Loading...
dk

Større dæk på 21" | Tesla Forum

daniels
daniels Jul 16

Jeg skal til at skifte sæk på bilen og kører i dag på 245/35-21 foran og 275/35-21 bag - ingen problemer der.

Jeg jeg kunne godt tænke mig lidt mere dæk, og overvejer om der er plads til:

Foran: 255/40-21 (fylder 16,25 mm mere i skærmkassen)
Bag: 275/40-21 (fylder 17,25 mm mere i skærmkassen)

Er der nogen der har prøvet dette setup og er der plads til det?

Ellers må jeg "nøjes" med:
255/35-21 og 275/35-21
Det skulle der ikke være problemer i.

Ice2EV
Ice2EV Jul 16

Vil du op i 255 istedet for 240, så bør du vel gå ned i profil 30 istedet. Ellers vil dit speedo vise forkert.

Spørgsmålet er om 255 kan være der når du drejer max.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jul 16
P85DK
P85DK Jul 16

Leg lidt med den her og find ud hvad de forskellige størrelser betyder

http://www.daekberegner.dk/245/35R21-vs-265/35R21/

daniels
daniels Jul 17

Jeg har brugt en dækberegner - det er derfor jeg ved hvor meget mere de større dæk fylder i skærmkassen.
Begge dæk holder sig indenfor 5% afvigelsen, der er et lovkrav.

Det er muligt at et 245/40-21 er bedre end 255/40-21, da et 255 dæk allerede skraber en smule på ved fuldt udsving.

Men jeg kan ikke vurdere om så f.eks. 245/40-21 og 275/40-21 vil kunne være i skærmkassen, uden at skrabe på ved low undervogn setting - og specielt ved f.eks. bump.

daniels
daniels Jul 17

Det vil være en lille afvigelse på speedometeret, men det er lovligt med 5% afvigelse.

Det vil selvfølgelig være mange gange nemmere at gå standard dæk-vejen, men jeg kan godt lide looket med et hjul, der fylder skærmkassen godt ud.

Ice2EV
Ice2EV Jul 17

Hvis et 255 skraber imod, så gør et 275 helt sikkert også på samme fælg. Hvis du derimod køber nye fælge og justerer ET derefter, så burde du kunne klemme et 275 på måske endda uden at få problemer. MEN undervognen er ikke opsat til en fælg der stikker væsentlig længere ud, og derfor kan du opleve større slidtage på ophæg og styretøj.

Man kan også få noget der hedder spacers, det er egenlig bare en plade man sætter imellem fælg og bremseskiven, så kommer din eksisterende fælg eks 10-15-20 mm længere ud. Men det er samme problem som ovenfor.  En del BMW gutter med 3 tyrker modeller fra 90'erne bruger den løsning. Men så er bilerne jo heller ikke helt nye mere.

eks

https:///...wdM5_egaAguoEALw_wcB

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jul 17
daniels
daniels Jul 17

Jeg tror der er en lille misforståelse... Det er kun 245/255 foran og de 275 er bag.
275/35-21 bag skraber ikke på - det kører jeg med i dag.
Jeg har hørt at 255 foran skraber på ved fuldt udsving - men det kan jeg leve med - jeg har kun 245/35 i dag.
Men hvis der kommer lidt mere diameter på, så kan det være det bliver lidt for meget.

Jeg kommer selv fra BMW verden og har rodet rigtigt meget med ET/spacers etc. for at få ting til at passe. Men ofte skulle man skære i plast-inderskærme (og komme gummihud op, for at forhindre rustdannelse).

Jeg kan bare ikke vurdere om der er diameter-plads nok på min model S, til at få dæk med større diameter på - selvom de holder sig indenfor de 5%.
Der ser ikke ud til at være ret meget plads foran med en arm, der stikker ud.

Så det er primært det med en større diameter, jeg er i tvivl om. Men det lader ikke til der er andre her, der har erfaringer med det jeg vil forsøge... Og det er et dyrt eksperiment, hvis dækkene ikke kan være der...

P85DK
P85DK Jul 17
Citat fra daniels

Jeg kommer selv fra BMW verden og har rodet rigtigt meget med ET/spacers etc. for at få ting til at passe.

