Loading...
dk

Roadtrip København - Amsterdam (Euro2020) | Tesla Forum

TeslaSeb
TeslaSeb Jun 23 '21

Hej kloge Teslafolk

Jeg og tre af vennerne er så heldige at have billetter til kampen på lørdag og vi overvejer at tage turen i min M3 SR+ fredag nat. Jeg har været inde på "Go Anywhere" og smide de to adresser ind, og her lader det til at det kommer til at tage 11t20m hvorimod man nok kan gøre det på omkring 8t30m uden ladning. Er det jeres erfaring at "Go Anywhere" er realistisk med ruten og er der nogle ting jeg skal være opmærksom på ifht. at roadtrippe i en elbil. Jeg har aldrig kørt længere end til Stevns Klint så jeg er liidt nervøs ved om det er en dum idé jeg er ved at begive mig ud i.

Ruten via Tesla Go Anywhere:

https:///www.tesla.com/trips@55.6760968,12.5683372&s=&d=Amsterdam,%20Netherlands_Amsterdam%20Government%20of%20Amsterdam%20NH@52.3675734,4.9041389 

SuneH
SuneH Jun 23 '21

Linket virker ikke?

Men generelt er det kanon at køre roadtrips i Tesla, superchargernetværket spiller 100%

Der er massevis af folk herinde, som har været i Italien, Spanien, Nordkap mm i elbiler. I vores Model S har vi været i Provence, 2 x Østrig, 2 x Norge mm helt uden problemer.

Jeg kender ikke Go Anywhere, men generelt er det bare at lade til man rammer næste Supercharger og så når man sidder og lader, taste den næste ind i navi og lade til man komfortabelt kan nå den.

KimT
KimT Jun 23 '21

Prøv også at kik på https://abetterrouteplanner.com/

PeterE
PeterE Jun 23 '21

Jeg ville bare tage afsted og bruge navigationen i bilen, det virker og det virker godt. 

SuneH
SuneH Jun 23 '21

Ifølge abetterrouteplanner.com tager turen fra Kbh til Amsterdam 10t 6min, hvoraf de 8t 30min er kørsel og 1t 36min er ladning. Jeg har valgt en Model 3 SR+.

Herlig måde at rejse på - små pauser ind i mellem - og 1,5 times pause på en 10 timers tur er jo langt fra upassende, man skal jo have 2-3 måltider på den tid og vel også et par ture på toilettet. Så det er jo sammenligneligt med en fossilbil faktisk.

Ice2EV
Ice2EV Jun 23 '21

Sæt navi til i indkørsel, tillæg 1,5 time, og så rammer du kampen spot on. Det er erfaringen fra sidste sommers spaniens tur.

Når navi siger 10 timer, så tager det 11,5.

TeslaSeb
TeslaSeb Jun 24 '21

Perfekt mange tak for jeres tips, er straks mere rolig :-D

TeslaSeb
TeslaSeb Jun 25 '21

Jeg har dog lige et sidste spørgsmål. Jeg kan se at de fleste standere har CCS og SuC, min TM3 SR+ er fra dec 2020 og har vist ikke CCS installeret? Eller hvordan kan jeg se det? Jeg går ud fra at når der står SuC 150kW på standeren samtidig med CCS 150kW CCS SuC så kan jeg i det mindste godt lade 150kW på en "almindelig" SuC?

Ice2EV
Ice2EV Jun 25 '21

Du har CCS stik. Det har alle model 3 og alle nye modeller fremover.

Du kan lade på alle de stik du render ind i bortset fra CharDeMo stikket.

de 150 kW er under optimale betingelser, dvs. at batteri er forberedt til at modtage max effekt. Derfor er det pt bedst for dig at lade på Tesla's standere, fordi når du navigerer til Tesla SuC, så siger bilen 5-20 km inden ankomst, at den preconditioner battery to SuperCharger. Det gør den ikke hvis du kører til alle andre.

Man kan håbe der på et tidspunkt kommer en OTA update, der tillader os selv at vælge om der skal preheates batteri inden man ankommer til lader af andet mærke.

