Loading...
dk

Varmepumpe | Tesla Forum

Emne placering: Forum hjem » Model 3 » Model 3 - Nyheder
Eli
Eli Apr 30 '21

Er det en fordel at købe model 3 med varmepumpe. hvad er det der bliver bedre en uden 

fmm1000
fmm1000 Apr 30 '21
Du får 5-10 pct bedre rækkevidde om vinteren.
MOS
MOS Apr 30 '21

Varmepumpen er langt mere effektiv til at varme kabinen op, så hvis du bruger meget kabinevarme (f.eks. om vinteren), så bruger den mindre strøm, end hvis den bare skulle varme kabinen op med en "brødrister".

Ved supercharging forvarmer den batteriet (gælder både varianten med og uden varmepumpe). Men bagefter kan varmepumpen udnytte varmen i batteriet og flytte den ind i kabinen. På den måde genbruger du overskudsvarmen fra batteriet efter supercharging, hvilket sparer strøm til kabinevarme på turen bagefter.

Om sommeren vil varmepumpen nok ikke gøre den store forskel.

Eli
Eli Apr 30 '21

Så det er kun i 2020/ 2021 modeller  er er varmepumpe i 

Ice2EV
Ice2EV Apr 30 '21

Det er kun 21 modellerne.

Der kan dog være få late 20 modeller med varmepumpe.

Telsa arbejder ikke sådan helt som de gamle producenter med årgange. De skifter konfiguration når det lige passer dem. Til Europa tænker jeg de gør mest i kvartalsvis skifte, idet de normalt leverer sidst i kvartalet til europa og producerer først i kvartalet.

Eli
Eli Apr 30 '21

Så dem dere køre rundt uden varmepumpe de er vel godt tilfreds med det 

Ice2EV
Ice2EV Apr 30 '21

Altså range er jo KING. Men vi har en 2019 og har trillet 80k på 24 måneder, og ikke haft noget problem. Heller ikke på langtur 2x2700 km.

MOS
MOS Apr 30 '21

Altså jeg gad da godt have varmepumpe i min Model S fra 2015. Har altid undret mig over, at Tesla ikke havde varmepumpe fra starten, da det er en oplagt måde at spare energi på og f.eks. Nissan Leaf har kunnet fås med varmepumpe siden ruder konges tid. Jeg synes, det skriger til himlen, når en bil bruger lige så meget effekt på kabinevarme, som der bliver brugt til et helt (lavenergi)hus på 200 m². Eneste grund til, at det er til at leve med, er, at jeg ikke bor i bilen 24/7, men typisk kun bruger den få timer om dagen.

Eli
Eli Apr 30 '21

1000 tak for jeres svar der kommer flere hen af vejen 

cth
cth Apr 30 '21

Nu har vi jo haft en rimelig kold vinter.

Med 652 WLTP har jeg ikke manglet pumpen eller for den sags skyld varme i bilen.

Jeg har ingen ide om hvad man kan spare på strømmen med varmepumpe.

Men er vist ikke så meget.

Jeg synes til gengæld jeg har læst, at nogen siger den støjer?

Forummets indlæg er redigeret af cth Apr 30 '21
Ice2EV
Ice2EV Apr 30 '21
Det er nok en Tesla opfindelse. De nye skal udsende lyd, så smækker vi en varmepumpe med lyd på. ;-)
cth
cth Apr 30 '21

Tada.. Ice2EV du har ret :-)

Men hvad gør jeg så... har ingen af delene. hmm.. kiefer havde en løsning :-)

Nå tror jeg lever uden lyd.