Det forklarer meget ;-)

Well - 275/40-21 er 6,9% større end 245/35-21 eller 7,1% større end 245/45-19 som vel er udgangspunktet for om dækket er 5% større eller ej ?

Hvis du ønsker mere dæk, så kan du jo gå op i 295/35-21 bagpå som holder sig inde for de 5%?

MOS
MOS Jul 17
Citat fra daniels

Så det er primært det med en større diameter, jeg er i tvivl om. Men det lader ikke til der er andre her, der har erfaringer med det jeg vil forsøge... Og det er et dyrt eksperiment, hvis dækkene ikke kan være der...

Det er vel bare et spørgsmål om, at dækkene skal "slides til"... ;->

Ellers hvad med 215/80-15? Så får du ca. 3% større rullediameter og får fyldt skærmkassen godt ud. Og de kommer med garanti ikke til at skrabe på, når du drejer, da de liiige er lidt smallere. Det kræver godt nok nogle andre fælge, men 15" kan fås brugt til meget billige penge. Og så er det nok svært at finde dæk i den størrelse, der er godkendt til mere end 190 km/h. Men det løses nemt med en mærkat placeret synligt på instrumentbrættet i førerens synsfelt. Og herregud - man må jo alligevel ikke køre mere end 130... ;-)

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jul 17
P85DK
P85DK Jul 17

@MOS - der skal nok også bruges lidt overtalelse til at få de 15" fælge ind over bremserne

MOS
MOS Jul 17
Citat fra P85DK

@MOS - der skal nok også bruges lidt overtalelse til at få de 15" fælge ind over bremserne

Bremser!? Skulle det nu være nødvendigt? Har den ikke regen? Ellers kan man vel få retrofittet med nogle fine, små tromlebremser. De fylder ikke så meget.

P85DK
P85DK Jul 18

Jeg er nu ret stor fan af bremser og ville gerne opgradere dem på Model S, man kan godt mærke at bilen er tung. Jeg ville gerne have et sæt af de carbon keramiske bremser vi har på en af de andre biler, selvom de piver lidt når konen har kørt for blødt i den.

daniels
daniels Jul 18
Quote from P85DK
Citat fra daniels

Jeg kommer selv fra BMW verden og har rodet rigtigt meget med ET/spacers etc. for at få ting til at passe.

Det forklarer meget ;-)

Well - 275/40-21 er 6,9% større end 245/35-21 eller 7,1% større end 245/45-19 som vel er udgangspunktet for om dækket er 5% større eller ej ?

Hvis du ønsker mere dæk, så kan du jo gå op i 295/35-21 bagpå som holder sig inde for de 5%?

Min er født som "staggered" med 245/35-21 foran og 265/35-21 bag.
Og med de 265/35-21 bag er 275/40-21 kun 4,58%

Jeg kan desværre ikke bruge bredere dæk end 275, da det er 9" fælge - og synes det er at presse det lidt at tvinge bredere dæk på de fælge.

Forummets indlæg er redigeret af daniels Jul 19
P85DK
P85DK Jul 19

Ok, du har originale fælge på. 265 er vist max anbefalet bredde på en 9" fælg.

daniels
daniels Jul 19
Quote from P85DK

Ok, du har originale fælge på. 265 er vist max anbefalet bredde på en 9" fælg.

Man kan sagtens sætte større dæk på. Har set nogen køre med 285 på 9" fælge uden problemer og de så fine ud.
Det kan gå ud over dækkets performance, hvis man overdriver, men 275 er i hvert fald ikke noget problem på 9" og de står stadig fint - med plads til f.eks. AlloyGator eller lignende kantbeskytter.

daniels
daniels Jul 19
Quote from P85DK

Jeg er nu ret stor fan af bremser og ville gerne opgradere dem på Model S, man kan godt mærke at bilen er tung. Jeg ville gerne have et sæt af de carbon keramiske bremser vi har på en af de andre biler, selvom de piver lidt når konen har kørt for blødt i den.

Jeg har også kigget på opgraderings-kit til min model S, men de er dyre...

daniels
daniels Jul 19

Så har jeg bestilt nye sommerdæk, og jeg har holdt mig til det sikre:
255/35-21 og 275/35-21

Så må jeg kigge lidt efter nogle spacere, så jeg kan få dem til at passe bedre med bilens linjer.