Loading...
dk

Autovisker og automatisk op- og nedblænding samt autopilot | Tesla Forum

JanChristensen

Disse to ting virker ret middelmådigt på min model 3. Vi har også en Hyundai Ioniq EV. Her virker de to ting markant bedre. Er det mon dårligt softwarearbejde hos Tesla eller skal man fejlmelde? Autovisker fungerer ikke i mørke, den går til gengæld amok, når man bakker. Automatisk op- og nedblænding fungerer nogenlunde på landevej - på motorvej ignorerer den al modkørende trafik. 

Autopilot er et kapitel for sig. Den justerer ikke konsekvent til højest tilladte hastighed, selvom fluebenet er sat i opsætningen. Den sætter først farten ned efter passage af byskilt - dvs slår jeg ikke autopiloten fra på vej ind i en by, så drøner jeg over første vejbump med 80 i timen. Og så kan man tilsyneladende ikke slippe for "dingdong" ved overhalinger på motorvejen. Kun ved køb af EAP, som jeg har haft på prøve. Det er lige så usikkert som de andre ting. Er Tesla simpelthen opreklameret på softwarefronten??

(og så har jeg endnu ikke været inde på, at kortdata tilsyneladende ikke opdateres. Why?)

Ice2EV
Ice2EV May 5

Dine viskere virker ikke optimalt, fordi Lord Elon har anset en regnsensor for unødvendig og har derfor brugt spidsen af en rumraket på, at udvikle noget mumbojumbo software der læser på kamera.

Din autopilot sætter farten via kort data, og hvis de kort data er forkerte, så sætter den ukorrekt. Men når kort data siger du må køre 80 til skiltet, så kører den 80 til skiltet, og begynder derefter at sætte farten ned.

Den har ikke skiltegenkending som basis. Nogen siger det ligger i FSD.

Jeg har dog et sted observeret at den sætter skiltetegnet på skærmen til 70, men vælger at køre 60. ??

Auto nedblænding på motorvej.... FDM siger man skal køre med langt lys på motorvejen. Men når man kommer med en lyskaster af dimensioner, som på en 3'er, så er der nogen der bliver fornærmet. Det er dog blevet bedre end tidligere.

Der hvor autonedblænding fejler mest er, når man kører på landevej og der komme en med 2 strearinlys til forlygter, som blænder op på 2 km afstand, så blænder raketten straks ned. Men når han så blænder ned igen, så tror raketten han er drejet, og blænder op igen. Så har vi sådan en mexico standdown, indtil jeg vælger at slå de fra i de næste 20 sekunder.

Havde EAP på en prøveperiode, og der slap man for bingbong, ligesom den var bedre til at accelererer ved overhaling end uden EAP. Uden skal man helt u i vognbanen, før den hæver hastigheden. Med EAP startede den med at accelerere inden du var kommet ud i vognbanen.

Hvis jeg kørte mere motorvej, ville jeg vælge EAP. Men kører mest landevej og kun kort motorvej dagligt, så det er fravalgt.

Der er andre der er meget negativ over AP basic eller Adaptiv fartpilot. Jeg har dog den oplevelse at den gør det ganske flot, også på større indfaldsveje til AAL, selvom der er cykelsti etc.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV May 5
jramskov
jramskov May 5

Helt enig mht. auto visker funktionen, når det regner slår jeg nærmest konsekvent over på manuel. Havde en nærmest magisk oplevelse for et par dage siden hvor auto visker funktionen rent faktisk fungerede som den burde. I dag var magien forsvundet igen...

Det er uvist hvorfor vi stadig har kort data fra 2019. Der kom nye data sidste sommer, men de blev trukket tilbage, vist fordi der var alt for mange fejl i dem. Den gode nyhed er at der faktisk er nye kort data på vej netop nu, så dem skulle du gerne få inden længe.

tkatv4
tkatv4 May 5

Mon ikke det er den berømte AI, der gør viskerpiloten helt uforudsigelig. Ja, den virker tit. - Men lige så tit ikke. - Og er det bare mig der ikke har fundet en enkel måde at slå den off (via skærmen), når viskerne bare bliver ved at køre videre i minutter efter, at man har vasket ruden i solskin ?

