Loading...
dk

Ny WLTP for long range? | Tesla Forum

Emne placering: Forum hjem » Model 3 » Model 3 - Nyheder
PeterDahl
PeterDahl May 3 '21

Er det mig der er lidt langsom i optrækket, eller er det nye at long range sælges med 614 km WLTP? Det er self. nok svært at komme helt derop i virkeligheden, men det er da fint hvis nye opdateringer har presset lidt mere ud af batterierne.

Kan derudover se at den er ca. 8k billigere end den 2021 vi modtog i december med samme konfiguration. Men mon ikke den falder en anelse mere når konkurencen spidser endnu mere til....

bskaarup
bskaarup May 3 '21

De er begyndt at bruge samme 82 kWh batteri i LR som de har brugt i P i nogle måneder.

PeterDahl
PeterDahl May 3 '21

For silvan da, så skulle man jo have ventet lidt :-) Nå pyt, er heldigvis stadig glad for bilen :)

Kizura
Kizura May 3 '21

Har det på samme måde, blev købt i frygt for højere afgifter og nu er der en billigere og bedre bil /facepalm

MOS
MOS May 3 '21

Men er det ikke noget med, at det nye 82 kWh batteri er mere følsomt overfor kulde? Og at det giver lav outputeffekt, når varmepumpen suger al varmen ud af batteriet? Man kan vel diskutere, om det egentlig er et bedre batteri, selvom kapaciteten er større.

Tesla Bjørn har joket med, at man skulle købe en Performance for længst mulig rækkevidde og en Long Range for bedst mulig performance.

Forummets indlæg er redigeret af MOS May 3 '21
PeterDahl
PeterDahl May 3 '21
Joew, der var nogle børnesygdomme med det nye. Muligvis er de fixet, aner jeg ikke.
Men jeg er nu ikke så ked af at have et der er lidt mindre men des mere tried and true.... Som sagt er jeg glad for bilen - faktisk så glad at jeg gladeligt smider mig bag de andre i højre bane og cruiser stille og roligt. Så kommer man jo også langt på literen.
cth
cth May 6 '21

Kan kun tilslutte mig... efter jeg har fået 652 WLTP er den sidste mikro rækkevidde angst forsvundet.

SUV er bare populært. Ikke at jeg forstår det, da det jo gør noget ved køreegenskaber.

Det fandt jeg ud af da jeg prøvede model X og Etron.

Så ikke noget for mig, men det er det flertallet drømmer om :-)

MOS
MOS May 6 '21

Enig. Jeg har svært ved at forstå, hvorfor man skal smide lavt tyngdepunkt, god vejbeliggenhed, køreglæde, flot design, god aerodynamik, lavt forbrug og lang rækkevidde overbord, til fordel for en grim container med højt tyngdepunkt, dårligere køreegenskaber, mindre sikkerhed, elendig aerodynamik, højere forbrug, kortere rækkevidde og ofte højere pris. Men ja, folk synes nok, at SUV'er er praktiske...

jramskov
jramskov May 6 '21

Der er en rimelig sandsynlighed for at vi skifter vores TM3 ud med en TMY når den kommer og det er lige netop fordi den er langt mere praktisk. 

Jeg tror ikke man kommer til at smide lang rækkevidde overbord med en TMY. Jeg vil ikke blive overrasket hvis TMY LR AWD fra Giga Berlin får længere rækkevidde end vores nuværende TM3 LR AWD.

Er TMY mindre sikker end TM3? 

MOS
MOS May 6 '21

Lige med Teslas modeller er der nok ikke vanvittig stor forskel. De er generelt alle meget sikre biler. Model Y har naturligvis lidt højere tyngdepunkt, så det er klart, at køreegenskaberne må blive tilsvarende påvirket. Men generelt for elbiler er dette ikke noget stort problem, da de jo typisk har batteriet liggende i bunden af bilen, som i forvejen giver et meget lavt tyngdepunkt.

