Loading...
dk

Laderoaming,,,,,,, så er vi sgu da på vej i rigtige retning | Tesla Forum

Ice2EV
Ice2EV Jul 1

https://ekstrabladet.dk/biler/meget-nemmere-adgang-for-elbilejere/8663229

KimT
KimT Jul 1

Så må vi se om det får en betydning for priserne...... Umiddelbart er det jo bare at man kan bruge en hvilken som helst brik på en stander, og så vil din operatør afregne med udbyderen.

Ice2EV
Ice2EV Jul 1

På den ene side er jeg næste ligeglad med prisen(og dog). 

 

Men fordelen er at alle almindelig dødelige, der ikke har fået elektrochock på transportbehovet, bliver så forvirret når de skal have 29 app's/ladebrikker etc for at komme udenbys. Det skal de så ikke fremover.

 

 

 

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jul 1
griffel
griffel Jul 1

- Det kommer da an på om man bliver flået ved at bruge den ene brik frem for den anden... For så fortsætter junglen jo.

Bliver spændende at høre mere

Ice2EV
Ice2EV Jul 2

@Griffel Det er korrekt. Men hvis hovedparten af folket lader som antaget, 95-97% hjemme, så er det meget begrænset man lader ude på årsbasis. 

Om man så lader 200 kWh til 2,5 eller 5 kr, det bør ikke vælte et budget med en halvdyr bil. 

Man kunne forestille sig at der vil kommer differentieret pris på 11-50-150-350 kW ladere. Lidt ligesom oktan 92-95.97 eller 100.

Så kan folket selv vælge hvor travlt de har.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jul 2
Boomle
Boomle Jul 2

Ice2EV det må være husejerne du taler om, som lader 95-97 % hjemme. 

Husk lige på at knap 2 mio. danskere bor i lejlighed. For os ville det være super hvis roaming blev en fast pris, så man ikke skal have abonnementer hos alle de forskellige udbydere. 

jramskov
jramskov Jul 2

Jeg fandt denne side hos EON, jeg har en Clever brik hvor jeg kan lade på Clever ladere (med undtagelse af lynladere) til under 3kr, så det bliver vist fortsat den jeg skal hive frem: https://faq.eon.dk/guide/betal-med-dit-eon-ladekort-pa-andre-netvaerk?category=opladning-i-netvaerk

Sidst opdateret: 09.02.2021

CLEVER
0,74 EUR/kWh. Ca. 5,5 DKK/kWh

IONITY

0,85 EUR/kWh. Ca. 6,33 DKK/kWh

 

ankjaers
ankjaers Jul 2


 

Citat fra Boomle

Ice2EV det må være husejerne du taler om, som lader 95-97 % hjemme. 

Husk lige på at knap 2 mio. danskere bor i lejlighed. For os ville det være super hvis roaming blev en fast pris, så man ikke skal have abonnementer hos alle de forskellige udbydere. 

Så ville man jo primært være kunde hos den operatør som har lader tættest på bopælen. Derfor vil ICE2EV argument stadig holde. 

PeterE
PeterE Jul 2

Jeg håber da at der stadigvæk vil være massiv konkurrence, og en fast pris kunne betyde at konkurrencen var sat ud af spillet...prisen på en liter diesel variere også fra tankstation til tankstation. Selvom roaming er et kæmpe skridt i den rigtige retning, og et max på priserne nok var en ide.

griffel
griffel Jul 2

Men prisen på tankstationerne varierer da kun indenfor nogle ganske små marginaler i forhold til det vi er vant til her...

PeterE
PeterE Jul 2

Ja ok, men så tag priserne på tele-roaming som var værre end de er her - de blev vist nogenlunde løst da EU blev enige om nogle max grænser.

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Jul 2
Boomle
Boomle Jul 5
Citat fra ankjaers


 

Citat fra Boomle

Ice2EV det må være husejerne du taler om, som lader 95-97 % hjemme. 

