Loading...
dk

Tesla Vision: Dropper radar og skifter til kun at bruge kameraer | Tesla Forum

jramskov
jramskov May 26

Transitioning to Tesla Vision

We are continuing the transition to Tesla Vision, our camera-based Autopilot system. Beginning with deliveries in May 2021, Model 3 and Model Y vehicles built for the North American market will no longer be equipped with radar. Instead, these will be the first Tesla vehicles to rely on camera vision and neural net processing to deliver Autopilot, Full-Self Driving and certain active safety features. Customers who ordered before May 2021 and are matched to a car with Tesla Vision will be notified of the change through their Tesla Accounts prior to delivery.

For a short period during this transition, cars with Tesla Vision may be delivered with some features temporarily limited or inactive, including:

• Autosteer will be limited to a maximum speed of 75 mph and a longer minimum following distance.
  • Smart Summon (if equipped) and Emergency Lane Departure Avoidance may be disabled at delivery.

In the weeks ahead, we’ll start restoring these features via a series of over-the-air software updates. All other available Autopilot and Full Self-Driving features will be active at delivery, depending on order configuration.

All new Model S and Model X, as well as all vehicles built for markets outside of North America, will continue to be equipped with radar and will have radar-supported Autopilot functionality until we determine the appropriate time to transition those vehicles to Tesla Vision.

Frequently Asked Questions

How do I know if my car is equipped with radar? 
Starting with deliveries in May 2021, Model 3 and Model Y vehicles built for the North American market will be optimized for Tesla Vision and will not be equipped with radar. If you ordered a car before May and are matched to a car that is not equipped with radar, you will be notified of the change in your Tesla Account prior to delivery.

Why aren’t Model S and Model X transitioning now?
Model 3 and Model Y are our higher volume vehicles. Transitioning them to Tesla Vision first allows us to analyze a large volume of real-world data in a short amount of time, which ultimately speeds up the roll-out of features based on Tesla Vision.

Link: www.tesla.com/support/transitioning-tesla-vision

Forummets indlæg er redigeret af jramskov May 26
bskaarup
bskaarup May 26

Rygtet siger at det er derfor der holder 10.000+ Model 3/Y i Freemont og rundt omkring hos forhandlerne som de ikke kan levere da de venter på software der ikke bruger radar.

"and a longer minimum following distance." - det gad jeg godt var permanent. På de jyske motorveje er der god plads så skalaen burde gå til 10 i stedet for 7.

Forummets indlæg er redigeret af bskaarup May 26
jramskov
jramskov May 26

Her er lige et ret interessant tweet/svar fra Andrej Karpathy - chefen for Teslas Autopilot team:
"Yes vision is extremely information rich. 8X surround 1.2MP @ 36Hz is a lot of constraints on state of the world, can be processed at 10X better latencies than what human meat computer can ever hope for, with full attention. We live in a funny silver of time where it’s a contest."

Her er link til tweet og tråden han svarer på: https://twitter.com/karpathy/status/1397447013101309954?s=20

Forummets indlæg er redigeret af jramskov May 26
MOS
MOS May 26
Citat fra bskaarup

"and a longer minimum following distance." - det gad jeg godt var permanent. På de jyske motorveje er der god plads så skalaen burde gå til 10 i stedet for 7.

Skalaen for following distance går normalt fra 1-7. Som jeg forstår det, ændrer de nu til en længere minimum following distance, dvs. de korteste afstande (1-3) fjernes, så skalaen nu går f.eks. fra 4-7 i stedet. Men det kan være, jeg tager fejl.

Hvad skal man egentlig bruge en following distance på 10 til? Hvad er fordelen ved det?

bskaarup
bskaarup May 26
Citat fra MOS

Hvad skal man egentlig bruge en following distance på 10 til? Hvad er fordelen ved det?

Så holder bilen større afstand til forankørende så stenslag undgås.

MOS
MOS May 26

Er following distance 7 ikke nok til at undgå stenslag?

PeterE
PeterE May 26

Stenslag kan ikke undgås, og kommer lige som ofte fra et køretøj i vognbanen ved siden af - eller fra en modkørende på en ikke-motorvej.

selsoe
selsoe May 26

Så håber jeg ved gud de installerer bedre kameraer i bilerne. Jeg får jævnligt besked om, at autopilot giver op pga. "blokeret" kamera. Enten ved dug, kraftig regn, direkte sollys eller hvad ved jeg. Og med tanke på hvor elendig regnsensoren er, skal de virkelig oppe sig.

