Loading...
dk

Fejlstrømsrelæ RCD Type B - eller Type A | Tesla Forum

Bjergene
Bjergene Dec 3 '14

Jeg er i færd med at forberede modtagelsen (Medio dec.) af min TMS S -  85kW med 2 ladere - og skal i den forbindelse have en installatør i sving.
Jeg har takt med Seas-NVE hvorunder vi hører el-forsyningsmæssigt. 
Jeg får her at vide, at der skal anvendes en type B fejlrelæ, begrundet i en udtalelse om, at der kan forekomme en baglæns DC lækstrøm ved en 3-faset ladning.
Dette er helt nyt for mig - og da et type B fejlrelæ koster knapt 10 gange et type A samme - er det lidt svært at acceptere.
Har nogen Tesla ejere hørt om noget problem med et type A fejlrelæ?

kajakaj
kajakaj Dec 3 '14

Ingen problemer med ladning fra 400V 16A kraftstik, hverken på type A eller B relæ. Nogle leverandører af vægladebokse anbefaler type B-relæ, men ikke et krav. Teslaen kan ikke sende strøm retur til installationen.

Kiefer
Kiefer Dec 3 '14

Den eneste grund til at sætte et B-relæ op, skulle være for at betale flere penge til sin elektriker.

/Martin

birkjensen
birkjensen Dec 3 '14

Kiefer * Der er stor forskel mellem A og B Hpfi relæ, særlig når vi har med DC at gøre. HPFI er en sikkerhed for personer og husdyr. Men hvis relæet er mættet med DC strømme, kan den ikke udkoble ved fejlstrøm. 

/ Birk 

Mark
Mark Dec 3 '14

Den eneste måde at lade sin bil med DC er via SC eller andre hurtigladere fra de forskellige udbydere.

Type-2 stikket er ikke DC.

Så til din hjemme installation behøver du ikke et type-b relæ.

Hvis du derimod ladede med DC skulle du bruge et type-b

Det er sådan jeg har fået forståelsen af systemerne. :-)

PeterJ
PeterJ Dec 3 '14

Nogle el-biler kræver et type B HPFI relæ i ladestanderen. Tesla gør ikke, da konstruktionen gør DC fejlstrømme umulige. Da type B relæet er vildt prissat, kan det fint spares i en Tesla installation. Spørger man et el-selskab eller en elektrikker, vil man oftest få det 'sikre' 'B'-svar pga. uvidenhed.

Bjergene
Bjergene Dec 4 '14

Tak for indlæggene i forbindelse med min usikkerhed omkring installation for ladning af Tesla S.

Jeg fik ikke til en start nævnt, at min TMS'er er bestilt med dobbelt lader of at jeg forbereder installationen til 32A (Pt. med et 16A stik). Efterfølgende vil jeg overveje at anskaffe en ladeboks - for her at udnytte dobbelt laderne. 

Kiefer
Kiefer Dec 4 '14

Men uanset om du har en 16A eller en 32A installationer ændrer det sådan set ikke rigtig på at, du ikke behøver Type B, men sagtens kan nøjes med et Type A.

/Martin

PeterJ
PeterJ Dec 4 '14

@Kiefer, jeg vil have det sidste ord denne gang, Hermed sket ! (Måske vi skal have et forum-emne, der blot hedder Kiefer's mening ?)