Loading...
dk

Hastighedsskilte og selvkørende funktion | Tesla Forum

cth
cth Aug 2 '21

Oplevede mange steder på Bornholm, at bilen satte hastighed ned til f.eks. 60, som den skal, når der nu kom en 60 zone.

Men når jeg kørte ud af den hævede den ikke til 80 igen.

Skete på flere forskellige strækninger.

Er det fordi der ikke kommer et 80 skilt men kun er et BY slut skilt f.eks. ?

Lidt irreterende at ligge med 60 når alle gerne vil køre 80 :-)

Forummets indlæg er redigeret af cth Aug 2 '21
MOS
MOS Aug 2 '21

Ja, jeg tror ikke, den kan læse bytavler. Hverken start eller slut.

KimT
KimT Aug 2 '21

Er lige kommet hjem fra Bornholm (efter at have tilbragt 45min i kø på Køgebugt motorvejen - stort set forrest i køen til det store uheld), og er helt enig med at der på være en hel del fejl på kortdata for Bornholm. Det var tit den vist 60 på landevej uden grund.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Aug 2 '21
HrMogensen
HrMogensen Aug 3 '21

Model 3 / FSD / 2021 EU kort.

Jeg havde på vej til arbejde idag pludselig en fejl med at bilen konstant viste 60 km/t tavlen. Uanset hvad jeg kørte forbi af 80% var den skideligeglad. Havde hørt at man godt kunne lave en reset af skærmen uden at stoppe så det gjorde jeg på ratknapperne. Meget mærkeligt at køre med sort skærm. Erfarede også at blinkerne ikke virker før skærmen er startet op igen... Det løste problemet.

De nye EU kort har på min sædvanlige strejkninger løst nogle problemer og få steder skabt nogle andre. Det er simpelthen så sølle at vognen først justerer hastighed når den er kørt forbi tavlen. 

Jeg tror heller ikke at bytavler genkendes. Det passer blot (indimellem) med at GPS'en ved hvilken hastighedszone der er i det område. 

For et halvt år siden havde jeg nogle lange mailkorrespondancer med Tesla Support (US). Der blev påstået at bilen ikke justerer hastighed efter farttavlerne men at det kun er ren skiltegenkendelse (visuelt). Det skulle være GPS'en der dominerer. Når man så kører forbi en midlertidig tavle og bilen så justerer herefter så tænker man hmmm? Jeg øffede over at bilen oftere kunne accerelere op i hastighed (efter tavler) og sjældent ned i hastighed (efter tavler). Hvorfor kan bilen uden input fra mig accelerede op til 110-130 på vej nedad motorvejrampen men ikke selv formå at sænke hastigheden ved vejarbejde? 

Tesla arbejder ikke rigtigt på EU Autopilot/FSD. Det bliver ikke rigtigt bedre før den amerikanske FSD Beta banker på... 

Heldigt at vores bil er så lækker at køre I at man, indtil videre, lever med handicappet.

cth
cth Aug 3 '21

ja det er sjovt at den på ramper og tilkørsler siger 130, selvom man er på vej ned på en 90 eller 110 km/t strækning :-)

Generelt plads til forbedringer på flere områder.. 

I øvrigt fandt jeg først ud af for nyeligt, at man kan sætte max hastighed op i menuen, så når du kører på 80 km/t motorvej så kan du i menu sige du vil ligge +5 (eller mere) højere, og kan dermed køre 85

jth
jth Aug 3 '21
@HrMogensen

Den reagerer ikke på tavler på motorvejen i EU.
Forummets indlæg er redigeret af jth Aug 3 '21
PeterE
PeterE Aug 3 '21
Citat fra cth

ja det er sjovt at den på ramper og tilkørsler siger 130, selvom man er på vej ned på en 90 eller 110 km/t strækning :-)

Generelt plads til forbedringer på flere områder.. 

I øvrigt fandt jeg først ud af for nyeligt, at man kan sætte max hastighed op i menuen, så når du kører på 80 km/t motorvej så kan du i menu sige du vil ligge +5 (eller mere) højere, og kan dermed køre 85

Ja, det er da vildt sjovt - specielt hvis der står en fotovogn for enden af tilkørslen… 

Ok, jeg kan også se det sjove i det - men det er altså elendigt at skulle acceptere dette i en software som nu er beta på 6.-7.år
Forummets indlæg er redigeret af PeterE Aug 3 '21
cth
cth Aug 3 '21

Bilen viser et 130 km/t skilt i display på nogle ramper, selvom det er en 110 Km/t strækning man kører ind på....

tænker du forstod den :-)

Jeg kører ikke 130 på tilkørsler... ikke sådan til hverdag :-)

Aldrig set en fotovogn sådan et sted.

Men hvad er hastighedsgrænsen på en tilkørselsrampe?

det samme som på den motorvej man kommer ud på?

MOS
MOS Aug 3 '21
Citat fra cth

Aldrig set en fotovogn sådan et sted.

Men hvad er hastighedsgrænsen på en tilkørselsrampe?

det samme som på den motorvej man kommer ud på?

