Hej FrederikC
Tak for denne feedback.
Jeg var sikker på at det blev dokumenteret, men okay så blev jeg det klogere.
Mvh Torben
Hej FrederikC
Tak for denne feedback.
Jeg var sikker på at det blev dokumenteret, men okay så blev jeg det klogere.
Mvh Torben
Hvad skal en arbejdsgiver trække i lønnen for de kWh man tanker mens man er på arbejde, vel at mærke opgjort på en klassificeret bi-måler?
Er der nogen der har fået et svar fra SKAT på dette?
Det komer vel an på hvad de betaler for strømmen? Min virksomhed er en ad Danmarks største forbrugere og lever af industristrøm til < 40 øre pr KWh alt inklusive (vi er også medbygger af Horns rev). Hvis jeg får tilbudt strøm dér, forventer jeg kun at skulle betale til den pris virksomheden får strømmen til.
Beskatning er som i mit tidligere indlæg:
Så fik jeg svar fra skat som følger her:
"Hvis man får gratis opladning af sin el-bil på arbejdspladsen, så vil denne el jo efterfølgende blive brugt til private aktiviteter. Derfor vil dette gode være omfattet skattepligtigt jf. ligningslovens §16, stk.3. Men er omfattet af bundgrænsen på 1.100(2015 niveau). Så hvis man oplader sin el-bil for mere end 1.100 kr., bliver man skattepligtig af hele beløbet.
Umiddelbart vil en offentlig opladning, ikke ændre på ovenstående svar.
Jeg vil gøre opmærksom på, at dette svar på kun er vejledende, så hvis du ønsker at svar du kan støtte ret på, skal du anmode om et bindende svar."
Konklusionen må vel være, at man kan tanke løs for de første 1.100 kr, hvorefter man skal betale den fulde pris på 2,20kr(evt. -1 kr) / kWh.
Så vil jeg gerne have lidt gang i denne tråd igen.
På min arbejdsplads har vi fået opstillet 4 ladestandere til medarbejderne, noget som jeg, da jeg modtog nyheden, blev meget glad for.
MEN – der gik ikke lang tid, før jeg blev til en skuffet (ikke sur, kun skuffet) elbils ejer.
Nu vil jeg gerne høre jeres holdning og evt. hvilke aftaler I har på jeres arbejdsplads.
Vores aftale:
På den lokation hvor jeg arbejder (vores hovedkontor) har man opstillet 2 ladestandere med to type2 stik på hver, altså plads til 4 elbiler (der findes tilsvarende pladser til gæster).
Antallet tror jeg passer meget godt, da vi ikke er mange flere elbiler på denne lokation på nuværende tidspunkt.
Da virksomheden ikke ønsker selv at står for administration har man valgt at lade Clever står for det, hvilket jeg godt kan forstå, da alle øvrige funktioner, som ikke er vores core business, også er outsourset (kantine, rengøring, lager mm.).
For at aktivere standeren skal man selvfølgelig have et Clever kort og har man ikke allerede et, så kan man bestille et gratis, super fint.
Under normale omstændigheder skulle jeg så nu betale 5,50 DKK / kWh, da jeg kun har et normalt GO opladningskort.
Her har min arbejdsplads forhandlet en ”speciel” pris med Clever, så vi kun betaler deres GO more pris på 3,50 DKK / kWh.
Dette lyder jo alt sammen meget godt, men det er her jeg bliver lidt skuffet, og ikke ved om jeg er smålig og forkælet, eller om jeg har noget at have det i.
Jeg tænker at her bør virksomheden gå ind og sikre vi som medarbejdere ikke skal betale mere end hvad det ”normalt” vil koste os at lade der hjemme, dvs. ca. 2,30 DKK / kWh.
Personligt, har det ingen betydning, da jeg bor under 10 km væk, og fint kan lade al min strøm hjemme (har i øvrigt også solceller).
MEN – for at gøre det fordelagtigt for dem som bor i lejlighed og måske ikke har mulighed for at lade hjemme, og for dem med mindre elbiler som måske har brug for en opladning for at kunne komme hjem igen, så mener jeg det er en uheldig overpris, og havde håber at min arbejdsplads ville gå ind og sikre en pair pris.