Synes dog det er rimeligt let at leve med dette (samt op-/nedblændingsvanskeligheder), mens vi venter på software-opgraderinger ;-)

Men autopiloten altså (den adaptive fartkontrol): Jeg har simpelthen aldrig oplevet så elendigt. De ulidelige uhæmmede fartnedsættelser og opbremsninger. Det er oftest, når den får øje på cyklister og fodgængere, hvilket man så har vænnet sig til og sidder klar med speederen. Men en højre- eller venstresvingende bilist længere fremme udløser næsten altid en uforholdsmæssig og unødvendigt kraftig regulær nedbremsning, ...Som end ikke stopper, når den 'blokerende' bilist (typisk langt fremme) længst er ude af synsfeltet. Hvis man er uopmærksom, ikke 1000% klar til at tage over, bliver bagvedkørende irriterede, og oftest med god grund. Jeg gad nok vide hvor, mange sammenstød den funktionalitet har på samvittigheden.

Jeg vil sige, at den adaptive fartpilot kan nærmest kun bruges på motorvej, og aldrig når familien er med. En dag jeg var fuldstændig alene over den nye Kronprinsesse Mary's Bro (der er man stadig næsten altid alene!) bremser bilen op midt på broen. Klart vejr og høj sol. Jeg kunne end ikke få øje på noget der triggede det... Ellers plejer det trods alt på motorvej at skyldes ét eller andet. F.eks. opsprøjt fra lastbiler, fodgængere (på anden side af autoværnet!) eller lign., som trods alt kan forklare...

Der venter man virkelig på opdatering. Som åbenbart er længe undervejs. Kunne man dog bare slå den 'almindelig-gammeldags-ikke-adaptiv-fartpilot-mode... :-/

baldur
baldur May 6

Kamera som regnsensor kan ikke fungere på grund af et fænomen kendt som dybdeskarphed. Hvis du får regndråber eller skidt på dine brilleglas, så kan du ikke se dråberne. Det hele bliver bare lidt mere uskarpt. Kameraet sider så tæt på forruden at det svarer til brilleglas.

En traditionel regnsensor fungerer på en anden måde. Den skal ikke kunne se langt, så den er så ekstremt nærsynet at den kun lige kan registrere hvad der sker på forruden.

Hvis Lord Elon absolut skal bruge et kamera, så skal det monteres på bagsiden af skærmen (i en Model 3). Så den ser forruden på samme måde som os.

MOS
MOS May 6

@baldur

Det er noget vås! Jeg har ellers normalt meget respekt for det, du skriver. Men selvfølgelig vil kameraet kunne fungere som regnsensor. Ellers havde Tesla da ikke gjort det.

Det med dybdeskarpheden: Når åbningen på linsen er meget lille, så kan kameraet se skarpt på mange forskellige afstande, altså både langt væk og ret tæt på. Forruden er da også noget længere væk end brilleglassene er fra dine øjne (ellers bærer du dem forkert!). Jeg tror heller ikke, det er nødvendigt, at den kan stille fuldstændig skarpt på dråberne på forruden. Det skal bare være skarpt nok til, at den kan se, at "der er noget". Jeg vil tro, at det kan være ganske sløret, og så kan den alligevel se, at "der er noget". Den behøver jo ikke kunne se præcis, om det er vanddråber, øl, sodavand eller mælk, der er på forruden. Den skal bare konstatere: Der er noget => Så skal der viskes.

Jeg mener ikke, at der grundlæggende er noget galt med konceptet. Den kamerabaserede måde at detektere regndråber, burde være fysisk tilstrækkelig til, at det kan fungere. Det er "bare" et spørgsmål om software. Men vi kan da godt blive enige om, at der er plads til forbedring i softwaren. Og Tesla har nok også måttet sande, at softwareproblemet er lidt sværere at løse, end de oprindeligt havde forestillet sig.

Forummets indlæg er redigeret af MOS May 6
MOS
MOS May 6

Mht. adaptiv fartpilot vs. "dum fartpilot":

Ja, det kunne nogle gange være fint at have "dum fartpilot", der bare holder farten uanset hvad, når den adaptive fartpilot driller.

Jeg kan bare ikke lade være med at tænke på, at det kan være potentielt farligt, hvis folk kommer til at aktivere den "dumme fartpilot", men hvor de tror, de har aktiveret den adaptive fartpilot. Så regner de med, at bilen selv bremser, men det gør den ikke. Og så har vi lynhurtigt en ulykke.