Hastighedsgrænsen på en tilkørselsrampe (hvis ikke der står andet, hvilket der som oftest ikke gør) er den samme som alle andre steder, hvor der ikke står skiltet. Dvs. efter du har passeret motorvejstavlen, så gælder der 130 km/h på resten af rampen ligesom der gør på en motorvej uden skiltet begrænsning.

Hvis der så f.eks. står et 110-skilt lige efter du har flettet ind på motorvejen, så gælder der først 110 km/h efter dette skilt.

Det er nok de færreste, der vil accelerere op til 130 og så straks efter sætte farten ned til 110, men man må godt. Og i en Tesla kan man uden problemer nå at accelerer til langt over 130, inden man løber tør for tilkørselsrampe. Men hold den nu på max. 130, hvis det skal være lovligt.

Ice2EV
Ice2EV Aug 3 '21

Der er lidt en lignende situation, når man kører ud Ny Nivevej i Skalborg.

Der står et motortrafikvejsskilt og derfor vel sagtens 90 kmt begrænsning. Men ca 5-800 meter senere står der så 90 kmt.......... Så mange tror at der er 80 kmt før skiltet til 90 kmt.

Kuriøst nok, så når man køre imod AAL, så står der et 80 kmt skilt nogle hundrede meter før ophør af motortrafikvej.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Aug 3 '21
MOS
MOS Aug 3 '21
Citat fra selsoe

Det er selvfølgelig logisk, men hvis du ikke ser et 110 km skilt før efter 2km, må du så fortsætte med 130 indtil da selvom resten af bilisterne ved der kun er 110?

Nej! At du ikke ser skiltet er ingen undskyldning. Brug hellere pengene på et par nye briller i stedet for en fartbøde ;-)

Eller der står måske altid et 110-skilt lige efter en tilkørsel?

Hvis det er en 110-zone, så vil der altid stå et 110-skilt lige efter tilkørselsrampen.

MOS
MOS Aug 3 '21
Citat fra Ice2EV

Der er lidt en lignende situation, når man kører ud Ny Nivevej i Skalborg.

Der står et motortrafikvejsskilt og derfor vel sagtens 90 kmt begrænsning. Men ca 5-800 meter senere står der så 90 kmt.......... Så mange tror at der er 80 kmt før skiltet til 90 kmt.

Jamen, den generelle hastighedsgrænse på danske motortrafikveje er da 80 km/h, medmindre der er andet er angivet ved skiltning. Så de tror altså rigtigt.

Kuriøst nok, så når man køre imod AAL, så står der et 80 kmt skilt nogle hundrede meter før ophør af motortrafikvej.

Tja, så gælder der vel allerede 80 efter 80-skiltet. Man kan så undre sig over, at der overhovedet er et 80-skilt, når motortrafikvejen alligevel ophører lidt længere henne. Men enten er det en helgardering vedr. skiltning eller også har nogle vejtrafikteknikere vurderet, at der af en eller anden grund er behov for at sænke farten lidt, et stykke før motortrafikvejen ophører.

En anden kuriøsitet er lige nord for Roskilde, der hvor Frederiksborgvej munder ud i et T-kryds ved Østre Ringvej. De sidste 100 m af Frederiksborgvej, inden man kommer op til T-krydset er uden for bymæssig bebyggelse og der står skiltet med 70. Hvem accelerer på på 70 lige inden et T-kryds? Og den anden vej, hvis man kommer fra T-krydset og drejer ind ad Frederiksborgvej, står der også skiltet med 70 og 100 m efter kommer bytavlen og farten skal ned på 50. Hvem accelerer op til 70 lige efter at have drejet ind på en sidevej for 100 m længere henne sætte farten ned til 50? Jeg tænker, at de ligeså godt kunne have sparet de 70-tavler. Men så er der måske bare nogle, der vil prøve, om de kan nå at få den op på 80 på de 100 m?!

Forummets indlæg er redigeret af MOS Aug 3 '21
HrMogensen
HrMogensen Aug 4 '21

Engang for 16-17 år siden der sagde min MC kørelærer sagde der generelt ikke var fri hastighed på en tilkørselsrampe (indtil man passerede et skilt med fx 110, 130 eller motorvejsskilt). Nu er det ikke sådan jeg kører til dagligt og kan ikke lige huske om de fleste tilkørsler har skiltene placeret tidligt eller sent? 

Idag fandt jeg så ud af at det jeg troede var en fejl med fast 60 km/t på en lang skiftende 80 km/t strækning (Roskildevej fra Tåstrup til Hedehusene), det simpelthen er det som Teslas EU2021 kort angiver fortæller bilen der skal være... suuuk hvor er det træls. 

baldur
baldur Aug 6 '21
Citat fra selsoe

Det er selvfølgelig logisk, men hvis du ikke ser et 110 km skilt før efter 2km, må du så fortsætte med 130 indtil da selvom resten af bilisterne ved der kun er 110? Eller der står måske altid et 110-skilt lige efter en tilkørsel?

