Loading...
dk

Roaming i norditalien | Tesla Forum

Ehlers
Ehlers Jul 11 '21

Jeg skal på ferie i Limone ved Gardasøen, og har tre ladekort som jeg regner med at kunne bruge vha. roaming på de offentlige ladestandere i byen: Einfach Stromladen, Clever og E.On. Er der nogen tommelfingerregler for, hvem af de 3, der har de bedste roamingpriser i Italien?

fmm1000
fmm1000 Jul 11 '21
Altså jeg ville glemme alt det der brikroderi. Jeg har været i over 20 lande incl Italien og det er gået fint med superchargers og så mormorladning i ferieboligen. Italien er dog lidt en udfordring pga det specielle stik, men du kan bare lave en adapter hjemmefra. Har selv haft en plugsurfingbrik i 5 år, men har aldrig brugt den. Husk campingpladser også er fyldt med blå stik. Jeg plejer at finde feriebolig i nogenlunde afstand af supercharger. Gratis ladere kan findes på plugshare appen.
MOS
MOS Jul 11 '21

Enig med Peter! Så længe ladeoperatørerne ikke har et system, hvor det er nemt at betale (uden alle mulige abonnementsordninger og apps, der skal installeres) og hvor der er nemt gennemskueligt, hvad man skal betale, så vil jeg boykotte dem.

Medmindre det er et absolut nødstilfælde, hvilket jeg har været ude for én gang på de mere end 5 år, jeg har haft bilen. Der stod ikke skiltet med pris på laderen (11 kW lader), så jeg tog chancen, hvilket kostede mig 8 kr/kWh!! Så føler man sig godt nok bollet i rø... Jeg nævner ikke nogle navne, men det var et stort selskab her i DK, som starter med Cl... Og nej, det var ikke særlig klogt.

Jeg planlægger også mine ture primært ud fra Tesla superchargere, der er gratis for mig. Sækundært ud fra andre gratis opladningsmuligheder.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jul 11 '21
jonsiii
jonsiii Jul 22 '21

Fik lige denne video i mit youtube-feed. DK - Gardasøen i en SR+

http://youtu.be/mPYG2xz8jzI

De SuC’er også bare og må være afsted endnu. Får da helt lyst til at køre på ferie. :)

Ehlers
Ehlers Jul 22 '21
Hej igen

Jeg endte med at bruge Maingau Energie app'en. Det var det eneste, der virkede på den offentlige ladestander i Limone. E.on, Clever og Maingau kortet blev afvist af standeren.

Maingau's priser er iøvrigt gennemskuelige. Der har en fast pris per Kwh for hvert land og man tillige se den i app'en når vælger en stander. I Italien er prisen 45 eurocent per Kwh på AC plus minutpris efter 4 timer. 

Jeg kan iøvrigt ikke lade på hotellet. Tesla mobilladeren melder 3 røde blink. Ifølge Tesla support pga. min forlængerledning som er nødvendig for at bruge et italiensk stik med tre ben ved siden af hinanden. Med 60 km til nærmeste SUC og 10% strøm tilbage var jeg lykkelig for at at Maingau app'en virkede!
jonsiii
jonsiii Jul 22 '21

Phew, ja det var da heldigt! Der kan faktisk fåes en italiensk pigtail til UMC'en:

https://shop.tesla.com/da_dk/product/italien-adapter

Men det hjælper selvfølgelig ikke hvis du har en 25 meters forlængerledning, med dansk jord eller schoku.

Ehlers
Ehlers Jul 24 '21
Tak for linket, Jonsii. Sådan en vil jeg overveje at købe inden næste tur til Italien.
Det er lidt spøjst med min egen forlængerledning, som ikke virker her på hotellet. For den virkede sidst jeg var i Italien. Jeg gætter på, at der er for dårlig / lang ledningsføring i garagens vægge
her og at det sammen med min 10m forlængerledning med italiensk stikprop giver udslaget.
jonsiii
jonsiii Jul 29 '21

Det er nok mere jordforbindelsen der er dårlig. Og så bare helt ned på 6 A. “Mere strøm” har også lige lagt del 2 op af deres Garda-tur op. De døjer også meget med nogle GardaUno-standere. Til sidst virker de dog, men det var lidt lotto-præget.

https://youtu.be/Vmrh80nfv2Q

cth
cth Jul 31 '21

Ja med kun en SuC i området, så er det nok ikke det man skal satse på.

D.v.s. med denne adapter

https://shop.tesla.com/da_dk/product/italien-adapter

Så kan man mormorlade og få 100 km på hen over natten (10 timer)?

Men man skal kunne nå stikket med ens lader, da en DK forlænger ødelægger setup?

Er 400V en by i Rusland dernede?

Jeg kender flere der gerne vil til I talien på EL incl. mig selv.

Men vil først lige have lidt mere styr på det med at lade på destinatioen.

Vil lede lidt efter steder der måske har noget ordentlig strøm (400V).

Forummets indlæg er redigeret af cth Jul 31 '21
MOS
MOS Jul 31 '21
Citat fra cth

Men man skal kunne nå stikket med ens lader, da en DK forlænger ødelægger setup?

En DK forlængerledning passer ikke til det italienske stik. Men en italiensk forlængerledning i god kvalitet og med jordforbindelse burde vel kunne bruges sammen med adapteren.

Alternativt laver man selv en italiensk til dansk adapter af en lille stump gummiledning (f.eks. 3G2,5 mm²) samt et italiensk hanstik i den ene ende og et blåt CEE-hunstik eller Schuko-hunstik i den anden ende. Så kan man bruge sin blå CEE-adapter eller Schuko-adapter og evt. supplere med forlængerledning om nødvendigt.

Husk dog altid at indstille max. ladestrøm til 10 A eller mindre, afhængigt af elinstallation.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jul 31 '21
Ehlers
Ehlers Aug 1 '21
Jeg endte med at få opladningen til at virke i en af hotellets andre garager med min 10 m forlængerledning med italiensk stik, men jeg måtte helt ned på 5 ampere før det blev stabilt. Det er dog stadig brugbart hvis, man ikke skal på lang udflugt hver eneste dag. 
Mvh Jan