"Dum fartpilot" vil jo også være et teknologisk tilbageskridt, som vil være en indirekte indrømmelse af, at den adaptive fartpilot ikke fungerer eller er god nok. Altså et æretab for Tesla, som kan være svært at sluge.

Det kan være, at en eller flere af disse grunde er årsagen til, at Teslaer (undtaget de ældste modeller uden radar) ikke har "dum fartpilot".

jramskov
jramskov May 6

@tkathulevej: Forstår godt din frustration med autopilot, men husk at den reelt kun er til motorveje indtil videre. Der synes jeg til gengæld den fungerer ganske fornuftigt.
Og ja, vi afventer bestemt en opdatering, men er bla. begrænset af lovgivning, ville være fedt hvis FSD beta også blev tilgængelig her.

jramskov
jramskov May 6

@baldur & MOS: Uanset hvad er det pinligt at auto visker stadig ikke fungerer.

baldur
baldur May 6

@MOS nej jeg mener at Tesla på nuværende tidspunkt indenfor enhver rimelig tvivl har bevist at konceptet med et kamera som regnsensor ikke fungerer. De har brugt meget store ressourcer på at træne et neuralt netværk til noget, som faktisk er ganske enkelt: at genkende en regndråbe. Når det ikke lykkes, så er det ganske enkelt et udtryk for at input er utilstrækkeligt og at selv mennesker formodentlig vil have svært ved det, hvis du kun havde det kamerafeed til formålet.

Prøv i øvrigt selv: gem en optagelse fra bilens kamera på et tidspunkt hvor du mener den burde viske ruden noget mere. Det du ser igennem ruden og det kameraet ser er ikke helt det samme. Særligt i mørke kan man godt forstå at den ikke har en chance. En rigtig regnsensor har indbygget infrarød lyskilde.

Elon Musk er vel nok et geni men han er også forblændet af egne ideer.

MOS
MOS May 6

@baldur

Jeg er ikke enig. Bare fordi Teslas software endnu ikke er god nok, er ikke ensbetydende med, at det er et umuligt problem at løse med den eksisterende hardware.

Det kunne da være meget interessant at se optagelser fra kameraet på de tidspunkter, hvor den burde viske noget mere. Desværre har min egen Model S fra 2015 ikke mulighed for at vise billeder fra frontkameraet. Og det er nok heller ikke helt magen til de 3 frontkameraer, der er på de nyere Tesla biler.

selsoe
selsoe May 6

Jeg er enig med baldur. Jeg har haft Model 3 i to år og det er stort set ikke blevet bedre, på trods af deres "Deep Rain" neurale netværk til at detektere regn. Jeg tror ikke på noget teknologisk gennembrud i software lige om hjørnet. Min gamle Ford C-Max fra 2011 havde bedre regnsensor end Model 3.

Boomle
Boomle May 6

Jeg er også enig. Det er utrolig frustrerende at den stort set aldrig visker og i hvert fald ikke hurtigt nok. Jeg kan ikke køre en tur i regnvejr uden at jeg konstant skal "overrule" den manuelt på knappen. Jeg har snart givet den viskerarm så meget finger at den forventer et bryllup.

jramskov
jramskov May 6
Citat fra selsoe

Jeg er enig med baldur. Jeg har haft Model 3 i to år og det er stort set ikke blevet bedre, på trods af deres "Deep Rain" neurale netværk til at detektere regn. Jeg tror ikke på noget teknologisk gennembrud i software lige om hjørnet. Min gamle Ford C-Max fra 2011 havde bedre regnsensor end Model 3.

Har samme opfattelse. Vi kom sjovt nok også fra en Ford C-Max af cirka samme alder :-)

Kan det løses software mæssigt? Det tror jeg sådan set godt det kan, men bilen har vel været på markedet i 4 år nu uden at det er lykkedes dem. Hvor meget tid har de reelt brugt på at løse problemet? Aner det ikke, men helt klart ikke nok og det kunne have været løst med en dedikeret rengsensor i stedet. De forsøger at genopfinde den dybe tallerken og det er ikke lykkedes dem endnu. 

