Loading...
dk

Teslas Supercharger netværk udvider med vanvittig fart. | Tesla Forum

Noogi
Noogi Jun 9 '21

Mens vi utålmodigt venter på hvornår de næste danske Supercharger stationer kommer op at køre kan man let glemme hvor hurtigt Tesla udvider deres ladenetværk på verdensplan.

Følg med på Teslas relativt nye officielle Twitter konto hvor de informerer om nyåbnede SuC stationer. @TeslaCharging

Kort fortalt åbner de ca. 3-6 nye stationer hver dag! Pt. næsten 2.800 stationer og 26.000 ladere. I august 2020 var der lidt over 1.900 stationer. I dag 9 måneder senere er der godt 2.800 stationer. Dvs godt 100 nye SuC lokationer hver måned. Det er mere imponerende end jeg havde forestillet mig.

Venligst hold denne tråd fri for galde omkring chargegate. Det er der en anden tråd til. Tesla gør en masse godt og det skal de have ros for.

PeterE
PeterE Jun 9 '21

Enig, det er godt og fint - og lad os endelig holde fokus. Jeg kunne nok godt tænke med at disse udmelding blev krydret med bare lidt detaljer om hvorhenne i verden denne kæmpe vækst er? Jeg er fx, og det er måske bare mig, lidt ligeglad med nye SuCer i Kina - men det er lidt navlebeskuende.  

Og ja, det er imponerende så mange posts der er kommet siden udgangen af marts.

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Jun 9 '21
MOS
MOS Jun 9 '21
Citat fra Bianco

https://supercharge.info/charts

Er der nogle, der kan forklare, hvad der skete d. 22. januar 2021, hvor der åbnede næsten 500 nye superchargere i Asia Pacific på blot én dag? Det er alligevel lidt vildt! 

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jun 9 '21
cth
cth Jun 9 '21

Ja som forventet USA og Asien.

Så det er der vist et fåtal herinde, om overhovedet nogen, der nogensinde får glæde af dem.

Med de planlagte i DK er vi vel efterhånden godt dækket ind...altså os med 500+ WLTP :-)

Men jeg kunne godt tænke mig at spørge...hvor vigtige er de egentlig her i DK, efterhånden som vi får længere og længere rækkevidde og det ikke er gratis at lade.

For mit eget vedkommende lader jeg når jeg når frem til destination. Nogen gange kan jeg køre frem og tilbage. Er også typisk 1 krone billigere end SuC.

Sommerhuset i nordjylland, bornholm eller familien rundt omkring.

Forummets indlæg er redigeret af cth Jun 9 '21
Noogi
Noogi Jun 9 '21
Ikke kun USA og Asien. Også mange nye SuC i Europa. For mit vedkommende er vi allerede godt dækket ind i DK og nabolandene. Har ingen udfordringer ved de langture jeg tager. Men de kommende SuC er ekstra bekvemmelighed. Kørte op gennem Sverige fornylig og der er overflod af SuC lademuligheder med lav belastning. Så er der jo dem der bor i lejlighed med begrænsede / besværlige muligheder til daglig brug der foretrækker at tage en ugentlig tur til SuC istedet. Det ser man især i storbyerne udenfor DK hvor der er en del 72 kW urban Superchargers.
P85DK
P85DK Jun 9 '21
Citat fra Noogi For mit vedkommende er vi allerede godt dækket ind i DK og nabolandene.

Kommer du tit til det rigtige vestjylland?

jramskov
jramskov Jun 9 '21

De har lige bygget en fabrik i Kina til at lave Super Chargere. Den skulle så vidt jeg ved være begyndt at producere dem og være i stand til at lave 10.000 årligt. 

