Loading...
dk

S85 årg 14. skal følges med M3P årg 21 1500km | Tesla Forum

TBElvogn
TBElvogn Jun 6 '21

Hey kloge menesker ;-)

Gl model s85 skal på langtur med ny model 3, Hvor lang “ekstra vente tid” tror i model3 skal vente på vores gl model s85 får strøm på så vi kan kører ca lige langt??.

Jeg overvejer at få mont ny type ladestik, så vi kan lade ved samme Supercharger ned igennem Europa.... Er det 10 min.. eller 30 min?? 

Tak mvh TB

P85DK
P85DK Jun 6 '21

Du kan jo regne på det :-) En Model S 85 fra 2014-15 stykker vil max lade med 120 kW og en Model 3 lader max med 250 kW, så afhænger det selvfølgelig af om I kommer ind på en Supercharge rv1, v2 eller v3, samt hvilken SoC I kommer ind med.

Men hvis I vil følges ad, så kommer Model 3 til at vente på Model S. Jeg vil groft sagt sige at hvis Model S kører fra første stop når Model 3 kommer ind, så vil model 3 kører når Model S kommer ind på stop nr. 3.

MOS
MOS Jun 6 '21

Baseret på Tesla Bjørns 1000 km challenges, så kan en ny Model 3 køre 1000 km inkl. ladestop på ca. 10 timer. En Model S P85 kunne tilbage i 2019 gøre turen på lige knap 11 timer, men jeg tror ikke, den havde den nye FW, der reducerer ladehastigheden, så der skal nok lægges 0,5-1 time til, hvis man forsøgte turen med den nye FW. En Model S 85 (uden P) vil nok være en smule mere økonomisk og skal derfor ikke lades helt så meget, men det er nok marginaler. Alt i alt og afhængigt af superchargerens ladehastighed, så må man nok forvente, at en gammel Model S skal lade 2-3 gange så lang tid som en ny Model 3.

Hvis I skal følges ad og gerne vil hurtigst muligt frem med kortest mulige ladestop, så vil jeg anbefale, at Model S suverænt bestemmer ladestoppene, for den bliver helt sikkert flaskehalsen. Den skal køres næsten helt tom for at få hurtigste ladehastighed og den skal ikke lades meget mere, end den kan nå til næste SuC. Man kan evt. lade nok til at springe en SuC over, hvis man er mere til det. Model 3 kan på den samme tid sikkert nå at lade til 80-90% og måske have 40-50% tilbage, når man ruller ind på næste SuC. Så hvis Model 3 sætter stikket i samtidig med Model S, så vil 3'eren aldrig få problemer.

nko
nko Jun 6 '21
Bjørn har en beregner til 1000 km challenge. Brug den. Det må være mit bedste råd ift at beregne tiden :)

M3 skal lade MS komme til først hvis der er SuC-kø — og evt tage “nr 2” i et lader-par (især hvis der kun er ét helt par ledigt), og kan vige hvis der bliver lader-bøvl. M3’eren kan evt også køre foran og tage vinden, kan bruges til småærinder (hente mad), mv. Mon ikke det går helt fint når det er ferie? :)
TBElvogn
TBElvogn Jun 6 '21

Hey. Tak for forslag og fif, bliver sjovt at prøve i praksis. Tak mvh TB

fmm1000
fmm1000 Jun 6 '21
Lad gerne os andre følge med ved opdateringer undervejs
KimT
KimT Jun 6 '21

Du kan jo selv prøve at lege med https://abetterrouteplanner.com/ De har vist rimelig opdateret tal (langsom ladehastighed på din bil). Umiddelbart siger den noget i retningen af 2,5timers forskel !

Umiddelbart (alt efter hvordan/hvor mange stop) siger den en forskel på 2,5timer !

TBElvogn
TBElvogn Sep 24 '21

Opdat. Så har vi været på tur med Gl S85 og M3P til Gardasøen. Vi er pt på vej hjemad, og kører samme rute hjemad som nedad. Pga 3 børn i S85 og 2 børn i M3P…. Er der aldrig nogle der skal tisse samtidige, men turen har gået over al forventning. Bruger ca 2,5 dag hver vej (Ja det kunne gøres meget hurtigere med for os starter ferien når vi køre hjemmefra… også slipper vi også for at vi også for at sove det første døgn i Lazise

TBElvogn
TBElvogn Sep 25 '21

Nå kun starten kom med (ved ik hvorfor) 1 dag overnattede vi i Hannover kørte hjemme fra kl 14 fremme kl 19… 2 dag overnattede vi ved München ca 600 km 3 dig fremme i Lazise kl 16  ialt ladede vi 7 gange nedad plus de 2 destations lader ved hotellet. M3P var klar til at kører videre efter ca 15-20 min vores gl S85 skulle bruge ca 30-50 min (men problemet var ik så stort da indtag af mad,is og kaffe gerne skulle ud igen inden vi kørte videre…. Så følte ikke vi ventede meget på bilen blev færdig med ladning…. Nu er vi på vej hjemad og skal snuppe 308 km i hug… det er nok max man kan nå i en gl S85… Vi har brugt ABRP app som i foreslog… det virker så fint… tak for input.. Mvh TB