Undtagen zone skilte og udkørsel fra indkørsler og andre ikke væsentlige veje, så bliver du ikke dømt hvis du ikke har passeret skiltet. Derfor vil der altid være et 110 skilt kort tid efter en tilkørsel. Hvis de har glemt skiltet, så kan du slippe afsted med at køre 130 uanset om det er meningen at det skal være en 110 strækning.

Det er til gengæld ikke noget forsvar at have overset skiltet medmindre det åbenlyst er vejvæsnets skyld. Der var en sag med vejarbejde ved Lyngby motorvejen, hvor mange mente at de skulle frifindes for bøde fordi skiltene ikke var gode nok. 

MOS
MOS Aug 7 '21

Kørte en tur til Kbh. i dag. Lige før afkørsel 30 (Solrød N) aflæser den nok så nydeligt afkørselsnummeret på tavlen og viser tilsvarende en hastighedstavle på 30 km/h i displayet.

Samme problem på hjemturen. Lige før afkørsel 50 (Odense SØ) aflæser den afkørselsnummeret, viser en hastighedstavle på 50 km/h i displayet og sætter tilsvarende farten ned til 50. A'hva'behar'?!? :-O

En det en ny "feature" i en nyere softwareversion? Er der andre, der oplever tilsvarende? Jeg kører i Model S fra 2015 med AP1.

baldur
baldur Aug 8 '21

@MOS det der er nok det største problem for FSD. En computer har ikke "sund fornuft"....

HrMogensen
HrMogensen Aug 8 '21

@MOS Det lyder "spændende"... Jeg har lige checket afkørselsnumre kort for blev i tvivl om jeg har oplevet samme. Har 2x oplevet at bilen smækker ned til 70km/t forbi Gl. Køge Landevej afkørslen sydøstgående (afkørsel 22). Jeg kan huske det skete i inderste spor men ikke yderste? Dog kan står der ikke noget med 70 på afkørselsskiltet. Hastighed på broen man kører under er 60. Der er flere mærkelige steder hvor jeg efterhånden forventer det. Motorvejstunellen under Englandsvej (Tårnby) der smider Elsa pludselig hastigheden ned til 80. 

Har Model 3 med AP3... Det giver mulighed for flere funktioner men tilsyneladende ikke færre fejl. Har du også fået 2021 EU kort?

Det er interessant at man siger at Autopilot/FSD ikke selv justerer hastighed på motorvejen... det holder ikke! 

Forummets indlæg er redigeret af HrMogensen Aug 8 '21
HrMogensen
HrMogensen Aug 8 '21

@Selsoe > Det kan jeg også huske den har gjort. Synes ligeledes det er irriterende at den i sjældne tilfælde kan finde på at blinke mod venstre når jeg passerer en afkørsel i indersporet. Det forvirrer i den grad andre billister. For et år siden da vi kørte mod Helsingborg (Sverige) der blinkede bilen automatisk til venstre ved næsten hver eneste afkørsel. Det skete så slet ikke da vi for nogle måneder siden tog samme tur... så et eller andet er der sket.

MOS
MOS Aug 8 '21

@HrMogensen

Jeg har stadig EU-kort fra 2019. Den siger dog, at software er opdateret pr. d.d. Men det gælder åbenbart ikke EU-kort.

Derider
Derider Aug 8 '21

Har kørt de samme 150 km. imellem Vestfyn og Vestjylland gennem næsten 1½ år i min 2020 M3 model hvoraf ca. 2/3 er på motorvej. Bilen har Enhanced Auto pilot så den kan skifte bane når jeg giver den lov med blinklys. På landevejen bruger jeg auto hvor jeg kan konstaterer at især efter det sidste 2021 EU kort blev installeret har den problemer med at "ramme" den korrekte hastighed - det er som om at bilen internt bruger et kort/placering og læsning af skilte forskelligt - der er forskel på hvilken retning jeg kører også. Før kørte Auto pilot ca. 90% af strækningen med den korrekte hastighed - nu er det nok mere 70% hvor det især er på landevejen autopilot ikke kan kører de korrekte hastigheder selv. Kan også bekræfte at den ved afkørelser pludselig blinker til venstre i få sekunder til frustration for bagved kørende og mig selv, hvilket er er noget der er opstået i en af de seneste opdateringer. Kraftige uforståelige phantom bremsninger har jeg ikke set det seneste år ca. Dog er nye underlig mindre fart reduktioner opstået - f.eks. På en bestemt mindre  alm. vej uden striber vil den phantom bremse efter jeg har passeret en modkørende varebil (og det er er større).  Min oplevelse af bilens smarte funktioner er at den er blevet ringere med tiden og du skal kende bilens begrænsninger for at bruge det bedst muligt. Nyder de smarte funktioner men man har på fornemmelsen af at funktionerne adaptive fartpilot, auto pilot og antikollision systemet fejler - f.eks er der steder på ruten hvor den kommer med en advarsel og beep at der er "Front kollision forude" hvor den kører videre som om intet var hændt  - heldigvis er der ingenting at være bange for :-)

Sider: 1 2 »