Californien får også nogle gevaldigt store SuC'ere - der skulle bla. være en udvidelse på vej til en af de første SuC'ere i verden - en heftig opgradering til 100 ladere i alt: https://www.teslarati.com/...harger-v3-confirmed/

jramskov
jramskov Jun 9 '21

P85DK: Hvad er det forkerte Vestjylland? :P 

Men enig, de kunne godt lige smide en SuC ved Holstebro f.eks. :) 

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Jun 9 '21
P85DK
P85DK Jun 9 '21

I 2014 annoncerede de en SuC ved Korskroen, som så er blevet udskudt igen og igen lige siden. Nu står den til at komme i Q4 ved Esbjerg. Langs vestkysten er der stort behov pga sommerhus områderne med besøgende fra Tyskland, Norge og Sverige. Esbjerg er ok for de store træk fra Tyskland der skal op langs kysten. Men på nuværende tidspunkt er det langt fra ok.

Langs kysten hjælper en i Holsterbro ikke mere end en i Herning eller Skive. Hvis Ringkøbing havde været lidt fremme i skoen, så havde de sørget for at Tesla havde lagt en der, så de kunne trække endnu flere fra sommerhusene ind til Ringkøbing.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jun 9 '21
jramskov
jramskov Jun 9 '21

I Ringkøbing er der trods alt en 75kW Sperto lader. Søndervig har 24kW DC Sperto lader. I sommerhusene  tænker jeg man ofte kan mormorlade. Det sagt er jeg enig - der mangler helt sikkert SuC'ere eller andre lynladere rigtig mange steder endnu.

P85DK
P85DK Jun 9 '21

Rigtig mange sommerhusudlejere forbyder mormorladning - med rette. Det kan blive rigtigt dyrt for dem og det står indtægten slet ikke mål med. Én 75 kW og en 24 kW til overpriser dækker vist ikke rigtigt.

Og nu har Christian solgt kabelbanen, han var ellers flink til at give strøm

jramskov
jramskov Jun 10 '21

@P85DK: Det er bestemt ikke nok med én 75kW og én 24kW lader, nævnte blot at området ikke var helt uden ladere. Det er til gengæld ikke til åger priser: 2,5kr/kWh ved 24kW laderen og 3,5kr/kWh for hurtigladeren. Det synes jeg er fair priser.

Hvordan kan det blive dyrt for sommerhusejerne når man betaler per kWh forbrugt? Sådan har det i hvert fald været i samtlige sommerhuse vi har lejet.

cth
cth Jun 10 '21
Ja sommerhuse skal man da selv betale strømmen. Typisk 2,5 kr. og så sparer man da 10 øre i forhold til SuC :-)
Ice2EV
Ice2EV Jun 10 '21

Fordi ejeren skal betale skat at indtægten for strømmen, så det koster ham at levere servicen.

Skat af 2,50 er vel ca 1,25. Så er der 1,25 tilbage, hvor er det lige man får strøm for 1,25? (altså ud over proces strøm)

jonsiii
jonsiii Jun 10 '21

Hvis det er udlejning, så er forbruget vel langt over 4000 kWh, og så burde det da være muligt i 1,25.

cth
cth Jun 10 '21

Så har jeg snydt i skat i mange år i mit sommerhus.

Jeg var af opfattelsen at kun lejeindtægt talte med.

Ikke forbrug.

NoMoreICE
NoMoreICE Jun 10 '21

Der er 40% fradrag før man betaler skat af sommerhusudlejning. Det er skat af kapitalindkomst. Da man betaler nedsat elafgift over 4000 kWh kan det godt løbe rundt.

P85DK
P85DK Jun 10 '21

@jramskov - det er ikke kWh prisen er der er udfordringen, det er den potentielle overbelastning af el installationen :-)

cth
cth Jun 11 '21
Quote from P85DK

@jramskov - det er ikke kWh prisen er der er udfordringen, det er den potentielle overbelastning af el installationen :-)

nåee.. ja så giver det mening.
Det har du ret i. mange sómmerhuse har gamle installationer og jeg har da også knaldet sikringer i vores, selvom jeg egentlig burde have styr på ladningen.
Men hvis man skruer AMP ned på 10 eller mindre i bilen, så går det fint og man får strøm nok selvom man kun er der kort tid.

Sider: 1 2 3 4 »