Loading...
dk

Ladning på arbejdspladsen | Tesla Forum

Werge
Werge Dec 4 '14

Jeg arbejder på en stører dansk virksomhed som har nogle fine ladestandere stående. MEN de er kun til gæster, som reglerne er nu - dem vil jeg selvfølgelig godt have lavet om på.

Hvordan er reglerne hos jer andre, må I lade på jobbet, og betaler I for det ?

//Lars

Hookmaker
Hookmaker Dec 4 '14

Jeg arbejder også på en stor dansk industrivirksomhed, og her findes et antal ladestandere der har været benyttet til et 2 års elbilsforsøg med Peugeot IOn. Dette forsøg er nu ophørt, og ladestanderne står der, men kan ikke benyttes. Men man diskuterer stadig på aller øverste niveau om hvordan man skal gribe fremtiden an på denne front. Det er dog den evindelige skattediskussion om medarbejder goder der kommer op til overfladen hver gang, hvilket jo slet ikke bør være en  undskyldning, idet der nemt kan findes forskellige betalingsløsninger.  

Maho
Maho Dec 4 '14
Jeg har et lille smørhul. Jeg er udkørende sælger og arbejder i Kbh. SÅ derfor betaler firmaet parkering i p kælder hvor, ja, p huset stiller gratis strøm tilrådighed for dem som parkerer. Det er sgu da smart. Jeg ønsker skat god fornøjelse med at gennemskue den :-)
PeterJ
PeterJ Dec 4 '14

SKAT's regler er vist rimeligt ligetil. En arbejdsgiverbetalt ydelse er skattepligtig. Det kan så vurderes, hvad prisen skal være. Jeg mener, at prisen kan sættes ned til virksomhedens kostpris incl. afgifter. Hvis virksomheden så lader ladestanderne være offentlig tilgængelige kan der fratrækkes ca 1kr/kWh. Tilgængeligheden kan f.eks. vises gennem tilmelding på web-sider med ladehenvisninger som f.eks. plugshare.com.

Tesloid
Tesloid Dec 4 '14
Maho, hvilket p-hus ?
Maho
Maho Dec 4 '14
Hej Peter. Hvad så hvis, som i ovenstående tilfælde, at min arbejdsgiver ikke har udgifter da strøm er "inkluderet" når man parkerer, men jeg på den måde har gratis brændstof ??
Kiefer
Kiefer Dec 4 '14

Jeg ved at den arbejdsplads jeg arbejder ved allerede har sat et par ladestandere op på to af deres lokaliteter. De vil så have at man betaler for strømmen via en APP og man så bliver trukket via lønnen. Indtil videre er udmeldingen at prisen for strømmen skal være symbolsk, men de har så samtidig heller ikke været i stand til at få deres APP til at fungere...

/Martin

PeterJ
PeterJ Dec 4 '14

@maho, jeg er ret sikker på, at hvis du spørger SKAT, så skal du selvangive din fordel som indkomst. Men som en betjent sagde til mig engang for længe siden efter jeg kom til at overhale ham med ca 150km/t på en sneglat motorvej, at selv med englevinger på ryggen kunne jeg ikke bortforklare en pæn bøde. Men måske dine vinger kan klare denne sag, hvis ikke du råber det højt til SKATtefar ?

Hvis den skulle være rent lovlig din model, var vi jo nok en del, der kunne få en 'parkeringsaftale med det hele' (altså til bilen!).