Husk lige på at knap 2 mio. danskere bor i lejlighed. For os ville det være super hvis roaming blev en fast pris, så man ikke skal have abonnementer hos alle de forskellige udbydere. 

Så ville man jo primært være kunde hos den operatør som har lader tættest på bopælen. Derfor vil ICE2EV argument stadig holde. 

Ja, den holder i teorien hvor der altid er plads på den nærmeste lader, den holder bare ikke i praksis, hvor man ofte skal hen på den 2. tætteste, eller 3., 4. og nogle gange 5. for at finde en plads. Der ville det være rart hvis man ikke skal tænke over om man har abonnement det pågældende sted.  

PeterE
PeterE Jul 5
Og hvad er løsningen så? Endnu et statsmonopol? Nej vel, men det er lidt svært at komme på den gode model hvis det skal være billigt og tilgængeligt og ladeoperatørerne også må tjene penge.
Forummets indlæg er redigeret af PeterE Jul 5
jonsiii
jonsiii Jul 5

Politikerne mangler en gennemgang af Eldrup 2.0, hvor der netop blev advaret om dette. Var der noget med at det skulle ske efter sommerferien?

https://fm.dk/media/18492/delrapport-2_veje-til-en-veludbygget-ladeinfrastruktur_web_a.pdf

 

"Kommissionen ønsker, at det bliver enkelt for forbrugerne at roame på alle offentligt tilgængelige ladestandere. Det vil sige, at fx kommunikationsprotokoller eller betalingsmuligheder mv. ikke udgør en barriere for brugen af forskellige operatørers ladestandere. Derudover vurderer kommissionen, at det er uhensigtsmæssigt, hvis ikke adgangen til og priserne på (indad- og udadgående) roaming hos andre operatører gør roaming til et reelt alternativ.

En stor del af aktørerne i branchen har indgået en aftale, hvor de forpligter sig til, at alle bilister, uanset kundeforhold, via én app kan starte, stoppe og betale for opladning på hele det offentligt tilgængelige ladenetværk i Danmark via en roamingtjeneste. I aftalen er der ingen forpligtelser til samarbejder om prisstrukturer, herunder fx prislofter. Kommissionen noterer sig branchens forpligtelser og støtter op om disse. Det er dog afgørende, at forpligtelserne indfris, og at der skabes en øget konkurrence på markedet mhp. at realisere de nødvendige gevinster for forbrugerne."

 

Og hvad skal vi så gøre ved det?

 

"Kommissionen anbefaler, at:

* Der indføres et system, hvor forbrugerne ved elforbrug til opladning af elbilen får adgangtil lav elafgift på 0,8 øre pr. kWh, fx ved installation af bi-målere, som vil være det mest målrettede system.

* Der alternativt udvikles et administrativt system, der ved en skematisk regel muliggør, athusstande, hvor der bor en registreret ejer af en elbil, betaler 0,8 øre pr. kWh af alt elforbrug over 4.000 kWh årligt på samme måde, som det er gældende for husstande med elvarme som primær opvarmningskilde."

 

Hvis det sker, så er det slut med hjemme-abonnementerne, hvor du har vendor lock-in pga. "gratis" hjemmeladning og udeladning. Der er ingen nye ladeoperatører, der kan konkurrere mod 0 kr/kWh. Derfor skal det væk, så vi kan få konkurrence på udeladning. Operatøres ladepæle vil simpelthen ikke blive brugt, hvis de tager 8,30 kr i roamingpris. Eksemplet er E.ON i PlugSurfing. Dertil tager PlugSurfing 10%. Ialt 9,14 kr/kWh! Som det er nu, er du tvunget til abonnement eller en brik fra E.ON, hvor du derefter kommer ned på 3,50 kr/kWh.

 

Vi trænger til at få en stor spiller ind på det offentlige marked, der ikke danser efter Dansk Elbil Alliances pipe (en underbiks i Dansk Energi).

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Jul 5