidder man i selen og hjertet banker af chock. På det tidspunkt er der stadig 8-10 meter til ham, og der stikker måske 40 cm ud på vognbanen af venstre bagerste hjørne, han er væk om et halvt sekund. Jeg kører måske 40 kmt.

Gustavsfar1
Gustavsfar1 Apr 18

Har nu kørt s i over 6 år og har ikke på noget tidspunkt oplevet dette efter over 160k kilometer på odo hvor den bremser uden noget som helst i sigte. Phantom braking er jo netop når der ingen andre biler eller genstande er i sigte

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar1 Apr 18
KimT
KimT Apr 18

Det har jeg nu oplevet, og der er også tråde omkring emnet.

Der gik vel ca. 2 år inden kortet over silkeborgmotorvejen blev opdateret, og der hvor motorvejen mødte den gamle landevej bremsede bilen når man brugte AP

cth
cth Apr 18

Sydmotorvejen fra falster hvor den fletter sammen med vest motorvej ved køge.

Her skal man ikke køre med fartpilot.

Bilen laver pludselig opbremsning rundt i svinget når man kommer sydfra og skal flette med motorvej fra vest sjælland.

MOS
MOS Apr 18
Citat fra Ice2EV

Det sker også med andre biler.

Nu kører jeg måske(nok) lidt friskt. Men 2 gange indenfor den sidste måned har jeg oplevet at merceren har jokket nødbremsen. Begge gange er jeg kommet kørende, bilen 20-30 meter, med samme fart, foran blinker til højre, jeg slipper speeder og lader trille, bil foran drejer og jeg nærmer mig, men kan tydeligt se han vil være væk inden jeg kommer derhen i nærheden med nuværende fart. BUM så sidder man i selen og hjertet banker af chock. På det tidspunkt er der stadig 8-10 meter til ham, og der stikker måske 40 cm ud på vognbanen af venstre bagerste hjørne, han er væk om et halvt sekund. Jeg kører måske 40 kmt.

Det er ikke phantom braking, da det jo er ret tydeligt, at den bremser for den forankørende bil, der er ved at dreje. Problemet her er, at hvis den bil, der er ved at dreje, pludselig stopper op (f.eks. holder tilbage for en fodgænger, der springer ud på kørebanen), så går der med 40 km/h og en afstand på 8-10 m under et sekund, før du splatter op i bagsmækken på ham - medmindre du reagerer hurtigt eller nødbremsen gør arbejdet for dig. Og når der er under et sekund til der sker en påkørsel, så er det vel ved at være allersidste udkald, hvis den skal have en chance for at nå at bremse i tide.

Jeg prøvede noget lignende en gang, hvor den min også bimlede og bamlede. Ikke bilen foran mig, men bil nr. 2 foran drejede til højre, men fortrød så i sidste øjeblik sit højresving og stoppede pludselig op halvt drejet ind ad sidevejen. Alligevel imponerende, at Teslaen kunne gennemskue situationen, da bil nr. 2 foran var skjult af bilen, der kørte i mellem os og Teslaen bimlede kort før bremselyset tændte på den forankørende bil. Der har formentlig været radaren, der kunne "se om hjørner".

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 18
Ice2EV
Ice2EV Apr 19

@MOS Jamen han holder jo ikke stille og kører selv måske 25-30 rundt i svinget, der er helt åbent og nul trafik, fodgængere eller dyr, som kan springe frem bag et græsstrå. 

Så hastighedsforskellen er måske kun 10 kmt. Vi er enige om at med en hastighedforskel på 36 kmt, svarer det til 10 meter i sekundet. Men med en forskel på 10-15 kmt, så er der altså2-3,6 sekund til man rammer, hvis han kan blokke bremsen og holde stille momentant. Det kan han nok kun, hvis der skulle springe en beton mur frem af et ormehul.

Det er total overkill at hamre bremsen på det tidspunkt.

jth
jth Apr 19
Det kan bilen jo ikke se. Den reagerer på at du nærmer dig noget med hvad den vurderer er for høj hastighed. Lige netop det scenarie har altid været et problem i alle biler jeg har kørt i med adaptiv fartpilot / nødbremse.
jth
jth Apr 19
I øvrigt: iflg betatesterne af FSD i USA så er phantom breaking løst. Jeg ved godt at det ikke er realistisk at vi får FSD i Europa snart, men man kan håbe at forbedringerne finder vej til alm AP.
MOS
MOS Apr 19
Citat fra Ice2EV

@MOS Jamen han holder jo ikke stille og kører selv måske 25-30 rundt i svinget, der er helt åbent og nul trafik, fodgængere eller dyr, som kan springe frem bag et græsstrå.

Det er muligt, at der ikke har været andre trafikanter i nærheden i dit tilfælde. Men det kan og må bilen bare aldrig gå ud fra. Der vil altid være blinde hjørner og skjulte områder, den ikke kan se.