Teslas SUV'er eller crossover, eller hvad man nu kalder dem, har faktisk en ret god aerodynamik sammenlignet med de fleste andre SUV'er, som er mere kasseformede.

Model Y produceret på fabrikken i Berlin får sandsynligvis også det nye strukturelle batteri baseret på 4680-cellerne samt opdateret chassis med front og bagende støbt som ét stykke hver og med batteriet i midten. Det vil alt i alt give en ultrastiv bil med dertil forbedrede køreegenskaber og batteriet kan meget vel få væsentligt mere kapacitet og dermed længere rækkevidde end den udgave, man kan få i dag i f.eks. USA.

Så det kommer nok meget an på, hvad du sammenligner. Hvis du sammenligner pærer med bananer, må du forvente overraskende resultater. Men hvis du sammenligner en sedan med en SUV, der grundlæggende benytter samme teknik og produktionsmetoder, så vil sedanen klart være overlegen mht. køreegenskaber, sikkerhed, aerodynamik, forbrug, rækkevidde og pris, mens SUV'en naturligvis vinder i grimhed, bagageplads og praktikalitet.

cth
cth May 6 '21

Jeg har ikke sat mig så meget ind i model Y.

Men SUV kan man vel ikke kalde den?

Tænker en SUV er kendetegnet ved en høj bil der kompenserer for højden med en affjedring der er ringere/stivere.

Måske forkert opfattet. Men synes bare det er det jeg tit læser i test.

Vil tro model X er sådan men at Y ikke er..men aner det ikke.

jramskov
jramskov May 7 '21

@MOS:
"Model Y produceret på fabrikken i Berlin får sandsynligvis også det nye strukturelle batteri baseret på 4680-cellerne samt opdateret chassis med front og bagende støbt som ét stykke hver og med batteriet i midten. Det vil alt i alt give en ultrastiv bil med dertil forbedrede køreegenskaber og batteriet kan meget vel få væsentligt mere kapacitet og dermed længere rækkevidde end den udgave, man kan få i dag i f.eks. USA."

Lige nøjagtigt. De har gentagende gange sagt at TMY fra Giga Berlin bliver den første med deres nye structural battery pack + 4680 celler. Samtidig skriver de i deres Q1 2021 update: "Because achieving longer range is essential for converting more ICE vehicle owners to EVs, range improvements remain one of our main priorities". Jeg vil ikke blive vildt overraske hvis LR AWD udgaven får en WLTP rækkevidde på >700km.

Vi lever generelt fint med vores TM3, men vi købte den før det var muligt at få den med krog og nogle gange er åbningen til bagagerummet bare for lille. 

Ingen tvivl om at en TMY har højere forbrug, men mit gæt er at praktiske egenskaber vejer tungere i regnskabet end køreegenskaber for rigtig mange. 

jramskov
jramskov May 7 '21

@tkathulevej: Ja, selvfølgelig vil en Model Y med samme batteri som en Model 3 have kortere rækkevidde, men Model Y fra Giga Berlin ikke vil have deres nye "structural battery pack" med 4680 celler som de præsenterede til deres "Battery day" for et stykke tid siden. Du kan se den her: https://youtu.be/l6T9xIeZTds

PeterDahl
PeterDahl May 7 '21

Jeg er lidt blandet. Jeg tilslutter mig alle de pointer der er sagt omkring at en Model 3 er mere effektiv end en SUV, samt at f.eks. en Model X godt nok ligner noget af en klods når man køre forbi dem :)

Men på den anden side har jeg 2 små børn som tit er med i bilen, og det ville da være lækkert hvis man f.eks. ikke behøvedes at skille barnevognen ad før den kunne komme ind i bagagerummet, som derudover er ved at være lidt fyldt når sådan en Emmaljunga er most ind i det.

Lige præcis range, effektivitet og køreglæde er nogle af de ting der gør at jeg ikke rigtigt kan se pointen når min kollega hylder Ioniq 5 og spørg mig om jeg ikke ærgre mig over at jeg ikke købte den når nu den er billigere... Nææ.... :-)