PeterE
PeterE May 26

Tjah, det er måske godt at gå imod strømmen - time will tell: 

"But Musk has long insisted that he can deliver a self-driving car using cameras alone. At Tesla's Autonomy Day event in 2019, he called the technology a "fool's errand" and said "anyone relying on lidar is doomed." He also slammed lidar as "expensive sensors that are unnecessary."

MOS
MOS May 26

Jeg var også ved at få yoghurten galt i halsen i morges, da jeg læste, at Tesla dropper radaren. Min første tanke var, at det i teorien burde være nok med kameraer, men at det i praksis nok vil give rigtig mange udfordringer.

Jeg går dog stærkt ud fra, at det ikke er et uigennemtænkt indfald bare for at spare prisen på en radar, men at de har solid, faktabaseret evidens for, at det kan fungere tilfredsstillende uden radar, men bare med kameraer. Ellers ville det virkelig være at skyde sig selv i foden, da hele TACC, AP, EAP og FSD er afhængig af, at det fungerer.

PeterE
PeterE May 26

Det er nok en blanding af mange ting, men hvis man har en øverste chef der har besluttet sig for at lidar og radar generelt er noget skrammel, så er det nok lidt svært at flytte ham igen...jeg ville også tror at radar kunne noget i mørke som kameraer har det svært ved. Men ok, der er jo også sensorer.

Ice2EV
Ice2EV May 26

Alle de der Phantom(Ghost breaking's ved passage af lastbilers skygge, det kan altså under ingen omstændigheder være radar fejl, for radaren læser ikke skygger.

Det gør derimod kameraer.

Frygter det er regnssensor problematikken om igen. Så kommer der nok om få år en deep shadow opdatering!

PeterE
PeterE May 26

Enig, og netop at kombinere radar, sensorer, sonar og billeder fra kameraer kunne/burde da være en del af løsningen på netop ghost breaking og lign - som nogle herinde synes er et større problem, og andre er lidt ligeglade med.

jth
jth May 26
Jeg tror tværtimod det er radaren der giver problemer.
Mine tidligere VAG biler havde også ghost braking og kunne feks ikke stoppe for stillestående biler (formentlig for at undgå at bilen fejlagtigt reagerer på stillestående objekter som der ikke skal bremses for)
CHR2020
CHR2020 May 26
Læste et interessant indlæg på en amerikansk artikel om "vision  only" og hvorfor det måske er mere sikkert. Ved ikke om man kan anskue det sådan, men interessant er det.

Lad os sige at kamera og radar hver har en fejl margin på 5% (altså 5% hvor de læser forkert), som i bedste fald giver ghost breaking og værste fald sender bilen på afveje.

Så samlet giver det en samlet fejl margin på (0,95x0,95-1) = ca. 10%.

Ved kun at forholde sig til kameraer, er fejl marginen kun 5%, altså er bilen mere sikker.

Om det er en rigtig måde at afskue dette på, skal jeg ikke gøre mig klog på.
Forummets indlæg er redigeret af CHR2020 May 26
ankjaers
ankjaers May 27

En gut på reddit beskriver meget godt de problemer der er med radar. Jeg har selv haft lign problemer i drone industrien hvor vi for det meste "kun" skal forholde os til stillestående objekter. 

jramskov
jramskov May 28

Så er første bil uden radar leveret: https://twitter.com/spleck/status/1398015162255298560

P85DK
P85DK May 28

Så vildt at de stadig har et skærmbillede med 4 indstillinger hvor der står BETA ud for.

PeterE
PeterE May 28

Gad vide om 'BETA' faktisk blot er en måde at fraskrive sig ansvar på? Jeg er glad for at der - trods alt - ikke står beta på mit rat...

MOS
MOS May 28
Citat fra PeterE

Gad vide om 'BETA' faktisk blot er en måde at fraskrive sig ansvar på? Jeg er glad for at der - trods alt - ikke står beta på mit rat...

Det tror jeg, du har ret i. Beta betyder, at funktionen ikke er færdigudviklet endnu. Den kan klare de fleste situationer, men chaufføren skal hele tiden være opmærksom og klar til at tage over. Og ultimativt er det chaufførens ansvar.

Når FSD er et færdigt produkt og de er blevet godkendt af myndighederne, kan bilen køre helt selv uden at man skal være klar til at tage over. Det juridiske ansvar vil så være Teslas. Og så sletter de nok "Beta" betegnelsen. Men mon ikke der går en rum tid endnu...?

Sider: 1 2 »