Maho
Maho Dec 5 '14

Nå, men så må jeg jo hellere lade være med at udnytte denne mulighed så jeg ikke kommer i problemer, andet kan og vil aldrig kunne falde mig ind (måske) :-)

Kiefer
Kiefer Dec 5 '14
Ellers er det vel bare at betale skatten af de 3-4.000 om året det vil koste af lade bilen, det er da stadig den billigste mulighed for at få opladet bilen. Det er vel muligt at forklare SKAT at det koster 1,- pr. kWh at lade bilen på grund af deres egne regler om afgift retur i 2015, og så betale skat af de kroner efterfølgende? /Martin
Hookmaker
Hookmaker Dec 5 '14

Pladder, - Maho, du lader bare - ikke mere at sige om det....;-)

Comeback
Comeback Dec 5 '14

Maho du lader bare....  og hvad så med tesla Supercharger de stiller også "gratis" strøm når du holder ved dem, om ikke andet er det jo her du har ladet

Maho
Maho Dec 5 '14
God pointe Comeback. Sagt i dette fortrolige forum tror jeg også at mit valg er nemt :-)
Werge
Werge Dec 8 '14

Er jeg helt galt på den hvis jeg mener at kunne huske at virksomheden gerne må give gratis strøm (også overfor SKAT), hvis bare det var gratis strøm til alle. Så hvis fx. min arbejdsplads giver alle lov til at komme forbi receptionen og låne et ladekort, så må de også gøre det over for mig ?

Det er vel også det som sker i Maho's p-hus - alle kan lade gratis.
(at det så koster penge at holde i p-huset er vel en anden snak).
Dette gælder iøvrigt også i p-huset ved Fog/Magasin i Lyngby.

PeterJ
PeterJ Dec 8 '14

SKAT har et svar på dette link: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1965239&vId=0

Der er nok ikke meget at gøre for at få 'gratis' strøm. Den strøm vi får fra Superchargers er betalt via overprisen på 85kW batteriet ved købet af bilen.

Kristian70k
Kristian70k Dec 8 '14

:) det er jo som man ser det.. Kan man vælge det til eller fra på et S85 eller P85? nope.. Kan man på en S60 ja.. sådan som jeg ser det er det gratis.. men det koster lidt hvis man vil vælge det til på en S60.. det kan man ikke sige er tilfældet på en 85 model.. derfor er det gratis :) fedt

DerHansi
DerHansi Dec 9 '14

@PeterJ : Det link du henviser til er ikke relevant i forhold til spørgsmålet om hvorvidt en ansat skal beskattes af strøm fra en af arbejdsgiveren opstillet ladestation, såfremt ladestationen er frit tilgængelig for samtlige besøgende. Den relaterer sig alene til ladestationer opstillet på p-pladser forbeholdt medarbejderne. Det burde vel ikke komme bag på nogen at sidstnævnte løsning udløser skattepligt. Hvis ikke det var fordi jeg er bange for at save min egen gren over, så ville jeg uploade et billede af min egen arbejdsgivers fine ladestander/p-plads, til rådighed for alle besøgende. Man ved jo aldrig om de fæle skattefolk læser med her på siderne ;-)

PeterJ
PeterJ Dec 9 '14

Det vil glæde os alle, hvis DerHansi har ret. Derfor tog jeg et langt tilløb og ringede til SKAT. Efter blot 3 omstillinger og 32 minutters ventetid fandt jeg en fornøjelig medarbejder, der lyttede nøje til en oplæsning af skatterådsafgørelsen (den kunne hans computer ikke finde !) og DerHansi's kommentar. Hans svar var klart "Det er svært at svare klart på, men man kan jo søge at argumentere for en reklameværdi for virksomheden"  Han undrede sig over at nogle kunne finde på at give strøm væk, men jeg forklarede ham at specielt Teslaejere er et særligt folkefærd. Han foreslog et bindende svar - men det har jeg prøvet og det tager mange måneder. Så foreslog han et "vejledende svar", som jeg nu vil sætte gang i. Svartiden er her nogle ugers tid.

Maho
Maho Dec 9 '14
Der er også den med "den der lever stille lever godt" :-)
PeterJ
PeterJ Dec 9 '14

Selvom der ikke ligefrem gror englevinger på min ryg, har jeg det meget godt med at få konfirmeret den rette vej. Så kan man jo sidenhen finde sin personlige fortolkning !

Sider: 1 2 3 »