@MOS Jamen han holder jo ikke stille og kører selv måske 25-30 rundt i svinget, der er helt åbent og nul trafik, fodgængere eller dyr, som kan springe frem bag et græsstrå.
Det er muligt, at der ikke har været andre trafikanter i nærheden i dit tilfælde. Men det kan og må bilen bare aldrig gå ud fra. Der vil altid være blinde hjørner og skjulte områder, den ikke kan se.
Det kan også være, at bilisten foran vælger at stoppe pludseligt og tilsyneladende uden rimelig grund. Det var faktisk tilfældet, da jeg oplevede det med den højresvingende bilist, der pludselig fortrød midt i sin svingmanøvre. Der var heller ingen andre trafikanter eller forhindringer, der kunne forklare hans pludselige standsning halvvejs i svingmanøvren. Det er altså bare noget, der sker en gang i mellem, så den slags situationer skal Teslaen naturligvis også kunne håndtere på en sikker måde.
@MOS Jamen han holder jo ikke stille og kører selv måske 25-30 rundt i svinget, der er helt åbent og nul trafik, fodgængere eller dyr, som kan springe frem bag et græsstrå.
Så hastighedsforskellen er måske kun 10 kmt. Vi er enige om at med en hastighedforskel på 36 kmt, svarer det til 10 meter i sekundet. Men med en forskel på 10-15 kmt, så er der altså2-3,6 sekund til man rammer, hvis han kan blokke bremsen og holde stille momentant. Det kan han nok kun, hvis der skulle springe en beton mur frem af et ormehul.
Det er total overkill at hamre bremsen på det tidspunkt.
Det vil måske være arrogant at påstå, at din vurdering er ukorrekt, når du skriver en hastighedsforskel på 10-15 km/h. Jeg var jo ikke selv til stede. Men overvej, om du måske alligevel har vurderet hastighedsforskellen og afstanden lidt for ufarlig.
Normalt regner man med både reaktionstid (indrømmet, den bør være meget lille for den automatisk nødbremse) samt bremselængde + måske lidt ekstra sikkerhed.
Jeg ved heller ikke, om din bil hamrede bremsen i bund, eller om den blot har bremset halvhårdt, hvilket jeg oplever af og til, når jeg kommer lidt for tæt på noget. Det er mit indtryk, at den typisk starter med at bremse halvhårdt (for at advare føreren og give bedre tid til at gribe ind) og hvis man så ikke overtager eller undviger den situation, der er ved at opstå, så begynder den at bimle og bamle, og først derefter (ca. et splitsekund senere) aktiverer den nødbremsen for fuld hammer (altså i allersidste øjeblik for at undgå en kollision.