Loading...
dk

Teslas Supercharger netværk udvider med vanvittig fart. | Tesla Forum

jramskov
jramskov Jun 11 '21

@P85DK: Sætter den altid til 6A, så den hiver nærmest intet. Opladningen tager selvfølgelig også MEGET lang tid, men når det er begrænset hvad man kører af km er det helt fint + det kan sagtens være der er en ladestander et af de steder man evt. besøger i løbet af ugen.

Ice2EV
Ice2EV Jun 11 '21

Sidste sommer ved den spanske residens, holdt vi den på fuld med 6A. Dog suppleret af et enkelt besøg til den lokale gratis 11kW Tesla lader.

Spansk el er en ukendt faktor, en dansk nabo lidt oppe af vejen, der er uddannet elektriker, mente vi var modige. Men det gik flot i 17 dage.

Bianco
Bianco Jun 11 '21

I lejede sommerhuse sætter jeg den altid til komfurstikket, og trækker 8 A på tre faser. Har endnu ikke poppet sikring.

jramskov
jramskov Jun 11 '21

@Bianco Hvordan gør du det - er det ikke besværligt at komme til eller hvad er det jeg misser?

P85DK
P85DK Jun 11 '21

Nu kunne jeg aldrig finde på at leje nogle af vores huse ud, men du kan være sikker på at for hver lejer der skruer ned til 6A er der 99 som ikke skruer noget ned. At en sikring springer er bedste outcome, det er den lange høje belastning som ledninger og stik har det svært med og det 'fede' er jo at det ikke nødvendigvis viser mens skadesforvolder er lejer i huset, så du finder med stor sandsynlighed aldrig synderen.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jun 11 '21
jpx
jpx Jun 11 '21

Sidst vi lejede et sommerhus (i vinterferien), kunne man give en kommentar til udlejeren efterfølgende via et spørgeskema, og der skrev jeg, at det ville være lækkert med en almindelig udendørs stikkontakt man kunne sætte sin nød/mormorlader i, velvidende at den var forberedt til det. Om ejeren gør noget ved det, ved jeg naturligvis ikke, men nu kender han da til behovet. 

Jens_N_B
Jens_N_B Jun 11 '21

I takt med at sommerhus ejerne selv får elbiler, bliver der nok også flere sommerhuse med (sikker) mulighed for opladning.
Hos Bornholmtours er det f.eks muligt under udstyr at vælge "lademulighed for elbil"

jramskov
jramskov Jun 11 '21

Det er muligt ved flere udlejningsfirmaer at filtrere på "lader til elbil".

Ice2EV
Ice2EV Jun 11 '21

@Jens_N_B Problemet er de resterende sommerhus ejere ikke tænker over at sådan en raket, kan suge vakuum i en gammeldags stofledning, så når udlejnings bureauet spørger, så siger han bare "ja da". Uvidende om han kan risikere at brænde hytten af.

jonsiii
jonsiii Jun 11 '21

Ja man skal lige passe lidt på. Der anbefales nærmeste stikkontakt og max 6 A. Jeg vil dog hellere trække en forlænger om til stikkontakten nærmest tavlen, men det er jo nok svært for Hr. og Fru Jensen at gennemskue. Heldigvis kommer der flere og flere ladere. Jeg var begyndt på et lille regneark:

Der er fremskridt.

Bianco
Bianco Jun 11 '21

Citat fra jramskov

@Bianco Hvordan gør du det…

De fleste komfurer har hjul på bagkanten, så nemt at trække ud efter aftensmaden/opvasken. Så kan den lade til sengetid, eller natten over (men så ville jeg nok skrue endnu længere ned i amp) 

MOS
MOS Jun 11 '21
Citat fra P85DK

Nu kunne jeg aldrig finde på at leje nogle af vores huse ud, men du kan være sikker på at for hver lejer der skruer ned til 6A er der 99 som ikke skruer noget ned. At en sikring springer er bedste outcome, det er den lange høje belastning som ledninger og stik har det svært med og det 'fede' er jo at det ikke nødvendigvis viser mens skadesforvolder er lejer i huset, så du finder med stor sandsynlighed aldrig synderen.

Det er præcis derfor, man bare skal få sat en ordentlig kraftstikkontakt op, der kan holde til mosten. Kan ikke koste mange basseører.

Endnu bedre vil selvfølgelig være en ladeboks på en separat gruppe, men så begynder det at koste lidt. Tænker dog stadig, det er en god investering i fremtiden.

jramskov
jramskov Jun 14 '21

@Bianco OK, så var det som jeg forestillede mig :) 

Helt enig @MOS - hvis jeg havde et sommerhus var der for længst sat et kraftstik eller en ladeboks op.

Johannelund
Johannelund Jun 17 '21
Det kan aldrig betale sig at sætte en ladeboks op, da sommerhuse som regel er fritaget for elafgift da de kan registreres i BBR som elopvarmet, Men at sætte et kraftstik op med særskilt gruppe, ja der kan gøres for 2500 hvis man selv trækker kablet og kun får elektrikeren til at tilslutte den i eltavlen hvis der er plads eller koster det 500 mere
jth
jth Jun 17 '21
Du kan da godt sætte en ladeboks op uden at have abonnement.
Man kan så diskutere om man har brug for 11kW i sommerhuset eller om 3kW på et kraftstik er nok.
cth
cth Jun 17 '21

Fritaget for elafgift så skal man vist over 4000 KwH om året.... og det er kun den del over der er fritaget...korrekt?

ud over BBR skal afspejle at det er elopvarmet mener jeg man skal informere sit elselskab, så de kan udelade afgiften påp det over 4000 KwH ..korrekt?

jonsiii
jonsiii Jun 17 '21

Jeps. Vi bruger kun 2500 kWh i familiens sommerhus, så selvom det er elopvarmet, så giver det intet. Der kunne en boks med refusion godt være en ide, hvis der skulle trækkes mere end ca. 100 kWh på månedsbasis.

PeterE
PeterE Jun 17 '21
Citat fra Johannelund Det kan aldrig betale sig at sætte en ladeboks op, da sommerhuse som regel er fritaget for elafgift da de kan registreres i BBR som elopvarmet, Men at sætte et kraftstik op med særskilt gruppe, ja der kan gøres for 2500 hvis man selv trækker kablet og kun får elektrikeren til at tilslutte den i eltavlen hvis der er plads eller koster det 500 mere
Undskyld, men det er da noget vrøvl. Sommerhuse er vel ligesom andre boliger ikke fritaget men har en reduceret el-afgift når dit samlede årlige forbrug overstiger 4000 kWh, og kun den del det overstiger den grænse. De fleste refusionsaftaler har så en begrænsning på refusionen hvis du allerede har nedsat el-afgift. Naturligt nok.
Forummets indlæg er redigeret af PeterE Jun 17 '21
Johannelund
Johannelund Jun 17 '21
@jth
Om du laver et kraftstik til 3 faser = 11kw eller laver et kraftstik hvor du kun udnytter 1 fase = 3kw installationen er da den samme, kablet skal da være min 2,5 kvadrat, men kommer man langvejs fra og du vil have en opladt bil opladt til nattakst vil det er knibe med 1 faset opladning
jramskov
jramskov Aug 3 '21

Så er SuC kortet vist blevet opdateret igen, bla. med de sædvanlige udsættelser, flere er udsat til Q1 2022. Kan se der nu er en planlagt ved Kolding. Odense er også på kortet, kan ikke huske om den allerede var der?

Sider: « 1 2 3 4 »