Model 3 LR fra midt 2019.
Har også set et større fald det seneste halve år. Har læst mig til at det skyldes at jeg vi 95% af tiden typisk aldrig kommer lavere end 30-40% og så lader op til 80%... Altså hele tiden er i midterområdet?
Forklaringen skulle være at BMS (Battery Management System) ryger ud af kalibrering når man hele tiden er langt fra 0 og 100%
For at (visuelt) få genskabt rækkevidde skulle man adskillige gange køre ned nær 0 (fx 5%) => lade bilen stå i noget tid uden at vække den => så lade op til 100% og igen lade den stå noget tid uden at vække den.
Den første vinter vi havde bilen (købt brugt i sommeren 2020 - årgang midt 2019), der mindes jeg ikke at den viste rækkevidde faldt sønderligt meget trods det var koldt. Ved 100% SOC har den ligget på cirka 480-490 indtil for nogle måneder siden. Nu er dette på kort tid skvattet til 450 km. Den ene gang jeg opladede fra meget få % og op til 100% der oplevede jeg at den visuelle rækkevidde steg et par km.
Det her clasher lidt med at det er bedst for batteriet altid at være i mellemområdet? Er det kun rent visuelt at 0-100% metoden er en hjælp? Vil bilen kunne køre adskillige km ved 0% selvom BMS er ude af kalibrering? Jeg er IKKE af den overbevisning at man skal stresse batteriet med 0-100% Det er ikke anderledes end for telefoner og andet med batteri... Men måske er det indimellem en sund ting at gøre? Eller er det kun "sundt" for den visuelle del af folks hjerner?