Hvor mange ville tanke benzin eller disel på job, hvis de havde den muligheden, og prisen var 50% højrer end ellers ?
Er jeg helt gal på den ?
Og hvad betaler I andre, hvis I har lade mulighed på job ?
(Tænker primært på dem med officielle ordningen, ikke alle dem med ”gratis” strøm).
//Werge
Vi Tesla ejere er nok for forkælet til at vi behøver tage imod sådan et "tilbud".
Når du ikke bor længere hjemme fra har du vel ikke brug for at kunne lade på arbejde. Overlad da det til andre mærker der har brug for at suge strøm efter hver lille tur de triller i deres elbiler.
Jeg bor i lejlighed, og har ikke mulighed for at lade hjemme hos mig selv indtil videre.
Hvis jeg fik sådan et tilbud via arbejdet, så ville jeg tage gladeligt imod det. Det handler jo reelt set om udbud og efterspørgsel. I forvejen, så har I fået en god pris. Den pris på 3.50kr pr Khw skal man normalt have et abb. for at opnå. Det abb. koster 100kr om måneden.
Derfor, så ja: Jeg synes det er lidt forkælet, når man tænker på, at ens arbejdsplads reelt ikke er forpligtet til at sætte ladere op. Man kan altid tale om den grønne profil, medarbejdergoder m.v. I virkeligheden, så synes jeg det er en god service at få, og netop også fordi firmaet har forhandlet prisen ned. Fremfor at pådutte firmaet, at det er en ringe aftale de har lavet, hvorfor så ikke rose dem for, at tænke den vej i det hele taget? Det er altså ikke mange arbejdspladser i Danmark som gør det. Det er en udgift de påtager sig. Det er ikke gratis at installere ladere m.v., hvilket man måske også glemmer. En Eon / Clever lader er trods alt anderledes end et kraftstik i garagen.
Man kan altid diskutere om, hvorvidt det er den bedste aftale de har lavet, men jeg synes man skal rose firmaet for, at i det hele taget gå den vej, og sikre sine medarbejdere har mulighed for, at lade deres biler op.
Sådan et "tilbud" er nok kun relevant for dem der enten ikke kan komme videre (mangel på supercharger e.l.), eller hvis man bor i lejlighed og ikke har andre muligheder.
Så skulle det da være fordi man sætter den til kun at oplade op til nærmeste 5%'er, og derudover bruges opladeren kun til at vedligeholde batteriet i vinterhalvåret :)
Jeg kan nu godt forstå din skuffelse Werge. Det havde da været rart, hvis det var til samme pris, som hvis man tankede derhjemme. Eller endnu bedre, kunne dit firma med de regler der gælder indtil nytår jo have solgt strømmen til el-bil batteri opladníng med 1 krone i rabat. Og måske endda have afholdt udgifterne til installationen. Måske lidt som de måske også betaler for lokalerne til kantine driften, selvom det er et 3.parts firma, der står for driften af kantinen. Øv, vil jeg også mene.
Men da de har valgt at lade Clever stå for det, lyder det dejligt at de trods alt har fået forhandlet prisen, for dem der tanker, ned på Go more pris niveauet. Som jeg forøvrigt forventer stiger med en krone til nytår.
Jeg bliver også selv skuffet, når der opstår situationer som denne, hvor det ikke lige går så smart, som jeg har en ide om, at det kunne.
Men igen, er det prisværdigt, at firmaet har taget teten på at alle kan tanke strøm, mens bilens ejer er på arbejde. Det er da også noget at være glad for. Udover at være glad for, at man i dit tilfælde så kan tanke hjemme, uanset hvilken dag i ugen man er på job.
Og en Gut som Thor ville så have to billige steder at tanke: Sin favorit stander og på arbejdet. Det er ikke så ringe endda.
TIng kan jo som regel gøres bedre, det er du også inde på, Deacon. :)
Man kunne jo også have sat nogen kraftstik m.v. op. Her har firmaet dog valgt den komplette løsning, og forhandlet rabat. Optimalt set, så kunne de jo have bygget nogen vindmøller, sat solceller op, og givet strømmen væk gratis.