Loading...
dk

Amp falder fra 16A til 10A | Tesla Forum

jonaslau
jonaslau Apr 21 '21

Når jeg lader min Tesla med 32A lader den fint med ca. 90-100 km pr. time. 

Når jeg normalt lader den i et 16A 380volt 3 faset stik lader jeg som regel med 48 km pr. time og 16 A. 

Men på det seneste falder Amp under opladning. Den går fra 16A til 14A til 11A til 10A. Jo længere tid jeg lader des mere falder det. 

Jeg anvender UMC og har testet i forskellige stik med samme resultat. Tror I det er min UMC eller master charger i bilen der fejler?

Forummets indlæg er redigeret af jonaslau Apr 21 '21
MOS
MOS Apr 21 '21

Det kan vel også være elinstallationen. Lange, tynde ledninger, dårlige forbindelser osv. Bare en tanke.

Men ud fra spændingen ser det umiddelbart OK ud. Så ja, min mistanke ville nok også være enten UMC eller onboard laderen.

Bed en ven om at komme over med sin Tesla og sin egen UMC. Så kan I prøve forskellige kombinationer af bil og UMC for at lokalisere problemet. Du kan også prøve at lade et andet sted - enten med din UMC på en kraftstikkontakt eller på en offentlig 11 kW lader med et Type-2 kabel. På den måde kan du finde ud af, hvor problemet ligger.

T3S7A
T3S7A Apr 21 '21

Det er ikke bilen. Det er din lader som ændre maks hvad den kan give. 

Jens_N_B
Jens_N_B Apr 22 '21

Mener der er en temperaturføler i UMC'ens stik. Bliver stikket varmt? Er der tegn på at slid i stikket? (Løse ben eller andet?)

Mvh. Jens

Få 1500 km gratis supercharge, ved at benytte mit referral link ved bestilling af en ny Tesla -  https://www.tesla.com/referral/jensnohr71245

Forummets indlæg er redigeret af Jens_N_B Apr 22 '21
Johannelund
Johannelund Apr 22 '21
@jonaslau<br />
Er det ikke bare fordi at med mere strøm på batteriet og når du vil lade til 100%, ja så fylder afbalanceringen af batteriet mere % vis. Og afbalanceringen fra 90 til 100% tager en krig, <br />
Prøv kun at oplade til 90% og måske vil du ikke se den store forskel
Har ikke selv disse data, da jeg altid lader om natten imens jeg sover, og normalt lader jeg kun til 80 til 90%;
Hvis jeg skal på rigtig lang tur starter jeg normalt fra 90% til 100% 1,5 time før afgang,
Forummets indlæg er redigeret af Johannelund Apr 22 '21
MOS
MOS Apr 22 '21

@Johannelund

Vi ved jo alle, at ladeeffekten falder, når den nærmer sig 100% (kommer vist under 11 kW, når den når op over ca. 97%). Men på de 4 billeder fra jonaslau kan man da tydeligt se, at den er langt fra både 90% og 100%. Den starter næsten tom på det første billede og er lige omring halvt ladet op på det sidste billede. Så hvad mener du egentlig?

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 22 '21
P85DK
P85DK Apr 22 '21

@jonaslau - da den viser at den lader med det maksimale antal A som er tilgængelige så ville jeg også mistænke installationen alternativt UMC'en. Har du prøvet en anden installation?

Johannelund
Johannelund Apr 22 '21
@mos
Vi ved at det tager en krig fra 90 til 100% mindst 1,5 time
Er man på 80% så er 90 til 100% ja 1/2 af resten, er man på 70% er 90 til 100% kun 1/3 af resten, er man på 50% er 90 til 100% jo kun 1/5 af resten, resten er vel bare talgymnastik som Tesla forsøger at vise grafisk.
MOS
MOS Apr 22 '21

@Johannelund

Måske misforstår du grafikken. Der er ikke så meget talgymnastik i det. Det grønne, der er vist i batteriet svarer ganske enkelt til batteriets State of Charge, altså hvor mange % energi, der er på batteriet. Ikke noget med hvor lang tid, bilen har ladet eller hvor lang tid, der er tilbage, til den er færdig. Når det grønne område er nået hen til midten, så er den på 50% SoC - også selvom de sidste 50% af batteriet tager meget længere tid at lade op.

CanEl
CanEl Apr 22 '21

når bilen melder 10/10, betyder det at den lader med 10A ud af 10 mulige.
så bilen får besked fra UMC at der kun kan lades med 10A.
det kan så skyldes flere fejl, men dårlige forbindelser, varme eller ir eller rust på ben i ladestik.
det kan også være en fejl på den ene fase.
hvis bilen havde fejlen ville den skrive 10A/16A

jonaslau
jonaslau May 1 '21

ok - og tak for de mange svar. 

Har testet med andet kraftstik og der laver den samme melding. Lader hurtigst i starten og så falder. 

Har for nyligt skiftet til en anden UMC, da den gamle gik i stykker. Undrer mig derfor over om den nye allerede er gået til. 

Når jeg lader på en Clever kan jeg lade med 32A (har dobbelt lader) stabilt. Dette indikere vel også det ikke er bilen, men selve UMC der fejler. 

Er der nogen der ligger inde med en UMC eller anden lader man evt. kan låne et par dage til at teste. Ville skulle være til rødt 380V stik. 

Bh. 

CanEl
CanEl May 1 '21

Citat fra jonaslau

Er der nogen der ligger inde med en UMC eller anden lader man evt. kan låne et par dage til at teste. Ville skulle være til rødt 380V stik. 

Bh. 

i hvilket område bor du.
du må gerne prøve min. har både 11kW og 22kW lader.