MEEEEN er du heldig der er en IONITY lader lige ved siden af, så naviger til Tesla, og jok den i IONITY, så får du max smæk for skillingen. Kan ikke huske hvad sådan en SR kan suge, men mener det 170 kW max.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jun 25 '21
MOS
MOS Jun 27 '21

I en SR+ gør det vist ikke den store forskel, om man lader på Ionity med 170 kW eller på en Tesla SuC med 150 kW. Så høj ladeeffekt forekommer kun i ganske kort tid ved lav SoC og med varmt (preconditioned) batteri. Efter kort tid ramper den alligevel ladeeffekten gradvist ned, så min påstand er, at på en SR+ sparer man max. et par minutter ved Ionity. I værste fald sætter man 5-10 min. til, fordi batteriet ikke er preconditioned.

Jeg ville nok bare gå efter den lader, der ligger på min rute i nærheden af, hvor batteriet er næsten tomt eller hvor man alligevel selv trænger til en pause og der evt. er gode faciliteter i nærheden (indkøb, toiletter, spisesteder m.m.). Sekundært kan man specifikt gå efter den, der giver billigst strøm (kan ikke huske forskellen, men det kommer måske også an på, hvilket abonnement, man har). Forskellen i ladehastighed er så lille, at det ikke er værd at bekymre sig om.

cth
cth Jun 27 '21

Hvordan gik turen så? I er nok ikke kommet hjem endnu efter en fantastisk oplevelse :-)

TeslaSeb
TeslaSeb Jun 27 '21

Det gik over al forventning, udover kampen så må jeg sgu sige jeg var godt imponeret af ladenetværket i Tyskland, og i Amsterdam har de 11kw chargers overalt. Det tog vel omkring 11 timer hver vej inkl. opladninger så det var acceptabelt. Vi var lidt nervøse for al det vand den "lækker" grundet aircon, men jeg tænker ikke det er andet end kondens - right?

Ice2EV
Ice2EV Jun 27 '21

Med et resultat, så var det da noget af en fest I var til.  ;-)

Det er formentlig kondes fra aircon og batterikøl ved supercharging.

Det endte i 11 timer, men hvor lang tid sagde navi at i skulle bruge fra start af?

Desværre er det tyndt besat med lademuligheder til Baku, men det var ellers en udfordring at prøve.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jun 27 '21
cth
cth Jun 27 '21

2700 km fra yderste østlige SuC i Bulgarien til Baku....

Bliver svært :-)

Der er mange SuC på vej i Tyrkiet..men kun på vej.

Noget helt andet... hvorfor i alverden spiller man europamesterskab i BAKU.

Det er ikke europa og hvis de har betalt sig til det med befolkningens penge, så burde det da boykottes. :-)

Forummets indlæg er redigeret af cth Jun 27 '21
TeslaSeb
TeslaSeb Jun 28 '21

Jeg kan faktisk ikke huske det på vej ud, men på vej hjem sagde den vist 11 timer, og det endte på omkring 12 nu jeg regner efter. Vi ladede så også en del mere op end hvad anbefalingen var for at være på den sikre side. :)

@cth der har været en del artikler omkring den korruption der var involveret i at få EM til Baku hvis det interesserer dig. Men jeg er da enig i at det er noget værre noget.

Kan I måske give svar på en sidste ting. Jeg havde en del "gratis" kilometer som er blevet spist på turen og da vi blev enige om at splitte ladningen ud, tænkte jeg at jeg bare kunne se hvor mange Kw der var smidt på og gange op med Tesla prisen. Desværre skriver den kun hvor mange kilometer jeg har fået ladet per sted. Er der nogen der kender en tommelfinger regel på hvor mange kilometer der går per KwH fra Teslas SuC?

TeslaSeb
TeslaSeb Jun 28 '21

Smukt tak!

fmm1000
fmm1000 Jun 28 '21
De gamle sovjetstater røg med ind i UEFA, da USSR gik i opløsning. Derfor kan EM også afholdes i Baku.

Noget helt andet. En artikel i Berlingeren idag advarer stærkt mod at køre dertil, da vejen går igennem adskillige krigszoner.