tkatv4
tkatv4 May 6

@jramskov: Husk at jeg kun taler om fartpiloten. Det korte af det lange er, at der med denne aktiveret kræves mere koncentration, gives flere overraskelser og skabes flere pinlige eller direkte farlige situationer end, da jeg kørte min første - og aldeles u-automatiserede - Alfasud fra 1978. Det er simpelthen langt ude... - Og jeg vil tusindefolds foretrække min nuværende diesel-Renaults forudsigelige men 'dumme' fartpilot frem for Tesla'ens uduelige neurale automatik. Men @MOS har givet ret, i, at selvom det sikkert ville tage en Tesla programmør 20 sek. at give os en non-adaptiv option, får vi den nok aldrig af de nævnte grunde :-/

Selvstyringsfunktionen bruger jeg nu og da, men mest for sjov. Det siger mig ikke så vildt meget, og derfor fred være med dens 'personlighed'... ;-)

...Til gengæld glædes og fascineres jeg dagligt over Musk&Co.'s 'lightyears ahead'-status på andre dele af bilens software. Specielt motor- og batteri-management, - og deraf følgende effektivitet og (forhåbentlig) langtidsholdhed :-)

jramskov
jramskov May 7

Jeg tror Tesla AP team er nærmest 100% fokuseret på FSD som desværre er "nerfed" gevaldigt i Europa pga. lovgivningen. Kunne godt forestille mig at det gør at vi andre lades lidt i stikken.

PeterDahl
PeterDahl May 7

Hm. Jeg er muligvis den eneste i verden som syntes viskerne fungere helt ok. Muligvis fordi jeg ikke køre rundt i mørke så meget, eller fordi jeg kom fra en low tech bil som ikke havde en eneste sensor i sig.

Mht. AP er jeg enig i at det kun er brugbart på motorvej. Der syntes jeg det fungere udemærket, især når man ikke har super travlt og skal forbi andre hele tiden... Landevej køre jeg ikke så meget på, men i Kbh, incl. infaldsvejene osv. er det komplet ubrugeligt.

baldur
baldur May 11

Jeg har gemt en video fra bilens frontkamera under regnvejr:

https://youtu.be/Lgx_i3X5Crw

Det er ikke YouTube der er skyld i den ringe kvalitet, det ser sådan ud i den oprindelige fil også. Regndråberne ses kun ved at videokvaliteten bliver ringere - vi må håbe at computeren har adgang til en bedre version.

Alligevel synes jeg godt man kan se problemet med dybdeskarpheden. I bilen var det almindelige regndråber i gennemsnitlig størrelse. Blid regn hvor man vil køre med viskeren i interval. Jeg kan ikke huske om jeg kørte med manuel viskerindstilling men det gør jeg næsten altid. Hvor jeg i bilen kan se knivskarpe regndråber, hvor man ikke forstår hvorfor den dog ikke er bedre til at fjerne dem, så ser computeren bare nogle klatter hvor synet bliver lidt uskarpt.

tkatv4
tkatv4 May 12

Man kan godt forstå, at computeren har svært ved at tolke de billeder :-/

I øvrigt (for at svare mig selv højere oppe) fandt jeg nu ud af, at man kan slukke viskeren helt ved at trykke på selve viskersymbolet (over de fire indstillinger for interval/hastighed) efter, at man har trykket visker-ikonet på bundlinjen :-) 

- Det var dejligt, for hidtil er det nemlig kun lykkes mig at slå visker helt 'off' ved brug af stemmekontrollen (og mine viskere har det også med pludselig at gå i gang i høj solskin) :-O

ankjaers
ankjaers May 14

Citat fra tkathulevej

Man kan godt forstå, at computeren har svært ved at tolke de billeder :-/

I øvrigt (for at svare mig selv højere oppe) fandt jeg nu ud af, at man kan slukke viskeren helt ved at trykke på selve viskersymbolet (over de fire indstillinger for interval/hastighed) efter, at man har trykket visker-ikonet på bundlinjen :-) 

- Det var dejligt, for hidtil er det nemlig kun lykkes mig at slå visker helt 'off' ved brug af stemmekontrollen (og mine viskere har det også med pludselig at gå i gang i høj solskin) :-O

Insekter + lav aftensol kan godt trigger viskerne. 

Et godt bud jeg så på det amerikanske forum er at de brugte ML til at se om andre biler brugte deres viskere.  

Sider: 1 2 »