Det kan også være, at bilisten foran vælger at stoppe pludseligt og tilsyneladende uden rimelig grund. Det var faktisk tilfældet, da jeg oplevede det med den højresvingende bilist, der pludselig fortrød midt i sin svingmanøvre. Der var heller ingen andre trafikanter eller forhindringer, der kunne forklare hans pludselige standsning halvvejs i svingmanøvren. Det er altså bare noget, der sker en gang i mellem, så den slags situationer skal Teslaen naturligvis også kunne håndtere på en sikker måde.

Citat fra Ice2EV

Så hastighedsforskellen er måske kun 10 kmt. Vi er enige om at med en hastighedforskel på 36 kmt, svarer det til 10 meter i sekundet. Men med en forskel på 10-15 kmt, så er der altså2-3,6 sekund til man rammer, hvis han kan blokke bremsen og holde stille momentant. Det kan han nok kun, hvis der skulle springe en beton mur frem af et ormehul.

Det er total overkill at hamre bremsen på det tidspunkt.

Det vil måske være arrogant at påstå, at din vurdering er ukorrekt, når du skriver en hastighedsforskel på 10-15 km/h. Jeg var jo ikke selv til stede. Men overvej, om du måske alligevel har vurderet hastighedsforskellen og afstanden lidt for ufarlig.

Normalt regner man med både reaktionstid (indrømmet, den bør være meget lille for den automatisk nødbremse) samt bremselængde + måske lidt ekstra sikkerhed.

Jeg ved heller ikke, om din bil hamrede bremsen i bund, eller om den blot har bremset halvhårdt, hvilket jeg oplever af og til, når jeg kommer lidt for tæt på noget. Det er mit indtryk, at den typisk starter med at bremse halvhårdt (for at advare føreren og give bedre tid til at gribe ind) og hvis man så ikke overtager eller undviger den situation, der er ved at opstå, så begynder den at bimle og bamle, og først derefter (ca. et splitsekund senere) aktiverer den nødbremsen for fuld hammer (altså i allersidste øjeblik for at undgå en kollision.

jramskov
jramskov Apr 19

Der er nogen der spekulerer i om det primært er radaren der er årsag til phantom breaking og at det så vil forsvinde nu hvor de åbenbart satser på at klare det uden radar og kun bruge kameraer.

Ice2EV
Ice2EV Apr 20

@MOS sidder jo med foden på bremsen, så det er ikke sådan at jeg bare sidder og sover(eller på bagsædet ;-(    )

@jramskov Tror nærmere det er skygger som kamera fanger der skaber problemet. Hvis de "fjerner" radar fra konstellationen, så kunne jeg forestille mig vi er ude i en ny ide i stil med, at spare en regnsensor ved, at udvikle noget kamera baseret juks, der virker som at skrige i skoven.

Langt de fleste vi havde sidste år, var enten bropassager eller op på skyggesiden af en lastbil. Nu om dage er det kun lige således at den når at sætte regen til, og så fortsætter den. Det er meget minimalt, specielt i forhold til sidste år.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Apr 20
Rasmusdc
Rasmusdc May 28

Havde ikke prøvet det før, men lånte en LR den før faceliftet hos Tesla mens min var inde og få rettet flere ting..

der lå jeg lige efter Aarhus med 130 på en 130 vej, hvor den seriøst bare BANKEDE bremserne i, det gav mig lidt af en overraskelse.. der var INTET, ingen biler ingen der flettede INTET...

eneste bilmærke jeg har oplevet det i, måske det har noget at gøre med at man bruger Vision mere end radar, for Passaten og Polo som begge har radar baseret fartpilot, der har jeg aldrig oplevet det.

ifryflyingfish
Jeg har læst nogle spekulere i, at problemerne med radar på Tesla er, at dens input skal blandes med det fra kameraerne - og at der nogle gange opstår konflikt mellem input fra de to.
At fjerne radar fra ligningen betyder, at det konsekvent er kameraerne, der bestemmer, og skulle så give mere ensartet input til computeren. 
Vi får se, om det fungerer, da første sending teslaer uden radar allerede ruller ud på vejene i USA nu.
fmm1000
fmm1000 May 30
Ap1 har både radar og kamera. Der er næsten aldrig phantom braking.
P85DK
P85DK May 31
Citat fra fmm1000 Ap1 har både radar og kamera. Der er næsten aldrig phantom braking.

arrgghhh - jeg var lige en tur frem og tilbage nordsjælland - midtjylland sidste uge og der oplevede jeg overraskende meget phantom braking.

fmm1000
fmm1000 May 31
Vi kører mellem 60 og 80000 om året. Der kan godt gå måneder mellem vi oplever phantom braking. Kører ikke ret meget i by. Måske derfor.
Forummets indlæg er redigeret af fmm1000 Jun 1
P85DK
P85DK May 31
Citat fra fmm1000 Kører ikke ret meget i by. Måske derfor.

Tja, jeg oplever det kun når jeg bruger autopilot og det gør jeg kun på motorvej