Loading...
dk

Højt fald i esimated range | Tesla Forum

HrMogensen
HrMogensen Nov 22 '21

Model 3 LR fra midt 2019.

Har også set et større fald det seneste halve år. Har læst mig til at det skyldes at jeg vi 95% af tiden typisk aldrig kommer lavere end 30-40% og så lader op til 80%... Altså hele tiden er i midterområdet? 

Forklaringen skulle være at BMS (Battery Management System) ryger ud af kalibrering når man hele tiden er langt fra 0 og 100%

For at (visuelt) få genskabt rækkevidde skulle man adskillige gange køre ned nær 0 (fx 5%) => lade bilen stå i noget tid uden at vække den => så lade op til 100% og igen lade den stå noget tid uden at vække den. 

Den første vinter vi havde bilen (købt brugt i sommeren 2020 - årgang midt 2019), der mindes jeg ikke at den viste rækkevidde faldt sønderligt meget trods det var koldt. Ved 100% SOC har den ligget på cirka 480-490 indtil for nogle måneder siden. Nu er dette på kort tid skvattet til 450 km. Den ene gang jeg opladede fra meget få % og op til 100% der oplevede jeg at den visuelle rækkevidde steg et par km.

Det her clasher lidt med at det er bedst for batteriet altid at være i mellemområdet? Er det kun rent visuelt at 0-100% metoden er en hjælp? Vil bilen kunne køre adskillige km ved 0% selvom BMS er ude af kalibrering? Jeg er IKKE af den overbevisning at man skal stresse batteriet med 0-100% Det er ikke anderledes end for telefoner og andet med batteri... Men måske er det indimellem en sund ting at gøre? Eller er det kun "sundt" for den visuelle del af folks hjerner? 

selsoe
selsoe Nov 22 '21

Men så længe det kun på virker "estimeret rækkevidde" og ikke "faktisk rækkevidde", er det så overhovedet noget problem? Estimeret rækkevidde er jo i forvejen elastik i metermål.

ankjaers
ankjaers Nov 22 '21

Citat fra HrMogensen

Model 3 LR fra midt 2019.

Har også set et større fald det seneste halve år. Har læst mig til at det skyldes at jeg vi 95% af tiden typisk aldrig kommer lavere end 30-40% og så lader op til 80%... Altså hele tiden er i midterområdet? 

Forklaringen skulle være at BMS (Battery Management System) ryger ud af kalibrering når man hele tiden er langt fra 0 og 100%

For at (visuelt) få genskabt rækkevidde skulle man adskillige gange køre ned nær 0 (fx 5%) => lade bilen stå i noget tid uden at vække den => så lade op til 100% og igen lade den stå noget tid uden at vække den. 

Den første vinter vi havde bilen (købt brugt i sommeren 2020 - årgang midt 2019), der mindes jeg ikke at den viste rækkevidde faldt sønderligt meget trods det var koldt. Ved 100% SOC har den ligget på cirka 480-490 indtil for nogle måneder siden. Nu er dette på kort tid skvattet til 450 km. Den ene gang jeg opladede fra meget få % og op til 100% der oplevede jeg at den visuelle rækkevidde steg et par km.

Det her clasher lidt med at det er bedst for batteriet altid at være i mellemområdet? Er det kun rent visuelt at 0-100% metoden er en hjælp? Vil bilen kunne køre adskillige km ved 0% selvom BMS er ude af kalibrering? Jeg er IKKE af den overbevisning at man skal stresse batteriet med 0-100% Det er ikke anderledes end for telefoner og andet med batteri... Men måske er det indimellem en sund ting at gøre? Eller er det kun "sundt" for den visuelle del af folks hjerner? 

Jeg har udviklet BMS systemer i dronebranchen på software siden. Så har haft mulighed for at slide celler op hurtigt. 
Hvad der giver ekstra slid på et lithium baseret celler (0% = 3.2v, 50% = 3,85v 100% = 4,2v): 

• Temperatur over 40 grader
  • Opladning over 1c. Dvs over 75kw for en 75kwh pakke. 
  • Spænding over 4,0v
  • Spænding under 3.2v. Det interessante her er at hvis batteriet er på 3,4v. Men der kommer høj belastning, kan spænding dykke under 3,2v. Feks ved hård acceleration eller høj hastighed på motorvej. Hvis først bilen begynder at begrænse max power vil jeg holde mig fra at ramme grænsen på prikkerne.

Personligt lader jeg min pakke komme under 10% efter langture hver 1-2 måneder. Og bevidst lader den stå 6-10 timer før planlagt opladning starter om natten. 

Med det lademønster du beskriver. Så går jeg stærkt ud fra at BMS hverken har styr på toppen eller bunden af din batteripakke. Så du vil garanteret kunne køre med 0% et stykke tid. Så det er rent visuelt du har mistet rækkevidde. 

MOS
MOS Nov 22 '21
Citat fra ankjaers

Med det lademønster du beskriver. Så går jeg stærkt ud fra at BMS hverken har styr på toppen eller bunden af din batteripakke. Så du vil garanteret kunne køre med 0% et stykke tid. Så det er rent visuelt du har mistet rækkevidde.

Enig i det med, at BMS'en ikke længere har styr på top eller bund. Men kan man ikke også risikere, at den fejlestimerer, så den faktisk rammer bunden, før den viser 0%? I så fald er det jo lidt ubelejligt, når man kører så kører tør, selvom man troede, at man godt lige kunne nå frem på de sidste få %... 

cth
cth Nov 22 '21

Hvis ikke Tesla har styr på den del, så ville det undre mig.

De ved sikkert godt at mange lader på den måde 40-80%

Op til 80% fordi det får man at vide på skærmen og ikke under 40% fordi de fleste gerne vil være sikker på at have den nødvendige rækkevidde hele tiden

ankjaers
ankjaers Nov 23 '21

Citat fra MOS
Citat fra ankjaers

Enig i det med, at BMS'en ikke længere har styr på top eller bund. Men kan man ikke også risikere, at den fejlestimerer, så den faktisk rammer bunden, før den viser 0%? I så fald er det jo lidt ubelejligt, når man kører så kører tør, selvom man troede, at man godt lige kunne nå frem på de sidste få %... 

Det er en mulighed. Mine egne erfaringer samt hvad jeg kan læse fra andre Tesla ejere. Så virker BMS'en en smule pessimistisk. De bruger en kombination af tabel og kalman filter. Derfor skal der flere 0->100->0 cyklusser igennem for at få præcisionen tilbage i kalman filteret. 

Citat fra cth

Hvis ikke Tesla har styr på den del, så ville det undre mig.

De ved sikkert godt at mange lader på den måde 40-80%

Op til 80% fordi det får man at vide på skærmen og ikke under 40% fordi de fleste gerne vil være sikker på at have den nødvendige rækkevidde hele tiden

Tesla har rigtig godt styr på det. Der er kun spænding per celle, IR samt ampere ind og ud at lave en model ud fra. Når modellen ikke har set toppen og bunden i måneder eller flere år. Kan man kun lave nogle estimerede gæt, og af de gæt, ville du som bruger blive gladest for pessimistisk, eller optimistisk gæt? Selvfølgelig vil man gerne have der gættes korrekt. Men som bruger vil jeg hellere få et pessimistisk gæt og undgå at køre tør. 

Ville ønske man kunne få lov at trigger en kalibrering manuelt. Så hvis bilen står med under "5%". Lade den aflade sig selv, og derefter lave kontrolleret langsom opladning til 100% for at få lavet up-to-date model som afspejler batteripakkens reelle kapacitet. 

Sider: « 1 2